Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Nu verkar detta dock handla om att propplösare orsakar många personskador. Så här skriver Kemikalieinspektionen.
Notera hur försåtligt det är skrivet av förbudsivrarna på myndigheten:

Information om skador från propprengöring: ökning sedan 2004, sjukhusvård rekommenderas, varaktiga skador möjliga.

Det intressanta är ju hur många olyckor vi har med allvarliga skador, t ex skador som tar lång tid läka och skapar stort lidande (eller personliga kostnad, t ex sjukskrivning) eller som aldrig läks - alltså skador som ger längre eller permanent funtionsnedsättning. Att något vid felanvändning t ex svider eller gör ont är ett obetydligt samhällsproblem. Då skulle vi ju t ex behöva förbjuda nya skor som ju ofta skapar detta problem för en stor del av befolkningen. Eller sport/idrott/friluftsaktiviteter som ger dessa problem för nästan alla någon gång.

Att folk ringer sjukvården i tid och otid med sin kemofobi och rädsla numera och inte gjorde det för 20 år sedan i samma grad är inte så överraskande. Det har troligen att göra med den sjunkande kunskapen i samhället att göra och den ökande oron, inte minst hos föräldrar. Och vår förändrade kultur generellt.
 
  • Gilla
  • Älska
Peter787 och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men vår EU-harmoniserade kemilagstiftning är lite lurig. Den betraktar nämligen inte kemikalier som entiteter utan bygger istället på konceptet kemiska produkter. Därmed kan 24% ättika som säljs i affären som för matlagning vara helt laglig men det är samtidigt olagligt att sälja samma kemiska produkt med etiketten ogräsavdödning.
Du menar att det kanske går att köpa avlutningsmedel även i framtiden?
 
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Du menar att det kanske går att köpa avlutningsmedel även i framtiden?
Om det finns företag som vill sälja en kemisk produkt som är i princip ren kaustiksoda med ett annat användningsområde än avloppsrensning. Om nu detta förslag går igenom och kaustiksoda förbjuds för avloppsrensningsprodukter.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det finns företag som vill sälja en kemisk produkt som är i princip ren kaustiksoda med ett annat användningsområde än avloppsrensning.
Båda produkterna existerar idag. Propplösare är dock inte enbart NaOH även om merparten är det.

Flaska med avloppsöppnare, pulverform, märke Nitor, löser fett, hår, dålig lukt, blå vit förpackning. Flaska med kaustik soda från Niter, för avloppsrensning och rengöring, 750 gram. Starkt frätande.
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Båda produkterna existerar idag. Propplösare är dock inte enbart NaOH även om merparten är det.

[bild] [bild]
Finns kaliumhydroxid också som egentligen är ett bättre lut för ändamålet eftersom det ger rinnande såpa och inte fast tvål när det reagerar med fettet i avloppet.
 
  • Wow
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Båda produkterna existerar idag. Propplösare är dock inte enbart NaOH även om merparten är det.

[bild] [bild]
Mr Muscle propplösare är iaf ren NaOH (elle ja, klumpförebyggande medel ingår).
 
H hapazard skrev:
Mr Muscle propplösare är iaf ren NaOH (elle ja, klumpförebyggande medel ingår).
OK. Nitors innehåller även natriumkarbonat och aluminum.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns kaliumhydroxid också som egentligen är ett bättre lut för ändamålet eftersom det ger rinnande såpa och inte fast tvål när det reagerar med fettet i avloppet.
Det var för att du nämnde detta i en annan tråd och jag köpte en burk (instämmer i att det var bättre!), och sen googlade "propplösare" som jag råkade snubbla på infon om förbudet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Därmed kan 24% ättika som säljs i affären som för matlagning vara helt laglig men det är samtidigt olagligt att sälja samma kemiska produkt med etiketten ogräsavdödning.
Så länge det är så är jag nöjd. Är dock inte alltid fallet. Ta t.ex. väteperoxid. Nåja, brukar ju alltid gå att hitta alternativ.
 
Märkligt hur ungarna verkar få upp dessa lock som är svåra även för vuxna. Undra var man kan hitta statistik över skadade barn och unga pga dessa s.k "propplösare". Inget Kemikalieinspektionen har lust att redovisa iaf...
 
  • Gilla
  • Arg
leffeisala och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Så länge det är så är jag nöjd. Är dock inte alltid fallet. Ta t.ex. väteperoxid. Nåja, brukar ju alltid gå att hitta alternativ.
Väteperoxid rök väl för att terrorister använde det för att göra bomber har jag för mig.
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Nitors innehåller även natriumkarbonat och aluminum.
Varken eller faktiskt, men de kan ha ändrat
 
  • Skärmbild av en mobil visar ingredienslista på kemisk produkt, Nitor Propplösare, med text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Varken eller faktiskt, men de kan ha ändrat
Ja i någon riktning har något ändrats. Jag tittade här:

Säkerhetsdatablad för produkt, innehåller natriumhydroxid, natriumkarbonat och aluminium. Faroklasser och koncentrationer listas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det rätt många år sedan jag använde denna produkt men då innehöll den definitivt någon form av metallpartiklar som då rimligen var aluminium.
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Ja i någon riktning har något ändrats. Jag tittade här:

[bild]

Nu var det rätt många år sedan jag använde denna produkt men då innehöll den definitivt någon form av metallpartiklar som då rimligen var aluminium.
Folk gillar när det fräser och bubblar lite så de petade in aluminiumspån i vissa produkter för ett antal år sedan. Tror inte det gör varken från eller till men fint med lite bubbel.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
leffeisala och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
men fint med lite bubbel.
Ja vem gillar inte bubbel? 🍾 🥂
 
  • Gilla
  • Haha
A Stenberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.