Ok, få kolla det. Har dock inte varit någon åska i sammanhanget. Men det kan ju blivit någon skada vid tidigare tillfälle, som helt plötsligt ett tag senare visade sig.
Roboten stannade under befintlig klippning. Vid en flytt från manuellt område till automatiskt område.

Finns det t.ex. någon sensor/givare i klipparen som kan ge upp?
 
F frav skrev:
Ok, få kolla det. Har dock inte varit någon åska i sammanhanget. Men det kan ju blivit någon skada vid tidigare tillfälle, som helt plötsligt ett tag senare visade sig.
Roboten stannade under befintlig klippning. Vid en flytt från manuellt område till automatiskt område.

Finns det t.ex. någon sensor/givare i klipparen som kan ge upp?
Det sitter ett kretskort i fronten (inuti lådan) med någon spole som plockar upp slingsignalen. Sedan finns det någon liknande anordning på huvudkortet.
 
F frav skrev:
Ok, få kolla det. Har dock inte varit någon åska i sammanhanget. Men det kan ju blivit någon skada vid tidigare tillfälle, som helt plötsligt ett tag senare visade sig.
Roboten stannade under befintlig klippning. Vid en flytt från manuellt område till automatiskt område.

Finns det t.ex. någon sensor/givare i klipparen som kan ge upp?
Hej!
Har själv en r40li från 2012, har genom åren stött på en hel del saker.
Låter som det skulle kunna vara denna sensorn.

Råkade ut för samma sak, då bytte jag denna samt kabeln mellan moderkort och denna så funka det igen.

Här har du kortet!
https://www.gplshop.se/sv/kretskort-slingsensor-lyftsensor


Mvh Fredrik
 
Nu har jag kunnat dra ut begränsningsslingan och guideslingan. Då blinkar lysdioden rött eller blått. Så fort kablarna kommer åter i lyser dioden fast grönt.
 
Har skruvat upp klipparen. När lag lyfte på locket, så förstår jag orsaken till varför den lade av. Det är en mindre mängd vatten inne i den. Så nar den lyftes mellan manuell klippyta till automatisk klippyta, så rann vattnet fram i fronten och "dränkte" Sensor board.

Är det vanligt att dessa får in vatten? Var brukar vattnet komma in? Hur åtgärda?
 
Ja, där är ju 3st sådana tätningslister.

Skruvade ut främre sensor board, Sprayade det med CRC 2-26 elektronikspray. Torkade ur, innanmätet. Värmde och fläktade ut med hårtork. Monterade ihop för att testa läget.

När man trycker på "Start" så säger den nu "Please wait. Start-up in progress." det tar några sekunder och därefter "No loop signal".

Tidigare gav den felmeddelandena, enligt loggen.

Fault (4) Loop sensor problem, front.
Fault (70) Alarm! Mover stopped.
Fault (2) No loop signal,

Så frågan är om det är kört, eller om det är reparabelt till rimlig kostnad? Såvida det inte är någon som har en trasig Gardena eller motsvarande Husqvarna, där man kan plocka en prisvärd 575 64 09-01 som beg. reservdel? Frågan är var man kan hitta begagnade reservdelar?

Ser man annars till åldern på drygt 10år, behov av nytt batteri, nytt bakhjul, nya gummidämpare, nya tätningslister. Så är man uppe i reservdelar för närmare 3000kr. Är det värt en chansning?
 
F frav skrev:
Ja, där är ju 3st sådana tätningslister.

Skruvade ut främre sensor board, Sprayade det med CRC 2-26 elektronikspray. Torkade ur, innanmätet. Värmde och fläktade ut med hårtork. Monterade ihop för att testa läget.

När man trycker på "Start" så säger den nu "Please wait. Start-up in progress." det tar några sekunder och därefter "No loop signal".

Tidigare gav den felmeddelandena, enligt loggen.

