K
Har nu testat Skils bordssåg så smått. Upplever ändå en stor skillnad mot min andra, Dewalt 7492. Absolut, den är mycket dyrare, så kanske inte så konstigt. Och många gånger får man nog vad man betalar för gällande detta är min uppfattning.

Behövde göra en hel del justering av Skilsågen när den packats upp. Inte minst för att få anslaget parallellt mot sågklingan. Och klingan är inte exakt 90 grader mot bordet, även fast motorn verkligen är tryckt så långt åt vänster som det går. Insatsplattan runt klingan är ganska kass också, vobblar något även fast den justerats så bra som det går. Antar det är plasten i sig som inte är helt plan. Det blir nog att göra en egen ganska snabbt.
 
K kniv skrev:
Har nu testat Skils bordssåg så smått. Upplever ändå en stor skillnad mot min andra, Dewalt 7492. Absolut, den är mycket dyrare, så kanske inte så konstigt. Och många gånger får man nog vad man betalar för gällande detta är min uppfattning.

Behövde göra en hel del justering av Skilsågen när den packats upp. Inte minst för att få anslaget parallellt mot sågklingan. Och klingan är inte exakt 90 grader mot bordet, även fast motorn verkligen är tryckt så långt åt vänster som det går. Insatsplattan runt klingan är ganska kass också, vobblar något även fast den justerats så bra som det går. Antar det är plasten i sig som inte är helt plan. Det blir nog att göra en egen ganska snabbt.
gällande klingans 90 mot bordet går detta enkelt att justera med en insexskruv på fronten. Det som är speciellt med denna såg i den här prisklassen är just justeringsmöjligheterna - visst den är inte helt inställd out of the box, men du kan justera den till möbelsnickerikvalitet och få en mycket kompetent såg för nästan inga pengar alls. gällande plattan håller jag helt med dig, lagade en egen zer oclearance insert i plywood typ första veckan jag hade den.
 
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
Fick tummen ur och gjort en lite mer ordentlig zero clearanceplatta. Blir finare snitt på allt jag provat hittills.
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 4 till
  • Laddar…
Fanns ett fåtal inne nu på webben, jag klickade hem en
 
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
J Juan Alejandro skrev:
Fick tummen ur och gjort en lite mer ordentlig zero clearanceplatta. Blir finare snitt på allt jag provat hittills.
Snyggt men ska du inte ha en form av låsning till plattan. Annars kan den ju kastas mot dig pga vibrationer el likn. ?
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör
  • Laddar…
M magnlar skrev:
Snyggt men ska du inte ha en form av låsning till plattan. Annars kan den ju kastas mot dig pga vibrationer el likn. ?
Inget jag tänkt på faktiskt men den kan ju vara bra :)
 
Väntar tålmodigt på att min dyker upp. Min nuvarande bordssåg är en cirkelsåg monterad i en bänkskiva :).

Det var dock rätt mycket jobb att skapa ett bra anhåll och när det väl var på plats så passade jag på att även sätta in en fräs som då använder samma. Nu måste jag göra om det.

Någon som testat att montera en fräs i det hålrum som skapas när man fäller ut förlängningen till anhållet? Så att man dels sparar plats men även kan använda sågens anhåll till fräsen.
 
Åtgärden
G g.kraft skrev:
Väntar tålmodigt på att min dyker upp. Min nuvarande bordssåg är en cirkelsåg monterad i en bänkskiva :).

Det var dock rätt mycket jobb att skapa ett bra anhåll och när det väl var på plats så passade jag på att även sätta in en fräs som då använder samma. Nu måste jag göra om det.

Någon som testat att montera en fräs i det hålrum som skapas när man fäller ut förlängningen till anhållet? Så att man dels sparar plats men även kan använda sågens anhåll till fräsen.
Det är precis vad jag har gjort med min. Inga problem alls att bygga ett enkelt underrede med tillräcklig stabilitet. Har skrivit om det i "Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?"-tråden.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-985#post-5017613
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-989#post-5041061
 
  • Gilla
3KGT och 3 till
  • Laddar…
Åtgärden Åtgärden skrev:
Det är precis vad jag har gjort med min. Inga problem alls att bygga ett enkelt underrede med tillräcklig stabilitet. Har skrivit om det i "Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?"-tråden.

[länk]
[länk]
Snyggt! Stort tack för att du delar.

Precis vad jag var ute efter. Då får jag börja skissa på en ny bänk. Har inget superstort garage att hålla till i så det är gott när man kan få in mer på mindre yta.
 
