Status
Tråden går ej att kommentera.
V växelventil skrev:
Samtidigt blir man lite fundersam med tanke på temperaturförändringar och det har det blivit.men jag har intresse av att besöka slott och herrgårdar(weekend)och på dom flesta slott och herrgårdar har dom sparat gamla böcker från årstider bakåt i tiden som exempel väder och där kan man läsa om på 1920-1930 talet var det inte ovanligt med höga tempetaturer på sommaren och inget ovanligt att temperaturer runt 33-35 grader i veckor men som idag beskrivs som katastrof om dom temperaturerna dyker upp idag.
Då får man ju för det första fråga sig hur tillförlitliga de mätningarna är. Min pappa brukar sitta på altanen och säga att det är 38 grader, men det är ju inne i "kuvösen". En korrekt mätning ska för det första ha rätt sorts termometer och den ska vara kalibrerad. Sedan ska den sitta fritt i luften, skuggad (vilket är orsaken till att väderstationer sitter på ställningar i små vita skåp). Vanligtvis sitter termometern mot husväggen.

För det andra behöver man kolla hur resten av världen sett ut samtidigt. Lokala värmeböljor har alltid förekommit. Men det vi ser nu är stora värmeböljor på många platser samtidigt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N
G gaidin skrev:
Tänker du att det bara är den största boven som måste göra åtgärder, inte alla?
Du tycker inte vi i Sverige gjort och gör en hel del i jämförelse med de flesta andra länder? Vet inte hur många gånger jag hörde Per Bolund skryta om hur "stolt" han var över allt han och hans mikroparti åstadkommit.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Tyvärr finns det lite av en kult runt klimatfrågan, vilket är det jag antar att TS tänker på. Det finns inga nyanser i vad som är bra och dåligt och jag blir lika glad varje gång som någon nyanserad analys faktiskt kommer fram. Häromsistens var det några forskare som hade kommit fram till att återställning av våtmarker skulle i runt femtio procent av fallen vara rent kontraproduktivt. Jag brukar säga att vi kan ge "återställ våtmarker" ett projekt att driva igenom, då kan de få alla andra på köpet i efterhand. De kan börja med att återställa Hjälmaren till dess originalnivå (googla på hjälmaresänkningen).

Andra onyanserade frågor rör konstbevattningen som både bidrar till uppvärmningen och står för 1/3 av havshöjningen. Men den frågan får man inte diskutera då det rör människans matbehov.

Osv.

Onyanserat helt enkelt.
Det du söker får du i massor, snuttefiltar, det har aldrig gullats och pratats så mycket bebisspråk med allmänheten som idag. Längst framme ligger USA, vi försöker dock komma ifatt, där man i vissa delstater väljer att "nyansera" slaveriet, för att de vita barnen inte ska ta illa upp, och lär ut allt positivt detta gav de svarta..

Det är kanske trots detta inte tillräckligt nyanserat tycker vissa..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte alls, det var ett försök att hjälpa @MathiasS med att förstå varför en grupp i alla samhällen hamnar i annorlunda, extrema och av majoriteten oönskade tankegångar. De här individerna är helt enkelt predisponerade till att inte inordna sig i majoritetens hierki och vara "contrarians". De här individerna är de första man gör sig av med när man tar makten i ett auktoritärt samhälle.
Dem du beskriver är inte mobbade. Det går inte att mobba dem, för de märker det överhuvudtaget inte. För att någon ska kunna bli mobbad måste man vara känslig nog att uppfatta det. Och det är ju som du förstår inte de här människorna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Kul att så många väljer att nämna Elsa i debatten., från båda sidor.
Jag nämner inte henne eftersom hon inte har någon tjusig titel. Däremot kan jag nämna Lennart Bengtsson., han har en tjusig titel och säkerligen bättre kolla på väder och vind en vad många ja sägare har.
Man kallar folk för youtube professor med negativ klang. Dock är youtube ända stället man får komma till tals. När man har teorier som inte passar media.
Lennart Bengtsson är inte förnekare. han har tidigt sagt att han anser att människan är med och påverkar klimatet.
Till skillnad från Elsa så är Lennart Bengtsson professor i dymamisk.meterologi.
Därför undrar man
Det finns en enkel liknelse som kanske kan förklara varför du känner att folk ser på ett visst sätt på dig.

Tänk dig följande, ditt barn är sjukt och på sjukhuset får du reda på att det är allvarligt och utan den obekväma behandlingen så kommer det sannolikt att dö.

Du tvivlar och vänder dig därför till fler läkare och sjukhus för att få detta bekräftat, alla säger efter undersökningar samma sak, behandling krävs annars ser det illa ut. Detta gäller de första 100 besöken på de mest ansedda och bästa mottagningarna men till sist, lite undanskymt och med tveksamt rykte så hittar du en läkare som säger allt detta kommer nog gå över av sig själv och denna rekommendation väljer du att lita på. Vad man kallar en så förälder vet jag inte riktigt, men det finns nog många uttryck att välja mellan.

När du tar en "kritisk" position mot vedertagen klimatvetenskap, som närmast har global koncensus, så förstår du kanske nu vilken roll du tar och varför etiketterna som används är mindre smickrande.

Att du precis som föräldern i exemplet saknar all relevant kunskap, utbildning och erfarenhet hjälper liksom inte ditt case.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Tabors39 och 8 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
De låtsas åtminstone inte att de är opartiska som många andra...

Eller finansieras med skattepengar så man säkert vet att de inte är oberoende.
Tänker du på presstödet?

