Daniel Andreas Sjöblom Daniel Andreas Sjöblom skrev:
I det här fallet så håller jag med om att en delning av stammen i källaren med raka uppstick hade varit snyggast. Så gjorde vi senast jag konverterade en villa och det blir väldigt diskret, samtidigt som rördragningen i källaren blir mycket enklare än den skulle ha blivit på övervåningen.
Då förutsätter du att källaren inte används som bostad och man tycker det är ok att ha synliga delningar osv där istället ? :)

Känns som att man inte får hela bilden här...
 
TRJBerg
Det är ju olika vad man accepterar och står ut med.
Men jag skulle aldrig acceptera sådant.
Dels pga jag inte litar på sådana kopplingar, speciellt när det är många. Och dels för att det ser förjävligt ut. Det är ju typ 30 års livslängd eller mer...
 
Timo Kordelin Timo Kordelin skrev:
WTF
Edit (kunde inte ändra i inlägget): .. inte ett funktionsfel! Dvs det behöver inte vara fel på funktionen i ledningarna bara för att du el jag tycker det är fult.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är ju olika vad man accepterar och står ut med.
Men jag skulle aldrig acceptera sådant.
Dels pga jag inte litar på sådana kopplingar, speciellt när det är många. Och dels för att det ser förjävligt ut. Det är ju typ 30 års livslängd eller mer...
Precis!
Det är helt olika på vad man accepterar, vill ha och ”står ut” med …

Jag vill kasta ut alla element och rör i hela huset.. jag hatar element och alla synliga rör! Men jag försöker stå ut med dem.. för det är inte direkt ekonomiskt försvarbart att riva ut allt!

Berör ju väggaroch golv i alla rum…(allt sitter på plats och alla hål är tagna.. och man behöver dessutom värme)

(som jag nämnde, alla rör måste gå ner igenom golvet 20-25 cm in i rummet pga granitsockel under.. så genomföringarna är ju inte diskreta längs väggens ens)
 
B Boan skrev:
varför i allsin dar gick de inte upp till varje element underifrån med kromade rör? diskuterade ni aldrig hur det skulle vara?
Förmodligen är TS ganska okunnig om VVS och kunde inte ana att det finns fula lösningar och snygga lösningar. Därför var det ingen diskussion innan. TS förutsatte helt enkelt att rörisen gör sitt jobb. Vilket han inte gjorde.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
S SrednaNosslin skrev:
Vi har precis installerat ett nytt vattenburet värmesystem. Nu undrar jag om detta ser okej kopplat? Rören kommer från undervåningen där det går en slinga med 22 mm rör. Dessa går sedan upp till övervåningen genom 22 mm rör.

Själv tycker jag att det ser lite onödigt krångligt ut. Men det kanske måste gå så här?
Obsolet inte. Beställ besiktning.
 
  • Gilla
SrednaNosslin
  • Laddar…
B bossebus45 skrev:
Obsolet inte. Beställ besiktning.
Man besiktar inte estetik på det sättet. Montaget är korrekt och det estetiska är subjektivt.

Bättre att försöka komma överens med hantverkaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Aa, det är klart bryr man sig lite mer om hur det ser ut i källartaket så får man ju kompromissa lite mer.

Dock kunde de ju bockat rören istället för att använda ett dussin presskopplingar.
Du skojar inte. Jag försökte räkna på bilden, får det till 19 kopplingar till en bygelbock och två T-kors. Makalöst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Du skojar inte. Jag försökte räkna på bilden, får det till 19 kopplingar till en bygelbock och två T-kors. Makalöst.
Lite kul, men även om det inte ser bra ut så är det en rätt imponerande syn ändå.. Blir lite legobygge av det :)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Förmodligen är TS ganska okunnig om VVS och kunde inte ana att det finns fula lösningar och snygga lösningar. Därför var det ingen diskussion innan. TS förutsatte helt enkelt att rörisen gör sitt jobb. Vilket han inte gjorde.
Detta är något som enligt mig separerar bra från dåliga hantverkare.

Detta är säkert tekniskt helt godkänt, men fulare är nog svårt att få det.

