P
SarB SarB skrev:
För de som är nya i tråden och faktiskt vill ta lärdom rekommenderar jag att man går tillbaka till trådstart och de svar som inkom där och hoppar över de senaste sidorna.
Ja, det räcker med att läsa TS inledande inlägg och och Jonatan79s svar i inägg #2 (förutom det där med att arrendera).
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man får lägga plattor på hela tomten om man vill, så länge plattorna inte är tjockare än en halvmeter.
Har känslan att handläggaren såg det som en altan på marken….🙄
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen kan man ju ställa fråga om hundgården skulle kunna tänkas vara en betydande olägenhet och att dess inrättande av det skälet inte är tillåten.
Det finns väl ingen lag eller förordning som kräver att en hundgård innehåller hundar?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Beställ ett lass ko-skit att tippas bredvid uteköket så blir det nog inget sittandes vid dynghögen när alla flugor kommer på besök,bara säga att du ska sprida ut det på tomten för att ge näring åt jorden.
Så löser sej nog problemet.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Det gör inte saken bättre. I tvister av det här slaget bör man inte sjunka lika lågt som sin motståndare.
Varför inte? Att återställa är väl inte att sjunka lika lågt? Har aldrig förstått det där uttrycket, det är bara något man häver ur sig utan att reflektera.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Tycker sånt här är ändå är så märkligt, man "råkar" bygga ett utekök på grannens tomt (Hur nu man lyckas med det) och när det väl uppdagas så tänker man inte hitta själv en lösning på problemet som t.ex förslag arrende eller liknade. Uppenbarligen är grannen inte intresserad av att lösa sitt problem han har skapat för sig själv - så kör helt enkelt över hans bygge totalt med noll hänsyn. Såna människor behöver helt enkelt lära sig i vuxen ålder den hårda vägen.
Precis - Kronofogden och handräckning. Få flytta sitt dyra kök och dessutom betala kronofogden för handräckningen svider hårt på egot.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
SarB
P pmd skrev:
Även om inte detaljplanen måste ändras så behövs väl en fastighetsreglering om TS ska sälja en bit av sin fastighet?
Vad kostar en sån?
Ja, så är det ju. Motsätter mig endast att en detaljplan alltid behöver ändras för att genomföra reglering.
Kostnaden beror alltid på, men om vi utgår ifrån att allt löper på fint och inga problem uppstår så skulle jag säga att runt 45 vara en förväntad kostnad.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
SarB
S SonnyListon skrev:
Varför inte? Att återställa är väl inte att sjunka lika lågt? Har aldrig förstått det där uttrycket, det är bara något man häver ur sig utan att reflektera.
FAst om uteköket plötsligt har försvunnit har man ju olovligen lagt beslag på någon annams egendom vilket ju per definition är vad grannen gjort och verkligen att sjunka lika lågt.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
P
S SonnyListon skrev:
Varför inte? Att återställa är väl inte att sjunka lika lågt? Har aldrig förstått det där uttrycket, det är bara något man häver ur sig utan att reflektera.
Om du råkar ut för något liknande så kommer du antagligen att förstå när konsekvenserna drabbar dig.

Dessutom känns det alltid bättre att vara överlägsen sin motståndare.
 
S
P pmd skrev:
Om du råkar ut för något liknande så kommer du antagligen att förstå när konsekvenserna drabbar dig.

Dessutom känns det alltid bättre att vara överlägsen sin motståndare.
Hänger inte med riktigt... Vi pratar väl om en konstruktion i trä på min tomt? Vilka fruktansvärda konsekvenser kan det bli om den råkar försvinna en natt?
 
P
Det beror en hel del på om du äger den eller inte.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Det beror en hel del på om du äger den eller inte.
Juridiskt ja, men tydligen skiter ju grannen i det, så då gör jag samma sak. Återigen, vad är det för konsekvenser du talar om? Putta över skiten bara, var inte så himla dörrmattiga.
 
Ojoj, det är nästan en vecka och 260 inlägg sedan TS postade. Troll?
 
  • Gilla
Simsgrodan och 1 till
  • Laddar…
P
S SonnyListon skrev:
Juridiskt ja, men tydligen skiter ju grannen i det, så då gör jag samma sak. Återigen, vad är det för konsekvenser du talar om? Putta över skiten bara, var inte så himla dörrmattiga.
Är du säker på att grannen lägger sig på rygg om du förstör hans egendom?
 
S
P pmd skrev:
Är du säker på att grannen lägger sig på rygg om du förstör hans egendom?
Aha, det är det som är den fruktansvärda konsekvensen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.