D Dilato skrev:
Det är inte säkert, i många kreativa yrken presenterar man bäst lite lullig!
Det är just i de där kreativa yrkena som lönen ofta är skral, varför man kanske ska hålla sig borta inte bara från alkoholen, utan även de kreativa yrkena av just den arten?!?
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Det är just i de där kreativa yrkena som lönen ofta är skral, varför man kanske ska hålla sig borta inte bara från alkoholen, utan även de kreativa yrkena av just den arten?!?
Men man roligt på jobbet, icke att förakta 😄
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Just skatten på alkohol är ju en sak som inkräktar på individens frihet, pappa moralstaten ska bestämma hur du ska leva.

I stora delar av världen är alkohol ett livsmedel som vilket annat som helst men här i Sverige är det djävulens drog som bara är ok att inmundiga om man betalar avlat (hög skatt).

I stora delar av världen är det tillåtet att bränna hemma, men inte här..är det av hälsoskäl eller av skatteskäl tro?
Jag kan nog tycka att jag som dricker ganska lite, kan betala både ett ganska högt pris och tänka mig att ha ett (fantastiskt) Systembolag med begränsade öppettider för att de som dricker väldigt mycket ska hindras till det så gott det går. Det är en omtanke och solidaritet som jag mer än gärna betalar för mina medmänniskor till priset av en avvikande liberal tanke och princip.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Klart det finns. Numera får man inte röka på de flesta arbetsplatser utan måste ta en paus.. 🤪
Wow, på riktigt? Jag tror inte jag jobbat på någon arbetsplats där någon rökt de senaste 10-15 åren…..
 
Düsseldorff
S JockeEinarson skrev:
Wow, på riktigt? Jag tror inte jag jobbat på någon arbetsplats där någon rökt de senaste 10-15 åren…..
Det har jag. Dock inte tobak.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det har jag. Dock inte tobak.
Jag skulle inte vilja vara på din arbetsplats….av många skäl, främst säkerhetsskäl.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Jag kan nog tycka att jag som dricker ganska lite, kan betala både ett ganska högt pris och tänka mig att ha ett (fantastiskt) Systembolag med begränsade öppettider för att de som dricker väldigt mycket ska hindras till det så gott det går. Det är en omtanke och solidaritet som jag mer än gärna betalar för mina medmänniskor till priset av en avvikande liberal tanke och princip.
Du är villig att betala ett pris för att medvetet hindra mig att leva mitt liv som jag vill leva det och du kallar det solidaritet och omtanke?

Mitt drickande påverkar ju inte dig det minsta så varför ska du lägga dig i och begränsa mitt leverne?

Jag lever mitt liv på samma sätt som en mycket framgångsrik kreativ person och mår prima!

https://www.expressen.se/nyheter/jan-guillou-jag-dricker-varje-dag/
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du är villig att betala ett pris för att medvetet hindra mig att leva mitt liv som jag vill leva det och du kallar det solidaritet och omtanke?

Mitt drickande påverkar ju inte dig det minsta så varför ska du lägga dig i och begränsa mitt leverne?

Jag lever mitt liv på samma sätt som en mycket framgångsrik kreativ person och mår prima!

[länk]
Svaret är ja, för om du, likt Jan Guillou, dricker uppenbart för mycket så vill jag begränsa det om jag kan. För din skull, för din familjs skull, för dina vänners skull…..

Om jag skulle stöta på dig överförfriskad så skulle jag på samma sätt försöka hjälpa dig hem säkert alldeles oavsett om jag behövde eller ej…..så ja, jag lägger mig i och jag önskar att fler människor gjorde detsamma!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Räkneexempel: 1m i lån, 5% ränta och så ränteavdrag på det blir ju bara drygt 2900 i månaden!
En hyresrätt (tvåa på 53m2) går på 6k här…

Även om det är tråkigt att räntan går upp, så anser jag att hyresrätter är orimligt dyra
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Räkneexempel: 1m i lån, 5% ränta och så ränteavdrag på det blir ju bara drygt 2900 i månaden!
En hyresrätt (tvåa på 53m2) går på 6k här…

Även om det är tråkigt att räntan går upp, så anser jag att hyresrätter är orimligt dyra
Din exempelhyresrätt kostar 1358 kr/kvm/år, det finns verkligen inte på världskartan att man skulle kunna bygga nytt för att få gå runt. En nybyggd tvåa på 53 kvm skulle antagligen kosta minst 2500 kr/kvm/år (utan investeringsbidrag) i någon av Stockholms förorter.
Har du någon idé om hur hyresrätterna skulle kunna bli billigare?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Räkneexempel: 1m i lån, 5% ränta och så ränteavdrag på det blir ju bara drygt 2900 i månaden!
En hyresrätt (tvåa på 53m2) går på 6k här…

Även om det är tråkigt att räntan går upp, så anser jag att hyresrätter är orimligt dyra
Du glömmer dom 2,5 miljonerna som du behövde investera för att för att hamna på 2900 i ränta, lägenheten poppade ju upp av sig själv, den behövde byggas först.
 
