Finns ju som sagt gott om ogräs och andra växter som kan bli ett elände om de känner för det. Har ett mindre krig mot slånbär som försöker invadera ena sidan av tomten. Rötterna är tjocka som tummen på en säsong och försöker man inte ryka plantorna direkt när de sticker upp blir taggarna hårda och de är nästan omöjliga att hantera. Samma med någon jäkla markväxande variant av nypon/ros-växt som är på andra kanten av tomten. Den har en miljon små taggar redan när den kommer upp ur marken så den gör ont som fan att försöka rycka överhuvud taget. På tredje flanken har vi syrenhäcken som glatt försöker sprida sig utanför sitt inmutade område men där går det enkelt att bara köra av alla skotten med gräsklipparen när de kommit upp en bit. Har även en fjärde front mot åkervinda + snårvinda. Men där ser jag mig som förlorare i den kampen och där jag möjligen nästan vunnit kampen i en markbädd (vi pratar en yta om 3x1m) men totalt förlorar på alla andra ytor (300kvm kanske) samt att jag om sommaren bara halvt ser plankorna på trallen på den sidan om huset då den är helt inväxt. Åkervindan kan jag bara på trallen riva av en skottkärra i biomassa i veckan under sommaren om jag hade haft ork för det. Att gräsmattan mest består av mossa och annat ogräs är lixom inte ens med på min reaktionära ta tagi problem lista. =)
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 1 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Men asså ...
För att överhuvudtaget få någonting till att bli ett dolt fel, krävs ju ett dolt fel.
Det som du beskriver är ju ett dolt buskage.

Det finns ju inget fel eller olagligt i parkslide på en tomt. Du kan själv plantera ny om du vill.

Att försöka hävda dolt fel för att man saknade kompetens för kontroll, att säljarna hade en försäkring på sin sida och att där fanns en laglig buske som man inte var beredd på är ju i en tingsrätt förmodligen nästan detsamma som att hävda att det växte aggressiv tagetes i rabatten.
 
  • Gilla
Kriblo och 6 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
3 meter är minsta djupet enligt naturvårdsverket och 7 meter brett, huset står inom dessa 7 meter därför den kan växa in där.
Hur utbredd är sliden då?

Mina föräldrar har haft en i typ 20-30 år och står 3 meter från huset men har aldrig spritt sig. Den kapas ner en gång om året.
Så är det hela trädgården eller bara inom någon kvm så är det inget att bry sig om. Bara håll koll på den. Och kasta inte bort 50 lök på något syrran kan lösa själv.
 
  • Gilla
Kriblo och 5 till
  • Laddar…
Även naturvårdsverket har en hel del tveksam information när det gäller parkslide. Men visst kan den i visa fall ha rejäl spridning på rötterna. Men den växer inte genom betong som vissa påstår. Det är en växt.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Hej,

När jag köpte mitt hus så glömde säljarna också berätta om ca 50-60 kvadrat med parkslide. Det var dolt under snö vid visningen. En bit in på första sommaren sköt dom i höjd med ca 1dm/dygn. De var hundratals stammar.

Nu tre år senare är beståndet nästan helt dött, endast ett fåtal små skott finns kvar.

Jag har sprayat 2-3 gånger per år med round up jag fått av en bonde.

Jag skulle säga att hotet är kraftigt överdrivet av oroliga själar som florerar online. Att den skulle gå igenom källarväggar och liknande är såklart rent dravel. Jag kan sträcka mig till att den är något tåligare än andra växter då allt runtomkring som fick round up på sig vissnade lite snabbare än just parksliden.

Så spraya ett par gånger per år och luta dig tillbaka är mitt tips.
 
  • Gilla
Kriblo och 9 till
  • Laddar…
Det här påståendet om att det växer in i hus är rejält överdrivet. Jag hörde om någon parkslide utrotare i England, där de har större problem än här. Han hade sett det växa in i en källare en gång. Men då var det jordgolv.
 
