Ber om ursäkt , var lite snabb. styckat från TS fastighet, men med kabel i himlen, så gjordes förr i tiden. Annars var dom noga med att stolpar och kabel hamnade i tomtgräns. Har kabeln kommit till före styckningen så måste TS ha sett den tidigare vid köp eller har den tillkommit efter styckningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Är det ett problem för dig?
Antagligen, men inte i närheten av problemen det verkar vara för dig att TS verkar skita i vad du tycker.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det som stor skillnad om TS vill lösa ett problem eller hitta sätt att jävlas på. Jag hjälper inte till med det sistnämnda.
Vad tur vi har att internet har hjältar som dig som föregår med gott exempel. Internets moder Teresa, eller när vi ändå ska helgonförklara dig, moder Daniel <3
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
redep och 4 till
  • Laddar…
Vad händer om grannen börjar överklaga alla beslut som kastas mot honom från kronkalle och energimarknads vad det nu hette. Och till råga på allt ansöker om servitut för ledningen?
Det hade nog varit min exitplan om jag satt i grannens ställe.
För att tro att han kommer lägga sig på rygg och ge sig är nog lite naivt.
 
J johfor1 skrev:
Hej,

Har en stuga som ligger mellan två fastigheter, där husen ägs av samma person. Utan att gå in på för mycket detaljer så har jag hamnat i ett läge där det inte längre går att föra en diskussion utan vi behöver särskilja så att grannens fastigheter inte har något med min tomt att göra.

Grannen har en privat luftledning som går från sitt året-runt hus, fäster i nätbolagets elstolpe, och går sedan över min tomt till deras stuga på andra sidan. (se bild). Efter samtal och påtryckning att plocka bort elledningen från min tomt, vägrar dom att ta ner den

Hur ska jag gå tillväga för att få bort den? Vems ansvar är det att ta ner den?

- Finns inget servitut för ledningen

- Nätbolaget skjuter problemet framför sig och tycker vi ska lösa det själv (händer ingenting trots upprepad påtryckning från min sida, och de uppger även att ledningen är olaglig)

- Har varit i kontakt med Energimyndigheten som hänvisar tillbaka till Nätbolaget

[bild]
Om nu den egendragna ledningen som fästs elstolpe "1" och inte fortsätter till elstolpe "2" så hade ngn diskussion aldrig uppstått. SÅ Korkat av Grannen in the first place...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag har inte sett något problem som behöver lösas nämnas i tråden. Bara ett försök att bråka med grannen.
Du har ju ändå ingen aning om svaret så mest för att ha en åsikt måste du ha en uppfattning om något annat
 
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det som stor skillnad om TS vill lösa ett problem eller hitta sätt att jävlas på. Jag hjälper inte till med det
Det är väl helt ok, tror inte du behöver känna dig tvungen att svara om du blir så irriterad.
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 2 till
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Vad händer om grannen börjar överklaga alla beslut som kastas mot honom från kronkalle och energimarknads vad det nu hette. Och till råga på allt ansöker om servitut för ledningen?
Det hade nog varit min exitplan om jag satt i grannens ställe.
För att tro att han kommer lägga sig på rygg och ge sig är nog lite naivt.
Grannens anläggning är med största sannolik olaglig i sig. Att dra uppmärksamhet till den är alltså ett säkert sätt att bli av med den helt, och tvingas ha ett abonnemang per fastighet.

Är omständigheterna som TS beskriver dem skulle utfallet av ett sådant beteende möjligen fördröja beslutet något, men leda till att chansen att grannen alls kan ha en ledning från ena fastigheten till den andra helt försvinner.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så att grannens två markplättar egentligen är samma fastighet men att de är fysiskt separerade från varandra? Skulle det betyda att ett abonnemang var lagligt?
Jag har 2 bostadshus på samma fastighet med avstånd 50 meter men en väg mellan husen. Jag var tvungen ha 2 elabonnemang
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ansökte?
Är du seriöst så dryg? Eller skojar du bara?
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
J johfor1 skrev:
Hej,

Har en stuga som ligger mellan två fastigheter, där husen ägs av samma person. Utan att gå in på för mycket detaljer så har jag hamnat i ett läge där det inte längre går att föra en diskussion utan vi behöver särskilja så att grannens fastigheter inte har något med min tomt att göra.

Grannen har en privat luftledning som går från sitt året-runt hus, fäster i nätbolagets elstolpe, och går sedan över min tomt till deras stuga på andra sidan. (se bild). Efter samtal och påtryckning att plocka bort elledningen från min tomt, vägrar dom att ta ner den

Hur ska jag gå tillväga för att få bort den? Vems ansvar är det att ta ner den?

- Finns inget servitut för ledningen

- Nätbolaget skjuter problemet framför sig och tycker vi ska lösa det själv (händer ingenting trots upprepad påtryckning från min sida, och de uppger även att ledningen är olaglig)

- Har varit i kontakt med Energimyndigheten som hänvisar tillbaka till Nätbolaget

[bild]
enklast vore väll om elbolaget påtalar för din granne att det inte är tillåtet att hänga upp privata ledningar i deras stolpar. skulle det hända något så är ju elbolaget indirekt ansvariga då de nu vet om detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Men ... tomtgrejen kan man väl förstå att de inte anser sig inblandade i, men faktumet att folk bygger små egna "sub-nät" och låter deras nät mata lite smånoder utan abonnemang hit och dit - Det borde de väl ha någon åsikt om? Annars kunde man ju i förlängningen köra en liten stugby eller något på sitt villaabonnemang?

Eller cyklar jag?
Ja det kan du, om det är gjort på rätt sätt, det har inte nätögaren något att säga till om
 
  • Gilla
Urvik
  • Laddar…
Ann-Christin Asson Ann-Christin Asson skrev:
Jag har 2 bostadshus på samma fastighet med avstånd 50 meter men en väg mellan husen. Jag var tvungen ha 2 elabonnemang
Vem tvingade dig till det? Du hade säkert kunnat borra ett rör under vägen och dragit el, fiber/nätverk eller vad du önskar den vägen. Vem som ger tillstånd beror på vem som äger vägen.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Vem tvingade dig till det? Du hade säkert kunnat borra ett rör under vägen och dragit el, fiber/nätverk eller vad du önskar den vägen. Vem som ger tillstånd beror på vem som äger vägen.
Elbolaget och jag kollade även med Vattenfall (ej nätägare)
 
krillek krillek skrev:
Vem tvingade dig till det? Du hade säkert kunnat borra ett rör under vägen och dragit el, fiber/nätverk eller vad du önskar den vägen. Vem som ger tillstånd beror på vem som äger vägen.
Behövs verkligen servitut eller ledningsrätt för en luftkabel? Jag trodde att det bara behövs för stolpar.
På grannens åker står en hsp-stolpe och i ledningsrättsbeslutet står det att ledningsrätten omfattar 9 m2.

Å andra sidan skulle detta ha regleras i samband med avstyckningen. Om det inte gjordes så har man ju de facto accepterat arrangemanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.