Har varit i Finland många ggr. utan S/EU-märke och skulle bry mig lika lite som finne i Sverige ;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C
Fotografen Fotografen skrev:
Vad jag minns fanns det ett krav på "S" på svenska bilar utomlands, men sedan EU-skyltens införande i Sverige räcker EU-skylt inom Europa och S på svensk bil utanför Europa.
Finsk bil utan EU-skylt i Sverige, vet ej...men i prkatiken ska det nog till en j-ligt nitisk inspektör av något slag för att klaga på SF och finsk nummerskylt.
Är ju inte alla bilar som har EU skylt
 
Idag bytte jag bränslepump, den kom snabbt från Maptun parts!

Gamla, noterade märket på toppen och orienterade den nya i samma riktning. Den nya hade även en flottör, som jag tänker är för en nivågivare men som är en separat enhet på denna.

M7gz8Emh.jpg

Jag tänker inte kassera denna utan ska hitta en ny pump till armaturen och renovera den och ha den som reserv. Den nya är proparts så jag tänker bäst med reservdel... Bra om man kunde hitta en saab NOS pump att lägga i.
8Tm6aXeh.jpg

Allt ihop igen och låter mycket tystare.
8w0YWgIh.jpg

Glömde ta bild på den nya men såhär ser den ut:
4LtJWtRl.png
 
  • Gilla
13th Marine och 10 till
  • Laddar…
Här i Haparanda är det väl mer finska bilar än svenska i rörelse, klistermärken är det längesedan jag sett, och det är väldigt många äldre bilar utan eu-skyltar
 
Är det ingen som respekterar traditionerna längre 😂

Står en jättefin röd Volvo 240 farmare vid en parkering då jag kör till jobbet, noterade den hade SF lapp på baksidan. Tyckte det gav ett riktigt nostalgi-intryck.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Pumpen man köper till ovan är en vanlig nyare 9-3 eller 9-5 pump. Nivågivaren får man plocka bort. Enda skillnaden dessa emellan är nivågivaren. Men armaturen är lika som på äldre saab där det sitter sådan.
 
Jag plockade inte bort den utan bara lade i den, tänkte den kan väl inte göra nån skada. Kanske värre om man går och fipplar med pumpen om det blir garantisak.
 
Dagens projekt som jag misslyckades med att slutföra:

Fordon, rostiga metalldelar, fjädring, skruvar, närbild, underredet på en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Niten i mitten sitter istucken i resterna av en gammal nit. Den har hållt fast en lägesgivare för xenonbelysning. (Bilen är en XC70.) P.g.a. expanderande rost så har niten gått av. Tyvärr sitter ena halvan som sagt kvar och den vill inte låta sig bankas ut. Så hur får jag ut eländet? Det är för trångt att borra med någon slags vinkelchuck. Eventuellt skulle det gå att ta den "nästan rakt" från höger i bilden om jag hade en böjlig axel på ca 40 cm. Det finns väl en del sådant för Dremel och liknande, men jag vet inte hur bra det fungerar för att borra 4,5 mm i metall. Hur skulle ni gjort?
 
RoTe
Svårt att se på bilden men mejselhammare brukar slå av nitar rätt lätt.
 
Kan inget om Volvo, men fjärderbenet måste väl sitta skruvat i topp? Lossa det och vinkla bort? Eller är det bara en fjäder? Då får väl den tas bort för att underlätta borrning
 
Niten är redan av, så det är bara resterna som biter sig fast ovanligt hårt. Fjäderbenet måste nog bort både uppe och nere om det ska ur vägen, det får bli sista utvägen.
 
nitad? Jag har för mig att jag brukar skruva loss givarna?
 
D
Finns det något bra bilforum motsvarande byggahus för bilar?
 
Redigerat:
Ingen aning men jag skulle först prova att försiktigt trycka in den röda delen och om inte det fungerar dra ut densamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.