Henningelvis Henningelvis skrev:
Kan man undvara 10 000 i månaden så skulle mitt råd vara att lägga hälften på amorteringen och hälften på banken. På två år har man då en buffert på 120 000, plus en lägre månatlig räntekostnad.
120 000 * 4% / 12. Månadskostnaden sjunker 400 kr, men man har 120 000 kr mindre i buffert...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M
Henningelvis Henningelvis skrev:
När det skiter sig är det ju bra med både en buffert och ett lägre bolån. En stor del av din buffert kommer ju att gå till ditt bolån om du blir sjuk eller arbetslös, så kanske hade det varit smart att amortera en del istället för att bygga kassa på ett bankkonto. Kan man undvara 10 000 i månaden så skulle mitt råd vara att lägga hälften på amorteringen och hälften på banken. På två år har man då en buffert på 120 000, plus en lägre månatlig räntekostnad. Eftersom framtiden alltid är osäker och okänd tror jag mer på den typen av utspridande av risker än att så att säga sätta allt på rött. Blir det hyperinflation och bankrusning så är ett amorterat bolån mycket mera värt än pengar på ett bankkonto.
Självklart ska man sprida riskerna. Jag ville bara åsynligöra att det inte skiljer så mycket på "förtjänsten" genom att amortera mycket. Buffert för trasiga värmepumpar och kylskåp har nog dom flesta hemmansägare. När man uppnått den bufferten så är kanske nästa steg sjukdom/arbetslöshets-bufferten, och den tycker iaf. jag ska vara rejält tilltagen innan man börjar ägna tankar på några större amorteringar.

Blir man av med jobbet och inte har inkomstförsäkrat sina lån och andra utgifter så blir det ganska snart kännbart. Själv skulle jag tappa +10.000kr efter skatt varje månad. Då gör 400kr i månaden som jag sparat in genom att amortera 120.000kr i ett år inte så stor skillnad. Däremot 120.000kr på ett konto istället, då kan jag behålla hus eller hem och överleva ett tag för att komma på fötter igen.

Jag har genom åren genomgått flera av dessa faserna i livet som kan uppstå och har tagit med mig erfarenheterna därifrån. Har bott inneboende, andrahand, hyresrätt, bostadsrätt och villa. Genomgått arbetslöshet, sjukdom och förvärvsarbetat. Den lärdomen jag har tagit är att man ska aldrig underskatta att ha kapital för att kunna manövrera när det börjar blåsa. Fredrik Lundberg (en av sveriges rikaste) brukar kalla detta kapitalet (fast då avser han sina företags kapital) för att kunna "övervintra" när det blir bistrare tider, ett uttryck jag också använder ibland.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Om mina siffror stämmer, rätta mig gärna om jag har fel, så ger följande.

Ca. 0,5% tjänar man idag på att amortera mot att sätta in pengarna på ett sparkonto. Detta baserar jag på ett snitt på 3,7% inlåningsränta och ca. 4,2% för 3mån boränta. Med lite förhandling kan man säkert få bättre rörlig ränta och gå +-0.

Men räknar vi med 0,5%-enheter skillnad mellan inlåning och utlåningsränta så blir faktiska vinsten av att amortera 10.000kr/mån i ett år (120,000kr) ungefär 400kr.

Hur upplever ni "amorteringstorskar" den siffran? 😃 (obs ironi)
Går själv "back" på amorteringen just nu. Har bundet lågt i 8år till så jag kan få över 2% mer på att slänga in det på räntekonto istället för att amortera.

Sa just till frugan att det ekonomiskt bästa är att sluta amortera och sätta in på konto bara tills inlåningsräntan går under låneräntan.

Men man gör hellre rätt för sig och betalar skulderna. Står inte ut med skammen att vara amorteringsfri. Ungefär lika skamligt som om det skulle stå Leasing eller Finans på bilarna om man slår på Transportstyrelsen.

