713 569 läst · 11 037 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Vet ej. www.sodertaljerostskydd.se som skötte den bitengalento skrev:
Är ju inte alla bilar som har EU skyltFotografen skrev:Vad jag minns fanns det ett krav på "S" på svenska bilar utomlands, men sedan EU-skyltens införande i Sverige räcker EU-skylt inom Europa och S på svensk bil utanför Europa.
Finsk bil utan EU-skylt i Sverige, vet ej...men i prkatiken ska det nog till en j-ligt nitisk inspektör av något slag för att klaga på SF och finsk nummerskylt.
Idag bytte jag bränslepump, den kom snabbt från Maptun parts!
Gamla, noterade märket på toppen och orienterade den nya i samma riktning. Den nya hade även en flottör, som jag tänker är för en nivågivare men som är en separat enhet på denna.
Jag tänker inte kassera denna utan ska hitta en ny pump till armaturen och renovera den och ha den som reserv. Den nya är proparts så jag tänker bäst med reservdel... Bra om man kunde hitta en saab NOS pump att lägga i.
Allt ihop igen och låter mycket tystare.
Glömde ta bild på den nya men såhär ser den ut:
Gamla, noterade märket på toppen och orienterade den nya i samma riktning. Den nya hade även en flottör, som jag tänker är för en nivågivare men som är en separat enhet på denna.
Jag tänker inte kassera denna utan ska hitta en ny pump till armaturen och renovera den och ha den som reserv. Den nya är proparts så jag tänker bäst med reservdel... Bra om man kunde hitta en saab NOS pump att lägga i.
Allt ihop igen och låter mycket tystare.
Glömde ta bild på den nya men såhär ser den ut:
Är det ingen som respekterar traditionerna längre 😂
Står en jättefin röd Volvo 240 farmare vid en parkering då jag kör till jobbet, noterade den hade SF lapp på baksidan. Tyckte det gav ett riktigt nostalgi-intryck.
Står en jättefin röd Volvo 240 farmare vid en parkering då jag kör till jobbet, noterade den hade SF lapp på baksidan. Tyckte det gav ett riktigt nostalgi-intryck.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Pumpen man köper till ovan är en vanlig nyare 9-3 eller 9-5 pump. Nivågivaren får man plocka bort. Enda skillnaden dessa emellan är nivågivaren. Men armaturen är lika som på äldre saab där det sitter sådan.
Dagens projekt som jag misslyckades med att slutföra:
Niten i mitten sitter istucken i resterna av en gammal nit. Den har hållt fast en lägesgivare för xenonbelysning. (Bilen är en XC70.) P.g.a. expanderande rost så har niten gått av. Tyvärr sitter ena halvan som sagt kvar och den vill inte låta sig bankas ut. Så hur får jag ut eländet? Det är för trångt att borra med någon slags vinkelchuck. Eventuellt skulle det gå att ta den "nästan rakt" från höger i bilden om jag hade en böjlig axel på ca 40 cm. Det finns väl en del sådant för Dremel och liknande, men jag vet inte hur bra det fungerar för att borra 4,5 mm i metall. Hur skulle ni gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Niten i mitten sitter istucken i resterna av en gammal nit. Den har hållt fast en lägesgivare för xenonbelysning. (Bilen är en XC70.) P.g.a. expanderande rost så har niten gått av. Tyvärr sitter ena halvan som sagt kvar och den vill inte låta sig bankas ut. Så hur får jag ut eländet? Det är för trångt att borra med någon slags vinkelchuck. Eventuellt skulle det gå att ta den "nästan rakt" från höger i bilden om jag hade en böjlig axel på ca 40 cm. Det finns väl en del sådant för Dremel och liknande, men jag vet inte hur bra det fungerar för att borra 4,5 mm i metall. Hur skulle ni gjort?
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
nitad? Jag har för mig att jag brukar skruva loss givarna?