M Maledictus skrev:
Poängen är att oavsett hur mycket pengar man har så kan man råka ut för många otrevliga överraskningar när man köper ett gammalt hus. Och att det är helt normalt. Det ingår liksom i risken som finns när man köper ett gammalt hus. Det handlar inte om att vinna några poäng genom att skriva det på näsan på dig eller din syster utan snarare försöka ge er det perspektivet. Parksliden är antagligen inte den enda överraskningen eller problemet som hon kommer behöva lösa under sin tid i huset och det är nog för hennes bästa att hon redan nu inser det.

Jag kan själv dra paralleller till mitt eget husköp. Jag har kanske lagt ut runt 250 000kr hittills på saker som jag inte hade räknat med att behöva göra. Det handlar bara om att bita i det sura äpplet och åtgärda det utan att försöka hitta syndabockar (om det nu verkligen inte handlar om ett riktigt dolt fel, vilket parkslide inte är).
Så är det ju. Våra problem med parkslide på tomten är minimala eftersom busken vi hade var liten och väl avgränsad. Vi har täckt och rotdragit i flera år och nu kom kanske 8-10 skott under hela sommaren. Även grannarnas planta har fått samma behandling och den yta där deras planta skjutit skott hos oss har precis täckts med markduk, täckbark och två pallkragar, så den får jobba på om det ska bli fler skott hos oss.

Vårt hus är från -78, enplans härligt mexitegel med källare. Nu har tidigare ägare varit riktigt duktiga på att underhålla så dräneringen är omgrävd och källaren fräsch och torr. Men - vi har ändå fått lägga luftade golv i källaren och regla om väggarna med metallreglar.

Det finns med andra ord fler potentiella problem för en husköpare än två mycket väl bearbetade och nedtagna parkslidebuskar, men parksliden överskuggar liksom allt annat.
 
De flesta som är hispiga tycks inte ha eller har ett som de inte vågar peta på.

Om man lämnar delar av beståndet så tycks det klara sig klart bättre. Jag skulle rekommendera att ta allt. Men inte för ofta. Då kan det lägga energi på återväxt där det brukar växa.
 
Det är nog dags att lära sig köra grävmaskin och sen åka runt och sanera villatomter för många hundratusen...
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja du... en del av all skrämselpropaganda bör man nog ta med en rejäl nypa salt. Det verkar som att det finns andra växter som är väldigt duktiga på att skjuta skott. Men det är bara parkslide som är den som får uppmärksamhet
Jag har mycket kirskål också och det är onekligen ett svårutrotat ogräs men det är ju i princip bara att rycka och gräva bort så mycket man orkar och inte i närheten av lika otrevligt som parkslide där det får motsatt effekt om man jobbar hårt på att få bort den. Jag har i alla fall inte varit med om en växt som är lika bra på att skjuta skott fem meter bort om man provocerar den. Parkslide kan vara allt från helt harmlös till en riktig mardröm beroende på bestånd, det är ingen skrämselpropaganda utan bara ren fakta. Man ska definitvt försöka ta tjuren vid hornen tidigt om man upptäcker det på sin tomt och inte låta det etablera sig.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte tillåtet att spruta i trädgården ändå.
Det kan man få tillstånd för.
 
M midas22 skrev:
Varför känns det som att alla som tycker att problemen med parkslide är överskattade inte själv har någon erfarenhet eller förstår hur växten fungerar? Varför förlöjliga folk som har problem eller komma med tvärsäkra uttalanden om hur lätt det är att bli av med det när det finns en stor variation på hur stort, gammalt och etablerat ett bestånd kan vara?

Jag har varit i kontakt med Naturvårdsverket som rekommenderar att vi inte ska röra vårt gamla bestånd eftersom det inte direkt expanderar längre, men jag har ändå försökt att långsamt kväva det nu under ett par år genom att skära ner det regelbundet utan att kapa allt så att det skjuter rotskott åt alla håll. Det har inte varit mycket resultat än så länge efter några år men jag inbillar mig att det håller energin nere så att det blir lite svagare över tid.

