F fsn skrev:
Ser två praktiska lösningar. Antingen en jävla otur med häcksaxen eller helt enkelt koppla på sig på ledningen och skaffa ett riktigt kasst isolerat hönshus i vinter.

En fråga jag är nyfiken på (som kanske är besvarad redan?) är hur grannen fick dit sim olagliga kabel från början?
Ditt svar var väldigt roligt. Alternativt ta ut skatt för överförd el. 😅
 
TS, har det hänt något med detta? Inga nyheter?
 
K koolla skrev:
Vilken galen tråd. Alla ni som undrade kring fastighetsippdelning etc etc. Nu vet ni ju svaret. VARFÖR SVARAR NI DÅ INTE PÅ URSPRUNGSFRÅGAN?

Ni måste ju ha ställt frågan av en anledning, eller? Så ju när ni vet svaret kan ni väl svara? Eller var en anledning just bara att tjafsa? Denna tråd kunde varit en tiondel så lång utan dessa idiotiska kommentarer. Och redan från början kunde man misstänka att svaret ändå var 3 olika fastigheter. Så istället för all denna kraft på att reda ut något så kunde man inlett svaret med:

”Under förutsättning att det är tre olika fastigheter bla bla bla. Om det inte är tre olika fastigheter så behöver vi veta förutsättningarna bättre för att kunna svara”.

Jag kan däremot inte svaret på ursprungsfrågan så det kommer jag inte bidra med.
Men om du inte själv har svaret på frågan utan bara går in för att klaga
På vilket sätt gör du saken bättre?

Man kan enkelt konstatera att grannen inte kommer hjälpa till. Nätleverantören vill inte göra något. Frågan är om det finns. Kommer Kronis att göra något?
Detta kommet garanterat bli en lång process. Grannen lär inte ge sig utan fight. Dels prestige, men ännu viktigare hur ska grannen lösa problemet med elen
 
D Daniel 109 skrev:
Är det ett problem att den finns där?
Jag tycker det är en intressant fråga.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte nätbolagets elledning? D v s är det helt klarlagt att elledningen ägs och förvaltas av grannen.

T ex elledningen på min fastighet tillhör Vattenfall trots att den bara matar mitt hus.
Han har ju redan sagt att det inte är nätbolagets ledning. Varför frågasätter du det?
 
D Daniel 109 skrev:
Är det ett problem att den finns där?
DUH!
Det är väl självklart! Annars skulle TS inte startat tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om att det inte är TS problem den dag ledningen flyttas från hans fastighet. Men om grannen gör olagligheter och TS har varit delaktig i detta genom att tillåta ledningens dragning över sin fastighet så är det ju TS problem i denna stund. Gör grannen inga olagligheter så har TS inte denna aspekt att överväga.
Det finns ingen angiverilag i Sverige. Och det faller knappast under medhjälp. Så, nej.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L llundberg skrev:
DUH!
Det är väl självklart! Annars skulle TS inte startat tråden.
Jag kan se ett intresse i om. ledningen är ett problem som uppstår för att konflikterna har eskalerat.

Ska du försöka uppfostra alla här hur men beter sig i ett forum? Då har du en lååång uppförsbacke. Men det
enklaste är att börja med sig själv. Hur är min ton i inläggen? För mina inlägg tråden vidare? Så när du klar med dig själv så kan du fortsätta med mig. Jag ligger väldigt illa till själv.

Eller se charmen i att konstiga frågor ställs. Frågan som ställs kan vara av intresse för den som ställde frågan för att kunna sätta sig in i tråden
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M Mölnbacka skrev:
Är du seriöst så dryg? Eller skojar du bara?
Tillåt mig upplysa alla forummedlemmar om att Byggahus har en utmärkt ingoreringsfunktion. Du kan enkelt välja att dölja alla inlägg från sådana som du upplever bara gnäller och aldrig bidrar. Användaren ifråga har varit på min lista sedan länge. Jag har även ett tillägg i min webläsare som varnar så fort användarnamnet visas, så jag kan även enkelt hoppa över alla hänvisningar till och svar på gnället.

Jösses vad mycket skräp man slipper på detta sätt. Ett skönt liv på nätet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
redep och 8 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Varför insinuerar du att TS har tillåtit detta?
Ts har tillåtit att kabeln gör över hans tomt under en längre tid.
Det står i första inlägget.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför har du så otrevlig ton?
För att Claes Sörmland insinuerar att TS är delaktig i problemet. Varför inte fokusera på problemet istället för att försöka få till det som att TS vill jävlas med grannen? Det är ju grannen som gör något olagligt här och TS bör därför få allt stöd som kan ges. Idioter som kommer med konspirationsteorier bör se sig om i något annat forum.
 
J johfor1 skrev:
Hej,

Har en stuga som ligger mellan två fastigheter, där husen ägs av samma person. Utan att gå in på för mycket detaljer så har jag hamnat i ett läge där det inte längre går att föra en diskussion utan vi behöver särskilja så att grannens fastigheter inte har något med min tomt att göra.

Grannen har en privat luftledning som går från sitt året-runt hus, fäster i nätbolagets elstolpe, och går sedan över min tomt till deras stuga på andra sidan. (se bild). Efter samtal och påtryckning att plocka bort elledningen från min tomt, vägrar dom att ta ner den

Hur ska jag gå tillväga för att få bort den? Vems ansvar är det att ta ner den?

- Finns inget servitut för ledningen

- Nätbolaget skjuter problemet framför sig och tycker vi ska lösa det själv (händer ingenting trots upprepad påtryckning från min sida, och de uppger även att ledningen är olaglig)

- Har varit i kontakt med Energimyndigheten som hänvisar tillbaka till Nätbolaget

[bild]
Jordabalken gäller https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ngssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K1

Det är din fastighet från tomtgräns till tomtgräns, ner i Mark och ovanför, t ex om du skulle vilja bygga ett 5 våningshus, så kan en ledning utan ledningsnätet inte hindra, typ.

Dessutom kan det vara så att strömmen påverkar hälsan hos er. Finns nog en hel del som talar för omedelbar förverkande av ledningen.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ts har tillåtit att kabeln gör över hans tomt under en längre tid.
Det står i första inlägget.
Nej det står inte alls så. Vet inte vad du får det ifrån.
 
Funktionen är trevlig och jag använder den för personer som inte tillför någonting i mitt liv. Fast just här kommer det ovidkommande från en person som faktiskt kan mycket och i många trådar bidrar med det, så jag vill inte blocka honom.

Edit. Jag missade att citera och nu ligger annat mellan, men jag menar funktionen att blocka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det finns ingen enkel lösning för grannen. Om hen rör den befintliga installationen (laglig eller ej) i annat syfte än att avlägsna den begår hen ett brott. Grannen kan alltså inte göra något med installationen utan att det kommer kosta massor (nedgrävning av behörig, påkopplande och dubbla abonnemang) och i och med att TS stängt dörren för en smidig ”gräv ner i hemlighet” lösning så lär detta inte ta slut i första taget.

Försök att mäkla fred och gå vidare eller så är det lika bra att fundera på flytt. Eller svälja förtreten och gå med på ett servitut. Det kanske kan läka konflikten.

Servitutet kan ju vara tidsbegränsat så får grannen ett år eller två på sig att gräva och då skall du inte bry dig om hur det görs.

Ett gott tips är att reflektera om detta är en unik relation eller om du ofta har konflikter angående dina gränser, om det är så kan man ju jobba på det.

Ibland spelar det ju ingen roll vem som har rätt, livet skall ju levas ändå. Det är ju hur vi hanterar situationer som spelar roll, inte situationer i sig.

/fridens och lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.