richardtenggren richardtenggren skrev:
Frunken är ju perfekt för laddkabel(ouppackad här hemma 😂) och dragkroken. Sen är det ju bra för smågrejor när man som vi har hundbur och barnvagn där bak.
Men det bästa på MY är nog det stora utrymmet under golvet i bagaget, sväljer väldigt mycket och perfekt för matkassarna så de inte välter :)

Om någon ska beställa en Tesla eller boka provkörning så kan jag fixa en referral-link 😊
Jaså, kör Tesla med lösningen avtagbar krok och inte infällbar?
 
B bakterie skrev:
Mitt problem är ju egentligen att förvaringsutrymmet är delat i två, och inte att ena halvan är fram.
Ja jag kan tänka mig att folk som mest använder bilen till vardagskörning (pendla till jobbet och handla mat) inte har nåt problem med det.

Jag har många gånger lastat grejer i min kombi där jag både behövt fälla baksätet och lägga det på diagonalen för att få plats. (Och nej, takräcket var inget alternativ för det var redan upptaget.)

Uppenbarligen har folk väldigt olika lastbehov.
 
richardtenggren
M Myckling skrev:
Jaså, kör Tesla med lösningen avtagbar krok och inte infällbar?
Jo precis, det är väl en grej jag kan sakna med vår gamla bil.
Om man ska hitta något positivt är det väl risken för krångel är något mindre 😛
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dåså. Då har du inget på din bil som behöver servas.
Gjorde nyligen 2-årsservice på min bil (drygt 3000 mil). Kostade 3200 kr ungefär.
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Mindre bilar har sämre krocksäkerhet än större bilar vid krock mot betongvägg pga kortare krockzon. Det finns en orsak till att man använder olika säkerhetsklasser baserat på storleken i Euro NCAP.
Jag har 10cm mellan framskärm och förardörren. Då borde en MB SLR (som har uppskattningsvis 70-80cm mellan samma karossdelar) eller liknande bil där man sitter och styr där baksätet normalt befinner sig i andra bilar, vara hur mycket säkrare som hellst?
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har 10cm mellan framskärm och förardörren. Då borde en MB SLR (som har uppskattningsvis 70-80cm mellan samma karossdelar) eller liknande bil där man sitter och styr där baksätet normalt befinner sig i andra bilar, vara hur mycket säkrare som hellst?
Ja 🙂 10 cm deformationszon klarar inte av att ta upp speciellt stora krafter innan det gör ordentligt ont.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har 10cm mellan framskärm och förardörren. Då borde en MB SLR (som har uppskattningsvis 70-80cm mellan samma karossdelar) eller liknande bil där man sitter och styr där baksätet normalt befinner sig i andra bilar, vara hur mycket säkrare som hellst?
Riktigt då enkelt är det ju inte, men det vet du ju redan. A-klasse sköt ju in motorn under bottenplattan vid en krock, därmed så ökade ju de den aktiva delen av fronten. Moderna bilar har ju krockupptagande balkar som både sprider kraften i sidled och djupled, osv.

Det finns ett samband mellan avstånd och krocksäkerhet, men enskilda bilar kan ju både vara bättre och sämre med samma avstånd.

Jag krockar heller med en tvåstjärning bil i största klassen än en fyrstjärnig bil i den minsta. Men bilval är mer än bara säkerhet också.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Riktigt då enkelt är det ju inte, men det vet du ju redan. A-klasse sköt ju in motorn under bottenplattan vid en krock, därmed så ökade ju de den aktiva delen av fronten. Moderna bilar har ju krockupptagande balkar som både sprider kraften i sidled och djupled, osv.

Det finns ett samband mellan avstånd och krocksäkerhet, men enskilda bilar kan ju både vara bättre och sämre med samma avstånd.

