D
Mycket av riskerna med moderna bilar ligger i den aggregerade datan, inte i bilen självt. Även om det gjorts demonstrationer om hur man kan angripa en enskilds bils system så är det ett oekonomiskt sätt att ta sig an saken, om det inte rör sig om enskilda högprofilerade mål, bättre att då göra en ansträngning och få tillgång till alla bilars data.

Alla biltillverkare kan såklart bli måltavlor men de kinesiska sticker ut eftersom alla Kinesiska medborgare måste samarbeta med myndigheterna om dessa så begär, med tanke på Kinas syn på integritet och deras ambitioner vore det naivt att inte räkna med "öppna spjäll" redan idag hos de kinesiska tillverkarna.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Med tanke på hur tex kinesiska mobiltelefonsfabriker tillverkat mobiler med spionvirus installerat från fabrik,
Så skulle det inte kännas helt bra med uppkopplade bilar med onlinetjänster varken för säkerhet eller stöldskyddsfunktioner och support.

Låga priser bygger på att vi utnyttjar länder med andra arbetstider/regler än vi vant oss med och lägre eller (i praktiken) inga miljökrav.
Det är ingen nyhet. (Moralgränsen går vid barnarbete).

Se tex TSMC, världens största IC tillverkare som hela världen är beroende av. De bygger en fabrik i USA med amerikanerna, men amerikanerna håller på att sänka projektet som går långsamt, sakas kompetens och de drar över budget. TSMC försöker rädda projektet med 500 flitiga taiwaneser, men då protesterar amerikanska facket.

Väst är nog beroende bortom räddning, tyvärr.

Lite off topic.
Någon som minns HAFO?
Kanske något för EU att tänka på. Europeisk ictillverkning, EUFO?
Jag är tillräckligt gammal för att ha sett och till och med lött svenska IC-kretsar mm från Asea HAFO och Rifa. 😱
Två personer i skyddsdräkter hanterar utrustning i industriell miljö, kontrollpaneler och högtemperaturugn synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det var inte så här enkla kretsar. Känner ni igen TTL kretsen?
Elektronisk komponent, möjligen en integrerad krets, märkt med "RIFA R415 RD 7404N".

Vrida klockan tillbaka går inte, men kanske vi kan behålla ett lägre elpris i norr och vara en attraktiv industrination.

Åter till elbilar…
Lite spännande med Emily GT.
Ska det bli svensk produktion?

Det poppar ju upp nygamla och nya märken som DS, MG och Cupra, så varför inte.

Går det att stå emot BYD?
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Med tanke på hur tex kinesiska mobiltelefonsfabriker tillverkat mobiler med spionvirus installerat från fabrik,
Så skulle det inte kännas helt bra med uppkopplade bilar med onlinetjänster varken för säkerhet eller stöldskyddsfunktioner och support.

Låga priser bygger på att vi utnyttjar länder med andra arbetstider/regler än vi vant oss med och lägre eller (i praktiken) inga miljökrav.
Det är ingen nyhet. (Moralgränsen går vid barnarbete).

Se tex TSMC, världens största IC tillverkare som hela världen är beroende av. De bygger en fabrik i USA med amerikanerna, men amerikanerna håller på att sänka projektet som går långsamt, sakas kompetens och de drar över budget. TSMC försöker rädda projektet med 500 flitiga taiwaneser, men då protesterar amerikanska facket.

Väst är nog beroende bortom räddning, tyvärr.

Lite off topic.
Någon som minns HAFO?
Kanske något för EU att tänka på. Europeisk ictillverkning, EUFO?
Jag är tillräckligt gammal för att ha sett och till och med lött svenska IC-kretsar mm från Asea HAFO och Rifa. 😱
[bild]

Men det var inte så här enkla kretsar. Känner ni igen TTL kretsen?
[bild]

Vrida klockan tillbaka går inte, men kanske vi kan behålla ett lägre elpris i norr och vara en attraktiv industrination.

Åter till elbilar…
Lite spännande med Emily GT.
Ska det bli svensk produktion?

Det poppar ju upp nygamla och nya märken som DS, MG och Cupra, så varför inte.

Går det att stå emot BYD?
Företagets hemvist spelar faktiskt roll, så även om bilen, eller delar av denna, tillverkas i tveksamt land så lyder företaget under andra lagar.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Känner ni igen TTL kretsen?
Hex inverter, TTL-logik.

Jag hade en dator förut (aldrig körbar i min ägo) där det var eurokort (100x160mm) fulla med TTL-logik.
Eller dator och dator, det var väl mer en CPU, ett kort innehöll ALU, ett par andra kort register, ytterligare kort som hade minne på sig osv.