Det är ju bara pengar, det vill säga inget av värde. De hundralappar man inte sparar här får man väl tillbaka i utdelningar av bankerna. Brukar vara 5-9 % i avkastning på det 😉
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Sedan undrar jag om den där kalkylen stämmer, eftersom det väl är 30% skatt på bankräntan. Eller menar du att det skulle vägas upp av ett minskat ränteavdrag?
Om du har lånat och skall betala 1000 kr i ränta så erhåller du en skattereduktion på 300 kr. Så till långivaren betalar du 1000 kr, men netto betalar du 700 kr.

Långivaren, som då är i senare led, skall betala skatten "åt dig". Denne erhåller 1000 kr från dig och betalar 300 kr i skatt och får behålla 700 kr.

Så vid samma ränta är det samma belopp efter skatt.

(Och kan nämnas att för staten så tar man in lika mycket skatt som det sk ränteavdraget. Det handlar bara om vem som skall betala. En majoritet menar tydligen att det är bättre att spararen "bötfälls" med skatt. Och en del roper efter att spararen skall bötfällas mer).
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
P Pligg85 skrev:
Går själv "back" på amorteringen just nu. Har bundet lågt i 8år till så jag kan få över 2% mer på att slänga in det på räntekonto istället för att amortera.

Sa just till frugan att det ekonomiskt bästa är att sluta amortera och sätta in på konto bara tills inlåningsräntan går under låneräntan.

Men man gör hellre rätt för sig och betalar skulderna. Står inte ut med skammen att vara amorteringsfri. Ungefär lika skamligt som om det skulle stå Leasing eller Finans på bilarna om man slår på Transportstyrelsen.

Det är ju bara pengar, det vill säga inget av värde. De hundralappar man inte sparar här får man väl tillbaka i utdelningar av bankerna. Brukar vara 5-9 % i avkastning på det 😉
Jag lider ärligt med dig om du upplever det som skamligt att inte amortera. Att låta grannarnas tyckande styra ens privatekonomi måste vara fruktansvärt. Jag tog ut 1m, amorteringsfritt (låst ränta på 1,31% till 02-2025), på mitt hus i april 2020 och köpte lite aktier. Jag känner absolut ingen skam att jag tjänade 100% på det 😄 . Jag gav 11.000 till barncancerfonden, det kanske räckte för att döva mina skamkänslor😉
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Myckling och 9 till
  • Laddar…
M
D daVinci skrev:
Och kan nämnas att för staten så tar man in lika mycket skatt som det sk ränteavdraget. Det handlar bara om vem som skall betala. En majoritet menar tydligen att det är bättre att spararen "bötfälls" med skatt. Och en del roper efter att spararen skall bötfällas mer).
Jag har aldrig sett hur konstruktionen såg ut när man tog fram ISK. Men det hade varit väldigt intressant att se hur det gick till. Egentligen kan man ju likna det vid förmögenhetsskatt fast utan en nedre gräns. ALLA dras över samma kant.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Om mina siffror stämmer, rätta mig gärna om jag har fel, så ger följande.

Ca. 0,5% tjänar man idag på att amortera mot att sätta in pengarna på ett sparkonto. Detta baserar jag på ett snitt på 3,7% inlåningsränta och ca. 4,2% för 3mån boränta. Med lite förhandling kan man säkert få bättre rörlig ränta och gå +-0.

Men räknar vi med 0,5%-enheter skillnad mellan inlåning och utlåningsränta så blir faktiska vinsten av att amortera 10.000kr/mån i ett år (120,000kr) ungefär 400kr.

Hur upplever ni "amorteringstorskar" den siffran? 😃 (obs ironi)
EDIT: Hjärnsläpp. Glömde bort skatten på ränteintäkterna.

Du räknar lite tokigt då du bara betalar 70-79% av räntan pga. ränteavdraget och amorteringen och insättning sker inte årsvis utan månadsvis så du får bara ca halva besparingen och bankräntan.