En skicklig fackman ska inse att en oinsatt kund inte tänker på sånt utan ska ge sina rekommendationer innan arbete utförs. (I detta fall piper det dock i klåparlarmet, vilken röris med yrkesstolthet gör en sån här installation).

För egen del är jag fortfarande lite bitter på några elektriker (stans största firma!) som drog om den gamla farliga elen i mitt förra hus. Jag bad dem dra om elen, de gjorde exakt det men var fullständigt fantasilösa, till den grad att de helt enkelt kopierade alla ologiska och fula dragningar som satt där innan med nya dosor och kablar. Jag var oerfaren husägare och fattade inte hur dumt detta egentligen var förrän långt senare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
torparavgrund torparavgrund skrev:
För egen del är jag fortfarande lite bitter på några elektriker (stans största firma!) som drog om den gamla farliga elen i mitt förra hus. Jag bad dem dra om elen, de gjorde exakt det men var fullständigt fantasilösa, till den grad att de helt enkelt kopierade alla ologiska och fula dragningar som satt där innan med nya dosor och kablar. Jag var oerfaren husägare och fattade inte hur dumt detta egentligen var förrän långt senare
Där har jag haft mer tur med de två senaste elektrikerna jag har anlitat. De har verkligen lyssnat på vad jag vill ha, men varit skickliga nog att komma med förbättringsförslag. Ja, jag anlitade de med glädje igen och rekommenderade till vänner och grannar.

Det är som när man arbetar med IT system och man frågar kunden vad de vill ha.
Kund: "Vi vill ha en röd knapp där som gör X"
Jag: "Varför en röd knapp för det, är det inte enklare om det sker automatiskt, eller finns det något skäl till att det måste utföras manuellt?"
Kund: "Nej automatiskt är bättre. Visste inte att det gick, vårt gamla system hade en röd knapp som man var tvungen att trycka på".

Dvs, man får faktiskt försöka förstå vad kunden egentligen vill ha, något den här "rörmokaren" misslyckats med.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
C Cristian Foremyr skrev:
Jag är själv rörmokare och blir tokig när jag ser sånt här
Inte rakt, presskopplingar fast man kan bocka rören och göra betydligt snyggare
Ingen yrkesstolthet alls , snabba pengar ser det ut som
Rörmokare jag också!
Jag skäms när jag ser sånt här. 🫣😡😳
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Daniel Andreas Sjöblom Daniel Andreas Sjöblom skrev:
Jag försvarar icke det där, men personligen ser jag ofta svårighet att kommunicera med vissa kunder att man kan välja mellan billigt eller perfekt, och det är otroligt svårt att leverera båda samtidigt.

Nåt jag uppskattar är kunder som lägger fram sina krav tydligt och klart. Vet jag att det är någon som vill ha billigast möjliga kan jag släppa på estetiken och satsa på funktion, och är det en perfektionist tycker jag personligen det är skitkul att få lägga all energi på att göra ett perfekt jobb utan att stressa.
Här skulle jag kunna tänka mig att betala bara de gör om det med bockade rör. Vi har bett dem göra om på fler ställen där det inte såg ok ut.
Rören som går mellan över och undervåningen var så sneda så att de bildade ett V upptill...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Där har jag haft mer tur med de två senaste elektrikerna jag har anlitat. De har verkligen lyssnat på vad jag vill ha, men varit skickliga nog att komma med förbättringsförslag. Ja, jag anlitade de med glädje igen och rekommenderade till vänner och grannar.

Det är som när man arbetar med IT system och man frågar kunden vad de vill ha.
Kund: "Vi vill ha en röd knapp där som gör X"
Jag: "Varför en röd knapp för det, är det inte enklare om det sker automatiskt, eller finns det något skäl till att det måste utföras manuellt?"
Kund: "Nej automatiskt är bättre. Visste inte att det gick, vårt gamla system hade en röd knapp som man var tvungen att trycka på".

Dvs, man får faktiskt försöka förstå vad kunden egentligen vill ha, något den här "rörmokaren" misslyckats med.
Här är exempel på en dragning som vi bara inte kunde acceptera..
 
  • Kopparrör förlagt utmed en vägg ovanför golvlisten, finger pekar mot rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 25 till
  • Laddar…
Men vad phan...?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.