J JohanLun skrev:
nej, jag tycker momsen ska vara högre på just sprit och tobak. kanske läsk och godis åxå.

Då straffas inte mjölkdrickaren, men vindrickaren och suputen

Jag tror det beror på pris OCH effekt... Och reparationskostnader. Men. Det var en jämförelse.

Att man ibland får en "kollektiv bestraffning" för att det är enda sättet att hantera det. För mig är det viktigare att försöka hindra att 1) folk blir allvarligt sjukva av missbruk 2) jag får betala för att folk inte kan leva på ett hyggligt sunt sätt.
För det kan jag betala ett par hundra extra om jag köper lite vin.

Om man köper en snabb bil finns ju specialförsäkringar för de som kör försiktigt. Men jag tror inte det finns specialsprit för de som inte är alkisar. Eller är allt annat än T-röd det? Kanske ska det vara högre moms på den? :D
Ok, så eftersom underklassen är de dyraste i svensk sjukvård (fetma, rökning etc) så straffar vi dem ännu lite mer? Vad skall de få pengarna från?

Jag tycker upplägget verkar godtyckligt och bissart, det där reglerar vi redan genom enorm skatt på alkohol och tobak. Man betalar mera skatt för tunga och "dåliga" bilar etc.
Det är väl bara att höja dessa skatter ännu mer.

Jag tycker snarare man skall ha ett enkelt och bra system, ett symetriskt skattesystem som vi i mångt och mkt fortfarande har i sverige.

Nej, nu skall jag nog stoppa upp en snus, ta mig ett glas vin och gå ut och träna hunden inför fasajakten.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Jag tycker nog att samhällets etik och moral är nåt som kan få styra regler och skatter litegranna.
Detta funkar kanske i kulturellt homogena samhällen där de flesta är överens. Men även om Sverige i den nära historien har varit ett påtagligt kristet homogent samhälle värderingsmässigt så går vi nog mer och mer mot att ha en pluralism av åsikter gällande etik och moral. Och det är ju bara att titta på hur samhället är kluvet gällande värderingar längs olika axlar. Och våra politiker representerar detta - de som du vill ska hitta på straffskatterna för det som de för dagen inte gillar.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Att man i Sverige år 2023 - som har bland världens högsta skatttryck - ger förslag på hur borde höja skatterna ännu mer är heltokigt.

Förutom höga skatter på inkomst så har Sverige har även höga skatter på kapitalinkomster. Enligt Timbro:

"Denna rapport redovisar nya beräkningar av den genomsnittliga skatten på kapitalinkomster. Sverige hamnar på en femte- eller åttondeplats av 30 länder, beroende på hur man räknar – alltså klart i den övre halvan."

https://timbro.se/ekonomi/skatter/skatt-pa-kapital-jamforelse/

___________
"Sverige har högst marginalskatt i hela EU

Sverige har i särklass högst marginalskatt i hela EU. I snitt är den högsta nivån på marginalskatt 39 procent i EU vilket är samma som förra året. Trenden för den högsta marginalskatten i EU har varit tydligt nedåtgående från 1995 då snittet var hela 47 procent, men med en liten höjning efter finanskrisen. Lägst marginalskatt har Bulgarien med 10 procent och högst är den i Sverige med 55 procent."

År 2018: https://www.svensktnaringsliv.se/bl...ion-trends-in-the-european-union_1176888.html


Varför inte sänka skatterna så vi harmoniserar med EU?
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
P
kashieda kashieda skrev:
Ett lätt sätt att minska statens utgifter är att låta bli att använda det gemensamma som skatterna används till, eller betala det direkt ur egen ficka. Säg till när ni är klara.
Det vore politiskt självmord av ett parti att lägga ett sånt förslag, förstås.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
P
S sjoberga skrev:
Ser att jag uttryckte mig otydligt. Med kapitalskatter menade jag egentligen tillgångsskatter. Beskattning på derivatan av tillgångarnas värde har vi, den löser inte hela problemet och kan inte heller vara för stor om kapital ska användas till det som bygger ett samhälle.
Med derivatan av tillgångarnas värde antar jag att du menar värdeförändring. Jo, skatt på värdestegring i form av ränteinkomster har vi, men inte på reala tillgångars värdeökning utom vid försäljning. Borde det senare beskattas årligen istället? Hur ska värderingen av realkapitalet göras? (Jag använder ordet realkapital i lite vidare mening än bara produktionsmedel här och inkluderar alla typer av fastigheter).
 