Åtgärden Åtgärden skrev:
Det är precis vad jag har gjort med min. Inga problem alls att bygga ett enkelt underrede med tillräcklig stabilitet. Har skrivit om det i "Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?"-tråden.

[länk]
[länk]
Wow, så där skulle man haft det.

För att knyta an till huvudfrågan så har jag också köpt sågen.

Förvånansvärt kass fabriksinställning på både sågklinga, klyv och kapanhåll. Men det gick lätt att ändra, därav undrar jag hur man kan misslyckas så brutalt på fabrik?

Jag är väldigt nöjd med sågen annars har dock inte testat någon annan bordssåg. Jag dock önskat att det gick att uppgradera sågen utan att behöva bygga allt själv 😅 Hade gärna köpt "tillbehör" direkt från tillverkaren. Plattan runt klingan håller riktigt låg kvalité och påverkar tyvärr kvalitén på vissa snitt.

Jag tar tacksamt emot tips på bättre kapanhåll. Gärna tips på smarta idéer att förlänga bordet både när det gäller klyvning och kapning. För klyvning funderar jag på om en rullbock hade funkat.
 
Jag har en nästan noll beg 1340AA. Tillverkat 2023-04. Har sågat lite björkplyfa (tillverkning av garderob + lådor) i min lägenhet men då började grannarna klaga pga det höga ljudet.. Insåg att jag inte kan ha den i lägenheten utan att förstöra relationer till grannarna.

Är tvungen att sälja den. Orkar inte med blocket.
Är det nån här som är intresserad?
Som sagt använd Max 1 timme sammanlagt. Som ny. Kvitto finns.

Sågen finns i Stockholm
 
K
M magnlar skrev:
Jag har en nästan noll beg 1340AA. Tillverkat 2023-04. Har sågat lite björkplyfa (tillverkning av garderob + lådor) i min lägenhet men då började grannarna klaga pga det höga ljudet.. Insåg att jag inte kan ha den i lägenheten utan att förstöra relationer till grannarna.

Är tvungen att sälja den. Orkar inte med blocket.
Är det nån här som är intresserad?
Som sagt använd Max 1 timme sammanlagt. Som ny. Kvitto finns.

Sågen finns i Stockholm
https://www.byggahus.se/forum/forums/saeljes-uthyres-skaenkes.72/
 
Fanns 3 i webblager så jag slog till nu. Har spanat på såg hur länge som helst nu så det var väl dags.
Ska försöka bygga någon lösning så man kan rulla undan den när den inte används tänkte jag.

P.S berätta inte för min sambo.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
xerbee xerbee skrev:
Fanns 3 i webblager så jag slog till nu. Har spanat på såg hur länge som helst nu så det var väl dags.
Ska försöka bygga någon lösning så man kan rulla undan den när den inte används tänkte jag.

P.S berätta inte för min sambo.
Attans, var precis med din sambo och berättade.
 
  • Wow
  • Haha
pjgb och 1 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Det enda som står i manualen är att klingan ska uppfylla kraven i EN 847-1:2017 och den hade jag inte tillgång till så vad den faktiskt innebär vet jag inte. Något annat utöver det vanliga om att man inte får använda egna muttrar och brickor för infästning av bladet kan jag inte hitta.
Men det hade varit najs om man kunde fått in 10-12mm dado i alla fall.
Vad jag förstår så finns enbart en dado-stack som är godkänd enligt denna standard (kanske har det kommit kopior): CMT DADO PRO

https://snickeriboden.se/butik/kate...v8kiMiqQ5Xzllv4DRDzethHmjMPHYvKxoCBtoQAvD_BwE

Skillnaden mot många andra klingor tycks vara att de låser i varandra vilket lär förhindra att de skruvar loss sig.

Om jag förstått reglerna kring dado rätt så handlar det om att bladet ska bromsa inom 10s och att det alltid ska finnas ett klingskydd. Något som försvåras av dado. Det är även så att dessa regler gäller för arbetsmiljö, vad du gör i ditt eget garage är något annat. (med reservation för att jag inte lusläst, möjligen finns även försäljningsregler/cerifieringar ex EN847)

Sen ska man ju vara medveten om att regler finns där av någon anledning, så att ta reda på varför, vilka riskerna är och hur de undviks kan vara bra även om man nu tänker frångå dem. Att en klinga pga dess tyngd gängar ur och kommer farande är väl kanske inte alla som gillar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.