Fault (4) Loop sensor problem, front.
Fault (70) Alarm! Mover stopped.
Fault (2) No loop signal,

Så frågan är om det är kört, eller om det är reparabelt till rimlig kostnad? Såvida det inte är någon som har en trasig Gardena eller motsvarande Husqvarna, där man kan plocka en prisvärd 575 64 09-01 som beg. reservdel? Frågan är var man kan hitta begagnade reservdelar?

Ser man annars till åldern på drygt 10år, behov av nytt batteri, nytt bakhjul, nya gummidämpare, nya tätningslister. Så är man uppe i reservdelar för närmare 3000kr. Är det värt en chansning?
Har du kollat kabeln och kontakterna och till sensorkortet?
Det går ju lätt att mäta upp kablaget att det är friskt, även spolen (svarta lådan på kortet) bör kunna mätas.

Beg.maskiner brukar dyka upp på diverse facebook-grupper som rör gardena/Husqvarnas klippare.

Sensorkortet är ju inte så dyrt, (ca 800 kr) så du kan ju chansa med ett nytt.
Lämnar du in klipparen för felsökning kanske det går på 500-600 kr.
 
Japp, den 4-ledade kabeln mätte jag upp igår och den är okej. Har haft loss alla kontaktdon och sprayat med CRC 2-26.

Kretskorten är belagda med lack, så det är överlag välisolerat. Men det ser ut som att vätska sugit upp ifrån underkant på sensorkortet.

Nu är den ihopmonterad igen, ger fel: Fault (4) Loop sensor problem, front.

Finns det något modell/kretsschema på spolen?
 
Elschema finns ej. Det är företagshemligheter.
Ska du komma någon vart med detta så är nog ett nytt eller begagnat sensorkort nödvändigt.
 
Jag tänkte ta isär min R50Li och installera Robonect i den men kan för mitt liv inte få loss skruvarna för att ta loss 'karossen'. Det är fyra skruvar som sitter i fjäder/mjuka fjädrar med gummi runt för att karossen ska kunna röra sig. En av fyra lossnade, de andra snurrar bara själva stagen/fjädrarna med runt och jag vågar inte hålla med tång.

Någon som gjort det här och har tips hur man får loss dem?

De fyra första skruvarna som visas i det här klippet:
 
E etompau skrev:
Ska du komma någon vart med detta så är nog ett nytt eller begagnat sensorkort nödvändigt.
Fick tag i ett begagnat sensorboard. Bytte och därefter har den lirat igen.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
S sege_ skrev:
Jag tänkte ta isär min R50Li och installera Robonect i den men kan för mitt liv inte få loss skruvarna för att ta loss 'karossen'. Det är fyra skruvar som sitter i fjäder/mjuka fjädrar med gummi runt för att karossen ska kunna röra sig. En av fyra lossnade, de andra snurrar bara själva stagen/fjädrarna med runt och jag vågar inte hålla med tång.

Någon som gjort det här och har tips hur man får loss dem?
De sitter fast även på min R40Li. Men jag löser det genom att istället skruva loss de 2+2 torxen i de två bakre fästena. De torxen som sitter i andra ändan av gummidämparen mot karossen. Därefter vänder jag roboten så den står på hjulen och viker karossen frammåt. Då kan skruva av de övre locken/kåporna för att komma in i klipparen. Har fungerat att göra så vid flera tillfällen när jag labbat med mitt sensorboard problem.
 
S sege_ skrev:
Jag tänkte ta isär min R50Li och installera Robonect i den men kan för mitt liv inte få loss skruvarna för att ta loss 'karossen'. Det är fyra skruvar som sitter i fjäder/mjuka fjädrar med gummi runt för att karossen ska kunna röra sig. En av fyra lossnade, de andra snurrar bara själva stagen/fjädrarna med runt och jag vågar inte hålla med tång.

Någon som gjort det här och har tips hur man får loss dem?

De fyra första skruvarna som visas i det här klippet:
[media]
Testa med något rostlösande medel, kanske WD40. Ev. får du byta dämpare+skruv om du inte får loss skruvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.