På banken: 120 000 * 3,7% / 2 => Tjänar 2 200 kr
Amorterat: 120 000 * 4,2% * 75% / 2 => Sparar 1 890 kr

Om du lyckas få 3,7% sparränta och 4,2% bolåneränta förlorar du alltså pengar på att amortera.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Du räknar lite tokigt då du bara betalar 70-79% av räntan pga. ränteavdraget och amorteringen och insättning sker inte årsvis utan månadsvis så du får bara ca halva besparingen och bankräntan.

På banken: 120 000 * 3,7% / 2 => Tjänar 2 200 kr
Amorterat: 120 000 * 4,2% * 75% / 2 => Sparar 1 890 kr

Om du lyckas få 3,7% sparränta och 4,2% bolåneränta förlorar du alltså pengar på att amortera.
Men du får ju också bara ut 70% av räntan på sparkapitalet på grund av beskattningen. Det ser inte jag att du har med i din kalkyl.
 
M
J Jaggatagga skrev:
Du räknar lite tokigt då du bara betalar 70-79% av räntan pga. ränteavdraget och amorteringen och insättning sker inte årsvis utan månadsvis så du får bara ca halva besparingen och bankräntan.

På banken: 120 000 * 3,7% / 2 => Tjänar 2 200 kr
Amorterat: 120 000 * 4,2% * 75% / 2 => Sparar 1 890 kr

Om du lyckas få 3,7% sparränta och 4,2% bolåneränta förlorar du alltså pengar på att amortera.
Blir inte förhållande rätt lika ändå? Du missar 30% skatt på kontoräntan. Jag räknar att man har vanligt bankkonto, inte ISK.

Om man använder sig av https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/
så blir det 1415kr i ränta efter skatt på sparkontot med 3,7% och 10k/månad i insättningar.
Med 4,2% så får vi 1604kr med samma premisser när 30% ränteavdrag återfås.
Så knappa 200 spänn tjänar vi isf. på att amortera 😏
 
Redigerat:
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
P Pin skrev:
Att amortera är inte att spara. Du tar 100 kr ur plånboken och ger till banken som minskar ditt lån med 100 Kr. Hur mycket har du sparat 😉
Eller menar du att du annars slösar bort den där hundralappen på någonting utan bestående värde?
Det klart att det är en form av sparande, du får ju tillbaka pengarna när du säljer bostaden.

Sen är jag kritisk mot att staten ska lägga sej i huruvida jag ska amortera eller ej, det borde vara mellan mej och min bank enbart.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
L Liljeros skrev:
Det är korrekt att man när man har lägre skattesats på tex utdelningar och kapitalvinster men man behöver ju också betänka att den där miljonen man investerade i ett företag (och tog en risk att det också kan gå åt skogen ) faktiskt gjorde att företaget hade råd och investera och skapa jobb till 5 nyanställda som i sin tur genererar arbetsgivaravgifter och skatt på lön…
Jo men precis. Därför har man ju historiskt försökt undvika att träffa arbetande kapital med kapitalbeskattning. Och därför landar man ständigt i just beskattning av bostadsfastigheter som den ultimata formen av kapitalbeskattning. Fastigheter flyttar inte utomlands, de arbetar inte, går inte att dölja, och har klara och tydliga ägarförhållanden. Kruxet är egentligen bara att fastighetsskatt slår så väldigt "fel".

Nä, själv tycker jag inkomstbeskattning är genialiskt och har ingen förståelse för att man skall dubbelbeskattas på redan skattade tillgångar.
 
Redigerat:
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag hade en i mitt Facebook-flöde som resonerade precis som dig tills den dagen han blev allvarligt sjuk och blev inlagd på sjukhus. Innan så var skatt skit och alla pengar gick ju ändå till SIDA och invandrare som fick flera hundra tusen kronor i månaden i bidrag och aldrig behövde jobba.

Efter så hade han en helt annan respekt för skattesystemet när notan för hans vård slutade på typ 400 kr och inte ett par miljoner som han aldrig hade haft råd att betala.
Och hur ofta hör du folk klaga på DEN biten då ? När hör du någon som klagar på att skatterna är så höga för att sjukvården kostar för mycket ? ..Eller att dom där cancerpatienterna, dom snyltar bara på systemet ?