P pmd skrev:
men inte på reala tillgångars värdeökning utom vid försäljning. Borde det senare beskattas årligen istället?
I den mån man anser att reala tillgångar kan förvaras i ISK så görs det redan. Jag kan inte exakt definitionen på "reala tillgångar" (om det ens finns en allmänt accepterad) men aktier i exempelvis fastighetsbolag eller skogsbolag kan kanske räknas dit?
 
G guggen skrev:
Ok, så eftersom underklassen är de dyraste i svensk sjukvård (fetma, rökning etc) så straffar vi dem ännu lite mer? Vad skall de få pengarna från?

Jag tycker upplägget verkar godtyckligt och bissart, det där reglerar vi redan genom enorm skatt på alkohol och tobak. Man betalar mera skatt för tunga och "dåliga" bilar etc.
Det är väl bara att höja dessa skatter ännu mer.
Jag tycker det är bra med skatt på tobak och stora bilar. Ja. Om det är tillräckligt, behövs mer eller sänkas. Har jag ingen stark åsikt om. Principen däremot är jag helt för. även om den ibland blir lite godtycklig.

Om "underklassen" är dyra pga de super och äter skräpmat så hjälper vi ju dem till ett bättre liv OCH hålla nere sjukvårdskostnaderna. Ska jag vara med och bidra med min skatt så vill jag inte bidra till superi och leverskador. Men gärna skola, sjukvård mm. Alternativet är som i USA, där man får köpa en försäkring. Kryssa i rutan röker och super så blir försäkringen dyrare. Detta sätt att hantera det på gillar säkert några av er som gillar lägre skatt. Jag skulle inte ha nåt emot ett sånt system, men att försäkringen var obligatorisk för jag vill ha vård för alla. Och för genetiska sjukdomar eller otur/olycksfall ska man inte straffas. För sådant som man kan få för att man valt att leva onyttigt kan det gärna bli dyrare att försäkra sig.

Jag tror ni missförstår mig. Jag vill dra ned på utgifter för att få en sänkt skatt. Jag vill INTE betala för att 20 åringar ska knarka, supa, skjuta varandra, få bidrag och kosta pengar i vård, rättegångar, fängelse, rehabilitering. Jag ser gärna höjd skatt och minskade bidrag på det som orsakar detta.

Om nån vill dra en snus, dricka en konjak och för all del jaga fasan så får de förstås göra det. Rävjakt är jag mot pga det är djurplågeri. Fasanjakt har jag ingen aning om hur den går till.

Jag är själv inte nykterist, däremot varken röker, snusar eller knarkar jag.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Beroende på ideologi kan man hävda att det är en helt frivillig avgift för att ha anställd personal och väljer du frivilligt att anställa personal och ge dem lön, får du betala en avgift för rätten att göra det. 😉🙄
Det var mycket listigt att kalla den nya skatten för en avgift när den infördes.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Att man i Sverige år 2023 - som har bland världens högsta skatttryck - ger förslag på hur borde höja skatterna ännu mer är heltokigt.

Förutom höga skatter på inkomst så har Sverige har även höga skatter på kapitalinkomster. Enligt Timbro:

"Denna rapport redovisar nya beräkningar av den genomsnittliga skatten på kapitalinkomster. Sverige hamnar på en femte- eller åttondeplats av 30 länder, beroende på hur man räknar – alltså klart i den övre halvan."

[länk]

___________
"Sverige har högst marginalskatt i hela EU

Sverige har i särklass högst marginalskatt i hela EU. I snitt är den högsta nivån på marginalskatt 39 procent i EU vilket är samma som förra året. Trenden för den högsta marginalskatten i EU har varit tydligt nedåtgående från 1995 då snittet var hela 47 procent, men med en liten höjning efter finanskrisen. Lägst marginalskatt har Bulgarien med 10 procent och högst är den i Sverige med 55 procent."

År 2018: [länk]


Varför inte sänka skatterna så vi harmoniserar med EU?
Fast värnskatten är ju faktiskt borta sen 2020, vilket är en ganska stor skillnad jämfört med 2018, gått från 55 % till 50% marginalskatt.
Dock så finns det väl många kommuner som ligger över 30% både då och nu. Tydligen toppar Munkedal med 34,86%, så trots värnskattens borttagande kan man nå upp till sköna 55%.. allitd härligt när man inte ens får behålla hälften om man jobbar extra...
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tycker det är bra med skatt på tobak och stora bilar. Ja. Om det är tillräckligt, behövs mer eller sänkas. Har jag ingen stark åsikt om. Principen däremot är jag helt för. även om den ibland blir lite godtycklig.