Jag har faktiskt helt glömt bort vad för märke det var, någon slängde det på mig, och jag tyckte det var en kul bit datorhistoria, men som naturligtvis hade jag inte plats att hålla på och förvara skiten.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Dessvärre blir nog även komponenterna som sitter i bilar du uppfattar som tillverkade i en demokrati till större och större del tillverkade i länder du troligen inte tycker så bra om (tex kina).

Tyvärr är vi själva en del i att det är svårare att ha produktion i Sverige. Bidrag för att göra ingenting är högre än lönerna som skulle krävas för att bygga en billig bil. Skatter är höga pga mycket skatt går till bidrag. Vi har nog fortfarande konkurrenskraftiga löner för tjänstemän, där är vi nog lågavlönade jämfört med många länder. Men för produktion så är det nog för dyrt.
Jo jag är medveten om detta. Men jag gör ändå vad jag kan för att undvika saker som jag vet till stor del kommer från Kina utan att för den skulle ligga och hanångest över om det jag köper skulle innehålla någon kinesisk transistor. Gör vad jag kan utan att bli fanatisk typ. Kinesiska bilmärken är ju rätt enkelt att välja bort.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Går det att stå emot BYD?
Ja. Köp dem inte.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Volvo? Polestar? Apropå Kinabilar alltså. Såvitt jag förstått det så tillverkas alla Volvos elbilar i Kina. Och Geely är majoritetsägare i Volvo.
 
S Styrman_jansson skrev:
Jo jag är medveten om detta. Men jag gör ändå vad jag kan för att undvika saker som jag vet till stor del kommer från Kina utan att för den skulle ligga och hanångest över om det jag köper skulle innehålla någon kinesisk transistor. Gör vad jag kan utan att bli fanatisk typ. Kinesiska bilmärken är ju rätt enkelt att välja bort.
iPhone?
 
J jocke31 skrev:
Volvo? Polestar? Apropå Kinabilar alltså. Såvitt jag förstått det så tillverkas alla Volvos elbilar i Kina. Och Geely är majoritetsägare i Volvo.
C40 och XC40 görs i Gent. EX90 och Polestar 3 i USA. Polestar 2 och EX30 i kina
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
C40 och XC40 görs i Gent. EX90 och Polestar 3 i USA. Polestar 2 och EX30 i kina
OK,my bad. Såg nu att det bara ör XC40 för den kinesiska marknaden som byggs i Kina.
Men - det är trots allt ett kinesiskt företag som lyder under kinesisk lagstiftning som äger Volvo. Apropå informationssäkerheten.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
iPhone?
Är inte den produktionen på väg till indien?
 
D
J JohanLun skrev:
iPhone?
Apple är amerikanskt och din data hamnar inte i Kinesiska datacenter, dessutom har Apple ett väldigt robust system för kryptering som gör att de inte kan återskapa din iCloud-data utan din del av nyckeln.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D djac skrev:
Apple är amerikanskt och din data hamnar inte i Kinesiska datacenter, dessutom har Apple ett väldigt robust system för kryptering som gör att de inte kan återskapa din iCloud-data utan din del av nyckeln.
Jag trodde det var för att inte stödja diktatur mm som Kina skulle undvikas. Har man inget emot att skicka pengar till Kina och de arbetsvillkor mm som råder där utan bara av egoistiska skäl vill slippa datainsamlingen håller jag med.

USA vill ju också samla in data. Jag är själv inte bekymrad över det, men bara så man tänker på det...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Jag trodde det var för att inte stödja diktatur mm som Kina skulle undvikas. Har man inget emot att skicka pengar till Kina och de arbetsvillkor mm som råder där utan bara av egoistiska skäl vill slippa datainsamlingen håller jag med.

USA vill ju också samla in data. Jag är själv inte bekymrad över det, men bara så man tänker på det...
Det är såklart en annan aspekt men mycket svårare att påverka som konsument, många produkter består ju av komponenter och dessa har ofta för oss okänt ursprung. Den biten får vi nog lämna åt de som sköter handelskrigen, som det är idag är vi alla väldigt beroende av kinesisk produktion.

Självklart är USA en stor datainsamlare, diverse skandaler har ju blottlagt detta om inte annat, det är därför jag gillar Apples kryptolösning. Nackdelen är att man inte kan hjälpa användare som slarvat bort sitt inlogg, bilder etc är förlorade i de fallen men det skyddar också till stor del mot myndigheters klåfingrande.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det här är en utbruten off topic diskussion från tråden Vad har ni för bil? [länk]
/Moderator


---------------------------------

Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
Bojkotta elbilař!
 
  • Haha
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.