C Carcoza skrev:
AppleTV alla dagar i veckan! Har använt android TV ett par år och var inte nöjd alls, nu för 2 månader sedan köpte jag en ny AppleTV och är supernöjd. Inget krångel med uppkoppling till nätverket. Inga problem alls jämfört med Androiden, en Xiaomi stick. Jag kommer aldrig att göra om misstaget att köpa en billigare variant, prisskilladen är lika stor som funktion och användarvänlighet.

Just my 2 cents 🙂 hoppas du hittar något som passar dig.
Det där är väl tyvärr ett misstag många gör, att köpa en billig sticka med Android TV som inte fungerar något vidare och sen dömer man ut Android TV helt pga det, när det i själva verket är hårdvaran som suger. Jag har också haft en sån Xiaomi stick och den är verkligen ingen höjdare, dålig nätverksanslutning och hänger sig titt som tätt. Men Googles egna Chromecast with Google TV eller Nvidia Shield är på en helt annan nivå och i fallet med Chromecasten så kostar den inte ens särskilt mycket mer än Xiaomis stickor. Sen är det klart att man ändå förmodligen trivs mer med AppleTV om man är van vid Apples grejer och har sådana sedan tidigare, men Android TV som operativsystem är ändå synnerligen kapabelt och välfungerande idag om det inte körs på väldigt gammal eller undermålig hårdvara.

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Nämn ett bättre alternativ då på Apple TV?
Jag har inte stött på en enda fil som Apple tv4k med mrmc inte kunnat spela upp.

Mycket 4k tittande samt en del 3D..
Jag kör Infuse på mina Apple TV 4K. Säger inte att det är bättre men det uppdateras frekvent med fixar och funktioner.
Men det är ganska dyrt och svinigt av Infuse att ta bort engångsköp av appen och kräver numer prenumeration.
Det går att köpa en livstidsprenumeration vilket jag gjorde för många år sedan då den fortfarande var tämligen skäligt prissatt. Idag har jag för mig det är höjt till runt 900Kr för livstidprenumeration.
Men det fungerar väldigt bra med en del smarta funktioner som exempelvis sökning efter subtitles på opensubtitles.
Det behövs heller ingen serverprogramvara på NAS:et som med exempelvis Plex.

Men det finns kanske bättre alternativ än MrMc som inte uppdateras längre och Infuse som är dyrt?

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Har en gammal TV som jag vill göra till en smart TV med hjälp av en "burk". Har nu en gammal Google Chromecast, men den är för begränsad.

Kraven är:

- Eget användargränssnitt med fjärrkontroll, dvs. man ska inte behöva använda telefonen.
- Möjlighet att ansluta Bluetooth hörlurar
- Möjlighet att kolla Youtube
- Möjlighet att kolla på filmer lagrade på en NAS
- Möjlighet att hantera appar för diverse streamingtjänster.

Just nu lutar det åt en Amazon Fire TV, då den kostar hälften av en Apple TV. Det som jag inte gillar är att det verkar som om Fire TV har egna appar och inte samma som vanliga Android TV?

Någon som har några tips eller erfarenheter?
Jag hade precis samma behov som dig och google tv4k dongle för 700kr löste allting.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K
Som många andra redan svarat; alla gånger en nvidia shield och om du nu kör t ex Plex via din NAS så har du dels Plex klienten för AndroidTV samt att du även kan köra Plex server på nvidia shield pro. Jo, nvidia är dyrare men fjärren är riktigt bra som även går att använda för att höja ljudet på TV'n samt stänga av, etc vilket jag använder för BnO enhet. Tittade på en massa andra billigare enheter men nej, blev pass på mycket av det segment som ligger runt 1000:-. Shielden är också relativ stabil; blir att starta om den någon gång då och då men övrigt fungerar sjukt bra över de 2 åren jag kört med den. Gick från att tidigare ha andra gen av Chrome. Men saknade enhet som kunde lite mer.

kisumisu
S sjoelund skrev:
Och den fungerar om man söker på vanliga ord. Men personer som skriver namn konstigt eller spel och annat är den helt värdelös på...
Blir säkert problem även i familjer där det pratas mer än 2 språk....är som allt sånt där "säg vad du vill ha hjälp med" i telefon, värsta som finns. Man måste kunna prata perfekt "Stockholmska" eller rixsvenska för att kunna komma fram. Precis samma problem finns i finskspråkiga system. När det antas att alla pratar Helsingfors dialekt.