”2020 beviljades den högerradikala nyhetssajten Samhällsnytt nära 1,2 miljoner kronor i redaktionsstöd. I år beviljades sajten totalt 245 000 kronor för att driva lokaljournalistik i underbevakade områden, bland annat i Järvaområdet i Stockholm.

Exakt24, som har samma ägare som Fria Tider, beviljades under 2020 totalt lite över 1,3 miljoner kronor i stöd – strax över 900 000 kronor i redaktionsstöd och resten för utveckling och innovation. Bara under de senaste tre åren har Fria Tider, Samhällsnytt och Exakt24 tillsammans beviljats statligt stöd på totalt 18,4 miljoner kronor.”

Att de inte längre ansöker om presstöd beror bara på att man inte anser att deras artiklar uppfyller kraven för stödet, vilket de ju självklart vet, så istället för att få avslag söker de inte alls.

(källa: http://www.nyakultursoren.se/?p=14700)
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Då får man ju för det första fråga sig hur tillförlitliga de mätningarna är. Min pappa brukar sitta på altanen och säga att det är 38 grader, men det är ju inne i "kuvösen". En korrekt mätning ska för det första ha rätt sorts termometer och den ska vara kalibrerad. Sedan ska den sitta fritt i luften, skuggad (vilket är orsaken till att väderstationer sitter på ställningar i små vita skåp). Vanligtvis sitter termometern mot husväggen.

För det andra behöver man kolla hur resten av världen sett ut samtidigt. Lokala värmeböljor har alltid förekommit. Men det vi ser nu är stora värmeböljor på många platser samtidigt.
Att det stämmer tror jag nog för tittar man i deras böcker så skrev dom upp allt på den tiden och då menar jag allt.Deras inventering på den tiden skulle nog många företagare vara lite avis på.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Är Lennart Bengtsson högerextremist för att han blir intervjuad i Rix? Eller hur resonerar du?
Typ så ja. Man låter sig inte intervjuas där om man inte delar deras åsikter. Men det var inte det viktiga, det viktiga är ju att han har fel.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
H Henrik Jern skrev:
Är man en klimatförnekare om man tycker det är rimligt att värna om miljön men är inte överens om vilka åtgärder som ska vidtas? Exempelvis sparar jag gärna de ”hemska korna”
Dina tankar låter helt rimliga. Svenska kor är varken klimatkatastrof eller miljökatastrof.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Ja i Kina startas ett nytt kolkraftverk varje vecka. Men det är vi i Sverige som är bovarna och beläggs med plastpåseskatt
Utsläppen räknas per capita.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C
Bananskalare Bananskalare skrev:
Disclamer:
All text nedan kommer från mitt minne baserat på mina teorier utan några som helst källor. Eller ens i närheten av källor. Några källor eller länkar finns inte. Utan detta är mina egna åsikter.
Läs



Om jag ska komma med en teori som alla tjatar om så mycket. Så är jag av den övertygelsen att vi räddar inte världen genom att vi i Sverige gör massa bra saker för miljön. Det påverkar inte miljön mer än marginellt. Men försämrar för de flesta mer än marginellt. Nej vi her inga ringar på vattnet. Vi är ett litet land i väst. de flesta känner knappt till oss.
Vill vi rädda miljön så är det inte genom att höja bränsleskatten och stänga kärnkraftverk.
Utan det är att hjälpa våra länder som Indien eller Kina. Dessa länder behöver vår hjälp. Dessa länder står om jag minns rätt(inga källor bara ett minne) För lika mycket utsläpp som hela västvärlden. (inga källor ingen kunskap)

Sen tror jag att det är en ganska långsam process att förstöra världen. Ett brutalt och värdelöst exempel. Men jag tror inte att vädret påverkas till nästa sommar även om vi skulle dubbla vårat utsläpp av koldioxid. Men det skulle påverka.
Läser man tidningarna så kan man tro att allt beror på det vi gjorde i förra veckan.
Jag har ingen aning om hur lång tid det tar. Eller hur mycket som krävs.
Men det är nog ingen som vet.

Men jorden är rund. Den bryr sig föga om utsläppsrätter eller utsläpp per person och yta. Den bryr sig om hur mycket koldioxid som kommer ut i luften.


För att lösa dessa problem då behövs politiker. tyvärr....
Och det ska inte diskuteras här. lika bra det.
Håller med dig👍
 
C
Anna_H Anna_H skrev:
Typ så ja. Man låter sig inte intervjuas där om man inte delar deras åsikter. Men det var inte det viktiga, det viktiga är ju att han har fel.
Så du menar att alla som blir intervjuade i exempelvis Rix måste dela deras åsikter?
Kan du nämna vad som är så hemskt med Rix och var kan du hitta vilka åsikter man måste stödja?
 
V växelventil skrev:
Att det stämmer tror jag nog för tittar man i deras böcker så skrev dom upp allt på den tiden och då menar jag allt.Deras inventering på den tiden skulle nog många företagare vara lite avis på.
Att det är de temperaturerna de har mätt upp betvivlar jag inte, det jag ifrågasätter är hur korrekta mätningarna är, samt hur världstäckande de är. Rimligtvis gäller de väl bara precis där termometern sitter.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Så du menar att alla som blir intervjuade i exempelvis Rix måste dela deras åsikter?
Kan du nämna vad som är så hemskt med Rix och var kan du hitta vilka åsikter man måste stödja?
Riks är SD:s kanal. Vet du inte det?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
På den tiden hängde man inte ut en sensor genom köksfönstret. Så det är sannolikt klart bättre än majoriteten av hemma mätningar i dag. Men de når sannolikt inte upp till nivån som SMHI mäter med i dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.