D Dilato skrev:
Mitt drickande påverkar ju inte dig det minsta så varför ska du lägga dig i och begränsa mitt leverne?
Då tråden verkar börjat handla om slöseri med skattepengar så är det kanske relevant att:
Det har gjorts flera beräkningar på hur mycket alkoholen kostar samhället. I den senaste skattningen för Sverige uppgick kostnaden till 101 miljarder kronor 2019.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...a/skadeverkningar/alkoholens-skadeverkningar/
 
S JockeEinarson skrev:
Har du månne missat att vi har progressiv skatt i det här landet? Det är således så att den som tjänar mycket inte bara betalar mer i skatt nominellt, utan även (dessutom ganska mycket) mer procentuellt.
Det gäller dock inte kapitalskatt i olika former där vi har ett system där den som lyckas sysselsätta många människor genom anställning får en väldigt mycket gynnsammare beskattning än den som inte gör det. Att ta utdelning i fåmansbolag eller i onoterade kvalificerade aktier, är oftast högbeskattat och efter att pengarna redan bolagsbeskattats. Således som regel över 60% på totalen.
Jag tror de flesta accepterar den progressiva skatten, dvs tjänar man mer så kan man betala mer såväl nominellt som procentuellt. Vi får dock aldrig sluta att ifrågasätta effektiviteten i hur våra skattepengar används och där (som i de flesta sammanhang) finns det förbättringar att göra. Incitamentet till effektivisering i den offentliga sektorn är dock för låg och system till förbättringar skulle jag gärna åta mig att utreda, gratis (förstås).
Jag har inte missat att vi har hög beskattning på arbetsinkomster och tillräcklig skatt på kapitalvinster. Det har jag anfört i inlägg efter inlägg i denna den stora vilsna skattetråden.

Jag skriver om den ej existerande beskattningen av tillgångar, vilken utgör en stor del av mångas förmåga att betala skatt.

Det är inte derivatan på tillgångarna som beskriver förmågan att betala skatt. Det är den absoluta nivån på tillgångar som beskriver den förmågan. Även om man gjort kassa affärer ett år och förlorat stålar, så utgör de kvarvarande 67 miljonerna i tillgångar en förmåga att betala skatt som överstiger de flesta andra medmänniskors.

Och det mest sansade sättet att återföra en del av tillgångarna (stabilitetsreglerande) till samhället som utgjort förutsättningarna för att skapa tillgångarna, vore att vid individens lämnande av samma samhälle, återföra en liten del innan individens vilja uppfylles om hur resterande huvuddel ska fördelas till fortsatt levande individer.
 
S sjoberga skrev:
Jag har inte missat att vi har hög beskattning på arbetsinkomster och tillräcklig skatt på kapitalvinster. Det har jag anfört i inlägg efter inlägg i denna den stora vilsna skattetråden.

Jag skriver om den ej existerande beskattningen av tillgångar, vilken utgör en stor del av mångas förmåga att betala skatt.

Det är inte derivatan på tillgångarna som beskriver förmågan att betala skatt. Det är den absoluta nivån på tillgångar som beskriver den förmågan. Även om man gjort kassa affärer ett år och förlorat stålar, så utgör de kvarvarande 67 miljonerna i tillgångar en förmåga att betala skatt som överstiger de flesta andra medmänniskors.

Och det mest sansade sättet att återföra en del av tillgångarna (stabilitetsreglerande) till samhället som utgjort förutsättningarna för att skapa tillgångarna, vore att vid individens lämnande av samma samhälle, återföra en liten del innan individens vilja uppfylles om hur resterande huvuddel ska fördelas till fortsatt levande individer.
Problemet är att det troligen inte kommer drabba den med 67 miljoner alls. Men tanten som gnetat och sparat ihop 200.000 till sina barn får betala.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja det är ju rätt intressant att i vissa lägen verkar tillgångar inte anses vara "omsättningsbart kapital" medans i andra lägen gör det det.

Om man t.ex. söker bidrag och har en bil brukar bilen räknas som en tillgång så de förväntar sig att man först säljer bilen för att man ska få bidrag. Jag tror samma sak gäller bostadsrätt eller villa (men är inte helt säker). Jag vet i alla fall att när jag var i 25-årsåldern och i ett läge sökte bostadsbidrag (för den tvåa jag bodde i) så nekades jag med motiveringen att jag hade en bil.

Syftet med att beskatta tillgångar är ju inte att det ska "drabba" nån, utan mer att det ska dra in pengar till statskassan. Säg att man sätter skatten på 1 promille. Tanten som sparat ihop 200 000 får betala blygsamma 200 spänn om året för det, medans den som har 67 miljoner får betala 67 000 om året.

De som är rika är, som tidigare sagts i tråden, smarta och binder ofta stora delar av förmögenheten i saker som formellt sett inte ger avkastning förrän de säljs (som konst och fastigheter). Och när det gäller fastigheter så reavinstbeskattas ju de, så det blir i princip ingen skatt alls på värdeökningen om pengarna används till ett nytt fastighetsköp.
 
  • Gilla
sjoberga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.