Jag krockar heller med en tvåstjärning bil i största klassen än en fyrstjärnig bil i den minsta. Men bilval är mer än bara säkerhet också.
Det var en kuggfråga 🤨 . Min bil har 98% säkerhet för vuxna åkande enligt EuroNcap. Det är få bilar genom åren som uppnått detta, kanske på sin höjd 5st. Så naturligtvis har inte avståndet mellan framskärm och dörr nån betydelse.
 
Ja riktig
pacman42 pacman42 skrev:
Riktigt då enkelt är det ju inte, men det vet du ju redan. A-klasse sköt ju in motorn under bottenplattan vid en krock, därmed så ökade ju de den aktiva delen av fronten. Moderna bilar har ju krockupptagande balkar som både sprider kraften i sidled och djupled, osv.

Det finns ett samband mellan avstånd och krocksäkerhet, men enskilda bilar kan ju både vara bättre och sämre med samma avstånd.

Jag krockar heller med en tvåstjärning bil i största klassen än en fyrstjärnig bil i den minsta. Men bilval är mer än bara säkerhet också.
Volvo 940 vs pytte bil
 
B bakterie skrev:
Jag behöver siffror som visar att det är någon skillnad i krocksäkerhet mellan bilar med och utan frunk för att köpa det där argumentet.
6 där får du en siffra
 
Mikael_L
Jag har bestämt mig för att inte krocka !!

Kan vi kanske släppa detta sidospår nu snart?
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Snart får alla råd att köpa elbil.

"Kinesiska BYD manar till enad kamp: Förstör gamla bilmärken​


Kina har gått förbi Japan som största exportör av bilar. Nu uppmanar kinesiska BYD till enad kamp mot de gamla bilmärkena.
– Förstör de gamla legenderna och skapa nya varumärken i världsklass, manar BYD i en film som möttes av jubel från andra kinesiska biltillverkare.

Kina flyttar fram sina positioner inom bilindustrin med stormsteg. Redan under första kvartalet gick Kina om Japan som världens största exportör av bilar. Över en miljon bilar exporterades från Kina, en ökning med 58 procent. Ryssland är det största mottagarlandet av kinesiska bilar. Inom kort väntas Kina också gå om Japan som världens största tillverkningsland. "

https://carup.se/kinesiska-byd-manar-till-enad-kamp-forstor-gamla-bilmarken/
 
  • Wow
Unikt namn
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Snart får alla råd att köpa elbil.

"Kinesiska BYD manar till enad kamp: Förstör gamla bilmärken​


Kina har gått förbi Japan som största exportör av bilar. Nu uppmanar kinesiska BYD till enad kamp mot de gamla bilmärkena.
– Förstör de gamla legenderna och skapa nya varumärken i världsklass, manar BYD i en film som möttes av jubel från andra kinesiska biltillverkare.

Kina flyttar fram sina positioner inom bilindustrin med stormsteg. Redan under första kvartalet gick Kina om Japan som världens största exportör av bilar. Över en miljon bilar exporterades från Kina, en ökning med 58 procent. Ryssland är det största mottagarlandet av kinesiska bilar. Inom kort väntas Kina också gå om Japan som världens största tillverkningsland. "

[länk]
Skulle aldrig komma mig för att köpa en bil tillverkad i en kommunistisk diktatur.
 
  • Gilla
Pyka och 4 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Skulle aldrig komma mig för att köpa en bil tillverkad i en kommunistisk diktatur.
Dessvärre blir nog även komponenterna som sitter i bilar du uppfattar som tillverkade i en demokrati till större och större del tillverkade i länder du troligen inte tycker så bra om (tex kina).

Tyvärr är vi själva en del i att det är svårare att ha produktion i Sverige. Bidrag för att göra ingenting är högre än lönerna som skulle krävas för att bygga en billig bil. Skatter är höga pga mycket skatt går till bidrag. Vi har nog fortfarande konkurrenskraftiga löner för tjänstemän, där är vi nog lågavlönade jämfört med många länder. Men för produktion så är det nog för dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.