Hej!

Jag funderar över två uttag som jag har klippt och spacklat igen i samband med målning, och undrar om det var en dålig idé. Det första uttaget liknade ett nätverksuttag, men det fanns ingen fiber indragen när vi flyttade in. Det andra uttaget var ett telefonjack (bilden är lånad från en annan användare på forumet). Vad tror ni, var det dumt gjort?
 
  • Vägguttag och datanätverksuttag i ett, vit ram, installerat på texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägg, rörigt, elledningar, tejp, oavslutad installation, säkerhetsrisk, renoveringsprojekt behov av elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det var dumt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Ja, det var dumt.
Kan du utveckla?
 
Nu är det väl klenspänning om något alls är anslutet. Så värre än att man får problem om man i framtiden skulle vilja använda uttaget eller rören i väggen är det inte. Men generellt är det väl inte så bra att klippa bort och spackla igen sådant som man inte vet vad det är till.
 
A Avemo skrev:
Nu är det väl klenspänning om något alls är anslutet. Så värre än att man får problem om man i framtiden skulle vilja använda uttaget eller rören i väggen är det inte. Men generellt är det väl inte så bra att klippa bort och spackla igen sådant som man inte vet vad det är till.
Det var ingen ström i dem. Men vad är det första för uttag, eftersom det inte fanns fiber indragen? Och det här med att det påverkar användningen av rören, innebär det att det exempelvis inte längre går att jorda?
 
Uttaget på din första bild är ett RJ45-uttag som vanligtvis används till nätverk. Vill du eller någon annan någon gång använda röret så blir det problem om mynningen är igenspacklad. Det påverkar inte möjligheten att jorda vägguttag i huset.
 
E
S skanfals skrev:
Det var ingen ström i dem. Men vad är det första för uttag, eftersom det inte fanns fiber indragen? Och det här med att det påverkar användningen av rören, innebär det att det exempelvis inte längre går att jorda?
Uttaget (uttagen) på din första bild ser ut som RJ45, vanligt nätverksutag (används/es även för telefon ibland). Upplänken kan ju ha varit något annat än fiber, ren förberedelse eller t.o.m. lokalt bara.

Edit: man borde få en varning när någon annan postat under tiden man skriver…
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Uttaget på din första bild är ett RJ45-uttag som vanligtvis används till nätverk. Vill du eller någon annan någon gång använda röret så blir det problem om mynningen är igenspacklad. Det påverkar inte möjligheten att jorda vägguttag i huset.
Tack för svar. Och det är likadant med telefonjacket? Alltså det påverkar inte jordning eller något annat i elsystemet? Och det är heller inte någon brandrisk?

Och en annan fråga. Jag har fler rum med telefonjack och såna här nätverksuttag, hur gör jag med dem? Är det någon idé att lämna kvar dessa genom att sätta täcklock, nu när jag redan felat?
 
S skanfals skrev:
Tack för svar. Och det är likadant med telefonjacket? Alltså det påverkar inte jordning eller något annat i elsystemet? Och det är heller inte någon brandrisk?
Ja, helt ofarligt.
S skanfals skrev:
Och en annan fråga. Jag har fler rum med telefonjack och såna här nätverksuttag, hur gör jag med dem? Är det någon idé att lämna kvar dessa genom att sätta täcklock, nu när jag redan felat?
Ja. Din nästa boende kommer att tacka dig. Många timmar har spenderats på att leta överspacklade dosor, och än värre när skivor satts utanpå.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Det känns lite lugnare nu. Tack!
 
S skanfals skrev:
Tack för svar. Och det är likadant med telefonjacket? Alltså det påverkar inte jordning eller något annat i elsystemet? Och det är heller inte någon brandrisk?

Och en annan fråga. Jag har fler rum med telefonjack och såna här nätverksuttag, hur gör jag med dem? Är det någon idé att lämna kvar dessa genom att sätta täcklock, nu när jag redan felat?
Om du sätter lock på dosorna så har du ju inte förstört nått utan lämnat en möjlighet för framtiden.
 
Det är inget krav att det finns fiber för att nätverksuttag ska kunna ha sitt användningsområde ändå. Det finns andra sätt att ansluta till internet.

Telefonuttagen förstår jag, men varför ta bort nätverksuttagen överhuvudtaget?

Om du prompt inte vill ha dem där, men ändå ha doslock över, så borde det räcka med att snäppa loss kontaktdonet från plastkåpan och låta den ligga orörd i dosan innanför doslocket.

Nästa ägare kommer att tacka dig. Möjligtvis du själv när du inser dess användningsområde.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Det är inget krav att det finns fiber för att nätverksuttag ska kunna ha sitt användningsområde ändå. Det finns andra sätt att ansluta till internet.

Telefonuttagen förstår jag, men varför ta bort nätverksuttagen överhuvudtaget?

Om du prompt inte vill ha dem där, men ändå ha doslock över, så borde det räcka med att snäppa loss kontaktdonet från plastkåpan och låta den ligga orörd i dosan innanför doslocket.

Nästa ägare kommer att tacka dig. Möjligtvis du själv när du inser dess användningsområde.
Det som är gjort är gjort, men jag kommer att göra så som du beskriver hädanefter, alltså lämna kvar med doslock på. Vad tror att nätverksuttaget kan ha använts till? Har lyckats lokalisera sådana på två ställen, det enda är nu borttaget och överspacklat. När vi flytta in för ett par år sedan fanns ingen fiber så det har vi anslutit senare. Allt går via wifi.
 
S skanfals skrev:
Det som är gjort är gjort, men jag kommer att göra så som du beskriver hädanefter, alltså lämna kvar med doslock på. Vad tror att nätverksuttaget kan ha använts till? Har lyckats lokalisera sådana på två ställen, det enda är nu borttaget och överspacklat. När vi flytta in för ett par år sedan fanns ingen fiber så det har vi anslutit senare. Allt går via wifi.
Nätverk kanske med xDSL anslutning.
 
S skanfals skrev:
Det som är gjort är gjort, men jag kommer att göra så som du beskriver hädanefter, alltså lämna kvar med doslock på. Vad tror att nätverksuttaget kan ha använts till? Har lyckats lokalisera sådana på två ställen, det enda är nu borttaget och överspacklat. När vi flytta in för ett par år sedan fanns ingen fiber så det har vi anslutit senare. Allt går via wifi.
Vanligtvis går nätverkskabeln mellan ett uttag och en central panel med flera uttag på. Vid den panelen brukar man sätta sin nätverksswitch. Ofta sitter inkommande internet i dess närhet också. Inkommande internet kan ha varit en DSL-anslutning i första telefonjacket.

Kabeln kan ha gått mellan två uttag bara för att slippa en nätverkskabel drällande på golvet. Oavsett så är nätverkskabeln endast en fast monterad "skarvsladd" mellan två uttag.

Om det inte finns någon central näterkspanel i ditt hus så kan det vara att det andra uttaget du har hittat är andra änden på den kabel du nu har klippt.

Uttagens placering kan ge ledtråd till vad de använts till.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.