Om "underklassen" är dyra pga de super och äter skräpmat så hjälper vi ju dem till ett bättre liv OCH hålla nere sjukvårdskostnaderna. Ska jag vara med och bidra med min skatt så vill jag inte bidra till superi och leverskador. Men gärna skola, sjukvård mm. Alternativet är som i USA, där man får köpa en försäkring. Kryssa i rutan röker och super så blir försäkringen dyrare. Detta sätt att hantera det på gillar säkert några av er som gillar lägre skatt. Jag skulle inte ha nåt emot ett sånt system, men att försäkringen var obligatorisk för jag vill ha vård för alla. Och för genetiska sjukdomar eller otur/olycksfall ska man inte straffas. För sådant som man kan få för att man valt att leva onyttigt kan det gärna bli dyrare att försäkra sig.

Jag tror ni missförstår mig. Jag vill dra ned på utgifter för att få en sänkt skatt. Jag vill INTE betala för att 20 åringar ska knarka, supa, skjuta varandra, få bidrag och kosta pengar i vård, rättegångar, fängelse, rehabilitering. Jag ser gärna höjd skatt och minskade bidrag på det som orsakar detta.

Om nån vill dra en snus, dricka en konjak och för all del jaga fasan så får de förstås göra det. Rävjakt är jag mot pga det är djurplågeri. Fasanjakt har jag ingen aning om hur den går till.

Jag är själv inte nykterist, däremot varken röker, snusar eller knarkar jag.
Du vet nog inte hur rävjakt går till heller eftersom det finns ett antal olika varianter av denna ädla jakt. Men kan misstänka att du tänker på den sedan länge förbjudna engelska rävjakten.
Kort är jakt, jakt. Man letar på olika sätt upp ett fritt levande djur och dödar det så smärtfritt som möjligt. För att hitta det och inhämta den framtid frysvaran, använder man oftast en hund av rätt snitt.
När detta är klart nyttjar man eventuelt medhavd tobak och framförallt dricker man en för stunden anpassad sort och mängd alkohol.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G guggen skrev:
Du vet nog inte hur rävjakt går till heller eftersom det finns ett antal olika varianter av denna ädla jakt. Men kan misstänka att du tänker på den sedan länge förbjudna engelska rävjakten.
Kort är jakt, jakt. Man letar på olika sätt upp ett fritt levande djur och dödar det så smärtfritt som möjligt. För att hitta det och inhämta den framtid frysvaran, använder man oftast en hund av rätt snitt.
När detta är klart nyttjar man eventuelt medhavd tobak och framförallt dricker man en för stunden anpassad sort och mängd alkohol.
Jakt-delen hamnar nog rätt långt utanför topic så vi kan lämna den, jag hoppas den är reglerad i någon form, subjektivt eller objektivt kanske vi kan lämna till en annan tråd...
 
G guggen skrev:
inhämta den framtid frysvaran
Smakar inte räv räv?
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Fokus borde vara på att minska statens utgifter, särskilt där pengarna hamnar utomlands. Att få bort reduktionsplikten och harmonisera dieseln med övriga Europa skulle nog vara det som snabbast minskade inflationen (3-4kr lägre kostnad för diesel och 10-15% mindre bränsle går åt). Vi är ett transportberoende land så dieselpriset har stor påverkan på inflationen.
Exakt vilka av statens utgifter hamnar utomlands? Och hur stor del av budgeten står de för? D.v.s. vad skulle det ge för inverkan på den totala budgeten?

https://www.regeringen.se/sveriges-...ntet/statens-budget/statens-budget-som-excel/
 
J JohanLun skrev:
Exakt. Bort med bidrag. In med jobb med lägre lön och ingen skatt så folk kan leva på lönen. Hellre nån tjänar 20.000 och inte betalar en krona i skatt än att de inte jobbar alls och får 25.000 i bidrag!
Förklara gärna hur nån kan få 25000 i bidrag.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Skatt är oetiskt i sig. Att med vapenmakt ta ifrån någon dennes egendom är i alla andra sammanhang stöld (rån).
Vapenmakt? Att betala skatt är en del av en överenskommelse, för att få vara en del av det svenska samhället.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.