Redigerat:
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Funkar SVT-play/TV4/Tele2play och andra svenska appar med googleTV ?
För mig blev det en androidTV just för att man har alla appar däri...läste ngn stans att GoogleTV äre lite mer begränsat ?
Ja, alla jag har provat fungerar. SVT Play, TV4 Play, DPlay, Telia Play, Viasat, Amazon Prime,

/Bengt

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K khavusr skrev:
Som många andra redan svarat; alla gånger en nvidia shield och om du nu kör t ex Plex via din NAS så har du dels Plex klienten för AndroidTV samt att du även kan köra Plex server på nvidia shield pro. Jo, nvidia är dyrare men fjärren är riktigt bra som även går att använda för att höja ljudet på TV'n samt stänga av, etc vilket jag använder för BnO enhet. Tittade på en massa andra billigare enheter men nej, blev pass på mycket av det segment som ligger runt 1000:-. Shielden är också relativ stabil; blir att starta om den någon gång då och då men övrigt fungerar sjukt bra över de 2 åren jag kört med den. Gick från att tidigare ha andra gen av Chrome. Men saknade enhet som kunde lite mer.
Chromecast med Google Tv fungerar för av/på och ljudvolym (både tv eller extern soundbar). Fjärren fungerar helt OK. 4k varianten för 790 kr verkar hos mig något stabilare än den enda HD för 490 kr som jag har hemma.

P phellberg skrev:
Det där är väl tyvärr ett misstag många gör, att köpa en billig sticka med Android TV som inte fungerar något vidare och sen dömer man ut Android TV helt pga det, när det i själva verket är hårdvaran som suger. Jag har också haft en sån Xiaomi stick och den är verkligen ingen höjdare, dålig nätverksanslutning och hänger sig titt som tätt. Men Googles egna Chromecast with Google TV eller Nvidia Shield är på en helt annan nivå och i fallet med Chromecasten så kostar den inte ens särskilt mycket mer än Xiaomis stickor. Sen är det klart att man ändå förmodligen trivs mer med AppleTV om man är van vid Apples grejer och har sådana sedan tidigare, men Android TV som operativsystem är ändå synnerligen kapabelt och välfungerande idag om det inte körs på väldigt gammal eller undermålig hårdvara.
Jag har bara haft AndroidTV och Googles Chromecast, aldrig prövat Nvidia Shield. Nu när jag äntligen fått prova på AppleTV kommer jag faktiskt inte att använda något annat. Jag har inga andra Apple-produkter, använder android till allt annat.

Har haft några Apple-TV men måste säga att Formulerboxarna är mycket bättre. Men smaken är olika.

• Gilla
Carcoza
  • Laddar…
R
S SirKnasen skrev:
Jag kör Infuse på mina Apple TV 4K. Säger inte att det är bättre men det uppdateras frekvent med fixar och funktioner.
Men det är ganska dyrt och svinigt av Infuse att ta bort engångsköp av appen och kräver numer prenumeration.
Det går att köpa en livstidsprenumeration vilket jag gjorde för många år sedan då den fortfarande var tämligen skäligt prissatt. Idag har jag för mig det är höjt till runt 900Kr för livstidprenumeration.
Men det fungerar väldigt bra med en del smarta funktioner som exempelvis sökning efter subtitles på opensubtitles.
Det behövs heller ingen serverprogramvara på NAS:et som med exempelvis Plex.

Men det finns kanske bättre alternativ än MrMc som inte uppdateras längre och Infuse som är dyrt?
Jag har faktiskt en livstidsprenumeration på infuse med, har det till iPadsen då det är bästa alternativet för att kunna lägga in egna filmer på ipaden utan att behöver converta dom.

Kanske skulle ta o ladda ner infuse på Apple TV och testa med😊

V videopac skrev:
Har haft några Apple-TV men måste säga att Formulerboxarna är mycket bättre. Men smaken är olika.
Spännande, har aldrig hört talas om Formuler innan. Vad är det som skiljer den mot nya AppleTV'n?

C Carcoza skrev:
Spännande, har aldrig hört talas om Formuler innan. Vad är det som skiljer den mot nya AppleTV'n?
Jämför dom själv.

https://www.formuler.tv/z11promax

M mattias1343 skrev:
Jämför dom själv.

[länk]
Ingen Dolby Vision, så inget för oss med OLED :(

• Gilla
Carcoza
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Jag har faktiskt en livstidsprenumeration på infuse med, har det till iPadsen då det är bästa alternativet för att kunna lägga in egna filmer på ipaden utan att behöver converta dom.

Kanske skulle ta o ladda ner infuse på Apple TV och testa med😊
Jag avfärdade Infuse sist jag letade alternativ till VLC men nu kostar det ju en hundring om året eller 1200 one time. En hundring om året kan jag nog leva med....

M mattias1343 skrev:
Jämför dom själv.

[länk]
Det var egentligen den upplevda skillnaden jag ville veta, inte specifikationerna, kanske uttryckte mig luddigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.