Problemet är snarare att våra skattepengar går till saker som folk (jag också) tycker är onödiga och felaktiga.

Men, om vi nu hade haft ett "amerikanskt" system så hade din facebookkompis troligen haft en sjukförsäkring som hade löst hans problem, och han hade nog inte klagat ändå.

Det dåliga med det amerikanska systemet är att det är så fruktansvärt ojämlikt, har du ett "fint" välbetalt jobb så betalar antagligen din arbetsgivare en bra sjukförsäkring åt dej, kanske hela din familj också, men har du ett "skitjobb" som är så dåligt betalt att du inte har råd med en försäkring - då ingår den förstås inte i ditt jobb ..

Jag har själv haft cancer (eller tekniskt sett är jag väl fortfarande cancerpatient då man inte räknas som helt fri förräns efter 10 års undersökningar) och det tog inte många undersökningar innan man hade kommit upp i maxtaket och slapp betala, när väl operationen gjordes så var man där sen länge, det enda sopm kostade var maten typ. Samma sak med mediciner, för första gången i mitt liv nådde jag upp i gratistaket på mediciner, det går fort när man plockar ut läkemedel som får plats i fickan men kostar typ 6000 spänn och tar slut på en dag.

Detta är ju bra, och det tyckte jag redan innan, men man kan ju ha åsikter över skattetryck och vad skatten används till ändå.

O Ossian K Olsson skrev:
Det går absolut att fundera på hur skatterna ska användas och hur man får ut mer per skattekrona. Som politiken ser ut idag lär vi vara tvingade att höja skatter när ideologi och inte fakta styr. Men det är en helt annan sak..
Där kan jag hålla med, men det måste ju vändas, vi kan inte hålla på och ösa ut skattemiljarder i svarta hål som vi gör idag.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag lider ärligt med dig om du upplever det som skamligt att inte amortera. Att låta grannarnas tyckande styra ens privatekonomi måste vara fruktansvärt. Jag tog ut 1m, amorteringsfritt (låst ränta på 1,31% till 02-2025), på mitt hus i april 2020 och köpte lite aktier. Jag känner absolut ingen skam att jag tjänade 100% på det 😄 . Jag gav 11.000 till barncancerfonden, det kanske räckte för att döva mina skamkänslor😉
Egentligen är det ju lite skam att låna överhuvudtaget men jag lika som du så föredrar jag att ha några miljoner att leka med.

Helt ärligt så skulle man framstå som en idiot här i bygden om man inte skulle amortera. Inget man skulle våga erkänna.
Så sent som igår fick jag höra hur en tagit lån på 50år!!!.
Dvs oklart om denne skulle dö med skuld.
Det var ju helt vansinne enligt 50 talisterna i diskussionen... Nästa flikade in att 30 är mycket, vara tredje intygar att viktigaste är att man är helt skuldfri vid pensioneringen.
 
M Markarbetaren skrev:
Blir inte förhållande rätt lika ändå? Du missar 30% skatt på kontoräntan. Jag räknar att man har vanligt bankkonto, inte ISK.

Om man använder sig av [länk]
så blir det 1415kr i ränta efter skatt på sparkontot med 3,7% och 10k/månad i insättningar.
Med 4,2% så får vi 1604kr med samma premisser när 30% ränteavdrag återfås.
Så knappa 200 spänn tjänar vi isf. på att amortera 😏
Sant glömde bort skatten på intäkterna.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så är det men de flesta verkar anse att det amorterade beloppet är ett sparat belopp
Konsekvensen blir ju i princip detsamma?

Man "tjänar" lika mycket på minskade kostnader som man tjänar på ökade intäkter. Det är två sidor av samma mynt. Egentligen tjänar man mer på att få ner kostnaderna, eftersom de flesta intäkter betalar man skatt på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.