Vi hade en granne som ledsnade och helt enkelt gick ut med en spade och grävde allt vad han orkade i sitt parkslide och det blev totalt kaos, nu har han istället lämnat allt åt sitt öde och det sprider sig åt alla håll år efter år, även in på min tomt och en tredje grannes tomt (som inte heller bryr sig). Oroande att ha parkslide på flera ställen på tomten som det är kämpigt att bli av med.
Jag har direkt erfarenhet av att bekämpa parkslide med glyfosat med goda resultat. Det du beskriver är precis det felet som många gör.

1. Att klippa ner det hela tiden kan ta hur lång tid som helst då Parksliden lagrar mängder med energi ur rotsystemet och…

2. Har man ett större bestånd så är rotsystemet stort och rötterna kan gå djupt och brett. När man gräver måste man få bort allt annars går den i försvar och skjuter rötter överallt och med en massa energi kan den vandra långt.

Gör er en tjänst och ta hand om problemet med glyfosat, annars klipp ner den år efter år så den inte kan addera en massa energi till sitt rotsystem men räkna inte med att den försvinner på det sättet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag har direkt erfarenhet av att bekämpa parkslide med glyfosat med goda resultat. Det du beskriver är precis det felet som många gör.

1. Att klippa ner det hela tiden kan ta hur lång tid som helst då Parksliden lagrar mängder med energi ur rotsystemet och…

2. Har man ett större bestånd så är rotsystemet stort och rötterna kan gå djupt och brett. När man gräver måste man få bort allt annars går den i försvar och skjuter rötter överallt och med en massa energi kan den vandra långt.

Gör er en tjänst och ta hand om problemet med glyfosat, annars klipp ner den år efter år så den inte kan addera en massa energi till sitt rotsystem men räkna inte med att den försvinner på det sättet.
Ja, jag klipper regelbundet men inte allt så att den går in i försvar och skjuter rötter, detta för att den inte ska lagra så mycket energi och försvagas över tid, men jag är medveten om att det inte kommer lösa problemet helt och hållet. Glyfosat kommer jag inte använda i min trädgård hur som helst. Möjligen någon annan lösning som inkluderar kokande vatten eller liknande som jag har sett nämnas ibland.

Våra grannar på den sidan har byggt hus nära tomtgränsen (med vårt tillstånd till tidigare ägare) och de har faktiskt erbjudit sig att bekosta och utföra behandling med Roundup eller Glyfosat (osäker på vad de syftade på exakt) via någon bekant till dem men vi har tackat nej. De sprutar gift på det mesta i sin trädgård så folk har lite olika syn på sånt.
 
Claes Sörmland
Bockamålen Bockamålen skrev:
Det kan man få tillstånd för.
Lagen har ändrats 1 oktober 2021 så numera kan kommunen inte längre ge sådana tillstånd. Det beror på att 2 kap. 37 § förordningen (2014:425) om bekämpningsmedel (bekämpningsmedelsförordningen) ändrades av regeringen då.

Varken Jordsbruksverket eller Naturvårdsverket som är de myndigheter som kan utfärda förrskrifter som skulle ge undantag från förbudet har gjort detta. Den vägen är således stängd 2023.

Sista lagliga möjligheten är att en kommun ger dispens från förbudet för användning av ett visst godkänt växtbekämpningsmedel av "särskilda skäl". Men eftersom det inte finns några godkända växtbekämpningsmedel med glyfosat i med syftet att bekämpa parkslide så kan ingen kommun idag ge dispens för ett sådant medel. Vidare är det högst oklart om det skulle vara "särskilda skäl" att man råkar ha en dunge parkslide i trädgården. Särskilda skäl måste i förvaltningsjuridik alltid ta hänsyn till det enskilda fallets omständigheter, det utesluter t ex en kommersiell aktör skulle kunna få en generellt dispens för att använda glyfosat för att sälja tjänsten bekämpning av parkslide. Alltså om det ens fanns ett sådant växtbekämpningsmedel godkänt på den svenska marknaden, vilket det ju inte gör.

Allt som jag har redogjort för går att läsa här:
https://www.naturvardsverket.se/vag...orbud-mot-viss-anvandning-av-vaxtskyddsmedel/
 
Redigerat:
Man måste inte lista alla växter ett växtgift får användas på. Det är generellt godkänt som växtgift. Men inte tillåtet att använda i trädgårdar, parker och liknande.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Man måste inte lista alla växter ett växtgift får användas på. Det är generellt godkänt som växtgift. Men inte tillåtet att använda i trädgårdar, parker och liknande.
Men det finns ju inget glyfosatmedel idag på den svenska marknaden som är tillåtet att använda i på tomtmark för bostadshus. Det är väl ändå ett krav att detta listas i tillståndet? Att man får använda ett visst glyfosatmedel innan sådd på åkern lär väl inte räcka. Eller?
 
