N nissebrun skrev:
Att antyda ” det här gör du nog bara för att du är en jobbig typ och vill djävlas med din granne” anser inte jag är fullständigt normala ”frågor”.
Det tycker jag. Och det finns tusen exempel på att det går till så här på forumet.
 
Claes Sörmland
N nissebrun skrev:
Att antyda ” det här gör du nog bara för att du är en jobbig typ och vill djävlas med din granne” anser inte jag är fullständigt normala ”frågor”.
Om vi bortser från TS i denna tråd så är det inte helt ovanligt att olika trådstartare vill ha hjälp med att just jävlas med grannen. Inte sällan för att man upplever sig ha en moralisk eller juridiskt rätt och grannen upplevs vara en skitstövel och det finns en historia bakåt i tiden. Ibland har man juridiken på sin sida men ofta är man rätt utelämnad och kan inte med juridiskt stöd rappa upp grannen i de fallen.

I TS fall är det väl rätt solklart hur gå vidare. Kronofogden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
N nissebrun skrev:
Att antyda ” det här gör du nog bara för att du är en jobbig typ och vill djävlas med din granne” anser inte jag är fullständigt normala ”frågor”.
Ja, det är ganska oartigt och leder ibland (ofta?) till att tråden springer iväg åt fel håll …
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Om nu inte grannen har ledningsrätt så kan han ju alltid söka om det så ledningen blir "laglig", du kan ju alltid försöka neka men troligtvis får han rätt att ha ledningen kvar
 
Y Ybro skrev:
Om nu inte grannen har ledningsrätt så kan han ju alltid söka om det så ledningen blir "laglig", du kan ju alltid försöka neka men troligtvis får han rätt att ha ledningen kvar
Visst kan han söka ledningsrätt, men kommer sannolikt inte att få det. Det finns inte en chans för en privatperson att få det. Har själv sökt för en ekonomisk förening och fått avslag till att börja med. Efter ett antal juridiska turer till ganska höga kostnader så hittade LM ett prejudicerande undantag för ek. för. med samhällsnytta, och under vissa villkor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P
Grannen kan nog inte söka ledningsrätt som privatperson, men om han har ett bolag som äger hans elledningar så kan bolaget söka.
 
L llundberg skrev:
Om grannen har dragit ledning över TS mark så inkräktar han ju. Det går inte att komma ifrån det oavsett om om hans uppfattning om TS. Det är ju det som är poängen. Varför har ni så svårt att fatta det?
Men, det var väl inte TS mark vid tidpunkten då ledningen drogs. Som jag uppfattat så drogs den tidigare och sedan har det skett en avstyckning.
Eller så har jag missuppfattat.
Om ledningen fanns innan TS kom dit så har han väl inget att hämta?

Ligger grannens hus på två olika fastigheter eller på samma?
Vet vi om grannen har ett eller två abonnemang?
 
P pmd skrev:
Grannen kan nog inte söka ledningsrätt som privatperson, men om han har ett bolag som äger hans elledningar så kan bolaget söka.
Elbolaget kan så klart söka, men de gör nog bara det om de verkligen måste. Tidigare i tråden står det att ledningen tillhör grannen. I så fall är det inte sannolikt att elbolaget intresserar sig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
lilytwig lilytwig skrev:
Om ledningen fanns innan TS kom dit så har han väl inget att hämta?
Det tror jag beror på hur avstyckningen gjordes. Det tycks inte finnas något servitut, vilket tyder på att TS får avlägsna ledningen (med lagliga metoder, förstås).
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det tror jag beror på hur avstyckningen gjordes. Det tycks inte finnas något servitut, vilket tyder på att TS får avlägsna ledningen (med lagliga metoder, förstås).
Du har missuppfattat vad ett servitut är. Det är en dokumentation som ger ledningsägaren rättigheter, inte markägaren. Avsaknad av servitut ger inte markägaren någon rättighet att ta bort en kabel som tidigare ägare givit tillstånd till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Att antyda ” det här gör du nog bara för att du är en jobbig typ och vill djävlas med din granne” anser inte jag är fullständigt normala ”frågor”.
Det finns ingen lista med normala frågor och onormala frågor.
Du får självklart tycka som du vill.
De flesta kommentarer handlar inte om att ifrågasätta.
Men ibland ifrågasätts ts. Då är det med största sannolikhet en anledning.
 
P
lilytwig lilytwig skrev:
Du har missuppfattat vad ett servitut är. Det är en dokumentation som ger ledningsägaren rättigheter, inte markägaren. Avsaknad av servitut ger inte markägaren någon rättighet att ta bort en kabel som tidigare ägare givit tillstånd till.
Vi vet inte om tidigare ägare har gett tillstånd, och ett avtal om nyttjanderätt kan vara svårt att hävda om det bara är muntligt.

Enligt inlägg #55 är grannens fastighet an avstyckning från TS fastighet, men det framgår inte om TS ägde sin fastighet vid avstyckningstillfället eller om han förvärvade den senare.

Det finns en del frågetecken att räta ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vi vet inte om tidigare ägare har gett tillstånd, och ett avtal om nyttjanderätt kan vara svårt att hävda om det bara är muntligt.
Ja, det kan vara svårt att hävda ett muntligt avtal, men nu finns ju materiellt bevis, genom att ledningen redan finns där.
Dessutom så kan det räcka med tillstånd för stolpar. Luftledning räknas inte alltid som intrång.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så att grannens två markplättar egentligen är samma fastighet men att de är fysiskt separerade från varandra? Skulle det betyda att ett abonnemang var lagligt?
Det borde vara lagligt så länge man inte går över någon annan fastighet.
 
H hempularen skrev:
TS skriver ju att hans stuga ligger mellan två fastigheter som ägs av osv..
Avstyckad från en fastighet menas det väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.