  • Gilla
Kriblo och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det här påståendet om att det växer in i hus är rejält överdrivet. Jag hörde om någon parkslide utrotare i England, där de har större problem än här. Han hade sett det växa in i en källare en gång. Men då var det jordgolv.
Du glömde att det säkert var heltäckningsmatta också…
 
  • Haha
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
4774
P paralun skrev:
Roundup!
Medlet dödar alla växter och ska användas efter förstånd.
Man kan enkelt spraya försiktigt men man kan också använda en pensel (medlet då i en liten burk) och pensla några blad. Det behövs en mycket liten mängd för att ta kål på eländet.
Sen får man repetera det här några gånger när man ser nya skott komma fram.
Aldrig märkt att Roundup fungerar mer än tillfälligt på delarna av växten ovanför marken men ta död på plantan är en annan sak då det döda växtmaterialet snarare verkar göda rötterna istället så plantan blir starkare. Men jag har kanske använt den helt fel.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Det här påståendet om att det växer in i hus är rejält överdrivet. Jag hörde om någon parkslide utrotare i England, där de har större problem än här. Han hade sett det växa in i en källare en gång. Men då var det jordgolv.
Parkslideutrotare.

Så här nödvändigt och trevligt är det med ordmärkeri.

yoloboi 1:1 Daniel 109
 
4774 4774 skrev:
Aldrig märkt att Roundup fungerar mer än tillfälligt på delarna av växten ovanför marken men ta död på plantan är en annan sak då det döda växtmaterialet snarare verkar göda rötterna istället så plantan blir starkare. Men jag har kanske använt den helt fel.
Det beror ju på vilken roundup du pratar om. Den glyfosat baserade tar inte dör på växte ovan marken om den används rätt. Den dras ner i roten och dödar den.
Om du på något sätt dödar växtdelarna ovan marken så gynnar det definitivt inte roten. Men när det gäller parkslide behöver det göras många gånger innan roten ger upp.
 
4774
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på vilken roundup du pratar om. Den glyfosat baserade tar inte dör på växte ovan marken om den används rätt. Den dras ner i roten och dödar den.
Om du på något sätt dödar växtdelarna ovan marken så gynnar det definitivt inte roten. Men när det gäller parkslide behöver det göras många gånger innan roten ger upp.
Vet ej , köpte på Granngården för ca 5 år sedan. Men just parkslide har vi inte dock. Det enda jag har märk är att ren handkraft och kniv hjälper för att få upp hela rotsystem oavsett ogräs, ungträd och allmänt oönskade växter
 
Nissens
M MoveMe skrev:
Min syster har köpt ett dödsbo. 5 dagar efter tillträde kommer grannen och hälsar på och presenterar sig och säger att hon är god vän med säljarna, men att hon är helt tvärtom mot säljaren. Hon berättar allt och håller inget inne, därför ville hon upplysa om att jätteplantan som mina syster inte märkt fanns på visningen var parkslide. Grannen ursäktade sig med att hon behöver berätta för alla så inte parksliden slängs hur som helst och sprids. Då frågade min syster såklart om inte säljarna också visst, då sa hon att det borde dom veta. Den har funnits där sen deras mormor planterade den. Jag och min syster har kollat på bilder ifrån prospektet och visningen så plantan fanns inte på visningen ( antagligen bortklippt) Säljarna köpte dolda fel försäkring, så är det ett dolt fel? Eller kan man stämma dom för att de höll inne med viktig information?
Det är inte större fel än om det finns maskrosor på tomten, de kostar också mycket att bli av med, och de gör lika lite skada..
 
  • Gilla
Kriblo
  • Laddar…
4774
Nissens Nissens skrev:
Det är inte större fel än om det finns maskrosor på tomten, de kostar också mycket att bli av med, och de gör lika lite skada..
Eller använd dem istället för ruccola i din salld 😀
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Som någon har varit inne på redan så har det här med """ dolt fel""" ett högt underhållningsvärde. Man kan skratta sig halvt fördärvad 😁
 
  • Gilla
Kriblo och 3 till
  • Laddar…
Vi hade parkslide (eller ja, vi tror då det var det, vi är inga botaniker). År ett grävde vi upp den och försökte få med det mesta av rötterna men ingen sanering på något sätt. År två slog den ganska mycket skott, vi ryckte eller körde över med gräsklipparen. Nu år tre har den inte visat sig alls.
 
  • Gilla
Fartland och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.