M midas22 skrev:
Ja, jag klipper regelbundet men inte allt så att den går in i försvar och skjuter rötter, detta för att den inte ska lagra så mycket energi och försvagas över tid, men jag är medveten om att det inte kommer lösa problemet helt och hållet. Glyfosat kommer jag inte använda i min trädgård hur som helst. Möjligen någon annan lösning som inkluderar kokande vatten eller liknande som jag har sett nämnas ibland.

Våra grannar på den sidan har byggt hus nära tomtgränsen (med vårt tillstånd till tidigare ägare) och de har faktiskt erbjudit sig att bekosta och utföra behandling med Roundup eller Glyfosat (osäker på vad de syftade på exakt) via någon bekant till dem men vi har tackat nej. De sprutar gift på det mesta i sin trädgård så folk har lite olika syn på sånt.
Glyfosatet kan appliceras utan att påverka något annat än parksliden. Istället för att spraya och riskera andra växter kan man pensla på bladen. Så länge man har ett större bestånd och plantorna blir stora så kapar man stammen och häller ner Glyfosatet i stammen precis innan första frosten kommer. Inte heller det påverkar dina andra växter.

I mitt fall var det en snutt på min tomt där parksliden utgjorde en häck. Efter ett par års behandling planterade jag en avenbokshäck där istället med prima planteringsjord. Ett par plantor dök upp efterföljande år precis vid rötterna vid avenbokshäcken men efter en pensling med glyfosat försvann det sista av parksliden oxh avenbokshäcken stortrivs där.
 
Nu har jag inte kollad vad det är angivet att den får användas i trädgårdar. Men jag förutsätter att det är mer generella beskrivningar än den du anger.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Nu har jag inte kollad vad det är angivet att den får användas i trädgårdar. Men jag förutsätter att det är mer generella beskrivningar än den du anger.
Produktgodkännandet är vanligen en lång lista med konkreta beskrivningar på specifika användningsområden som är tillåtna. Det ges inga breda av typen slaska med denna kemi som du vill. Här är ett exempel för produkten Roundup Ultra:

https://jordbruksverket.se/vaxter/o...smedel/arkiv-for-dispenser-av-vaxtskyddsmedel

I sammanfattning: "Den 16 juni 2022 beslutade Kemikalieinspektionen att förnya produktgodkännandet för Roundup Ultra mot ogräs i stubbåker, träda, vall, fruktträdgårdar och bärbuskar, växande gröda och skogsplantskoleväxter. Mot ogräs efter skörd men före sådd eller plantering av grödor och efter sådd men före uppkomst av grödor. Mot ogräs i julgransodlingar. För nedvissning och mot ogräs i odlingar av raps, senapsfrön, linfrön, baljväxter och lupiner före skörd. Mot rot-och stubbskott. Och i övriga användningsområden där vegetation är oönskad."
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Produktgodkännandet är vanligen en lång lista med konkreta beskrivningar på specifika användningsområden som är tillåtna. Det ges inga breda av typen slaska med denna kemi som du vill. Här är ett exempel för produkten Roundup Ultra:

[länk]

I sammanfattning: "Den 16 juni 2022 beslutade Kemikalieinspektionen att förnya produktgodkännandet för Roundup Ultra mot ogräs i stubbåker, träda, vall, fruktträdgårdar och bärbuskar, växande gröda och skogsplantskoleväxter. Mot ogräs efter skörd men före sådd eller plantering av grödor och efter sådd men före uppkomst av grödor. Mot ogräs i julgransodlingar. För nedvissning och mot ogräs i odlingar av raps, senapsfrön, linfrön, baljväxter och lupiner före skörd. Mot rot-och stubbskott. Och i övriga användningsområden där vegetation är oönskad."
Jo och sedan så är ju frågan upp hos EU-EFSA och man kan ju inte visa att Glufosat är farligt.
https://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/glyphosate
Sen tar det ju tid innan EU beslut når svenska myndigheter.
 
”Och i övriga användningsområden där vegetation är oönskad.” tycker jag är rätt generellt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.