3 810 läst · 42 svar
4k läst
42 svar
Bygger kök för första gången, söker råd, feedback på layout och tips på vitvaror
Oj, tack för varningen. Det var inte kul att höra. Gick delvis också på Råd & Rön samt att "vitvaruexperter" i några olika butiker rekommenderade dem. Vilken modell har du? Vad är det som har krånglat?yoloboi skrev:Avråder starkt från Electrolux!!! Ändra dig nu innan du sitter i skiten. Ser fram emot när min häll ger upp så jag kan göra mitt hem fritt från Electrolux en gång för alla.
Allvarligt! Jag trodde jag skulle få en bra häll. Fina betyg i bl.a. Råd och Rön. Den hade bra knappar, och några finfina features. Men det har bara varit krångel från dag 1. Jag tycker det är ok det blir fel ibland, om en gör rätt för sig. Där levererar tyvärr inte Electrolux kundtjänst alls.
Nerostein som levererar ikeas stenskivor är jag däremot mycket nöjd med, fina skivor till bra pris. Proffsigt montage. Tog en lång tid att få hit den men det var Ikea öppna med.
Jag har blivit skeptisk till deras kyl/frys och ugnar, men jag trodde att deras induktionshällar var bra...
Betryggande med ikeas stenskivor i alla fall, jag kör nog på dem då
råd och rön testar bara en fungerande produkt en gång, inget som säger om den fungerar två ggr eller hur lätt det är att få den reparerad.markuslj skrev:Oj, tack för varningen. Det var inte kul att höra. Gick delvis också på Råd & Rön samt att "vitvaruexperter" i några olika butiker rekommenderade dem. Vilken modell har du? Vad är det som har krånglat?
Jag har blivit skeptisk till deras kyl/frys och ugnar, men jag trodde att deras induktionshällar var bra...
Säljarna rekommenderar alltid den vara de får högs provision på! det är bara en tillfällighet om den dessutom skulle vara bäst!
ingen vet ju om du är nöjd med den från början eller efter 3-år
sällan att en säljare rekommenderar Bosch eller Siemens då dessa ger minst i fickan, men när det gäller hällar skulle jag definitivt titta på dessa
electrolux kundtjänst består av ett callcenter i piteå som har detta som bisysslayoloboi skrev:Avråder starkt från Electrolux!!! Ändra dig nu innan du sitter i skiten. Ser fram emot när min häll ger upp så jag kan göra mitt hem fritt från Electrolux en gång för alla.
Allvarligt! Jag trodde jag skulle få en bra häll. Fina betyg i bl.a. Råd och Rön. Den hade bra knappar, och några finfina features. Men det har bara varit krångel från dag 1. Jag tycker det är ok det blir fel ibland, om en gör rätt för sig. Där levererar tyvärr inte Electrolux kundtjänst alls.
Nerostein som levererar ikeas stenskivor är jag däremot mycket nöjd med, fina skivor till bra pris. Proffsigt montage. Tog en lång tid att få hit den men det var Ikea öppna med.
Skulle hellre välja häll från Ikea än e--lux, men ännu hellre Siemens. Men du måste testa först så du inte blir galen på knapparna.
Avråder även från Ikeas bänkskivor, fått fel 2 av 2 gånger och även om de löser det utan tjafs så är det inte så kul att vänta 4 veckor på en ny. De känns även lite klena.
Var inte rädd för att ha 2 olika material på skivan. Som sten på en del och rostfritt på en del.
Avråder även från Ikeas bänkskivor, fått fel 2 av 2 gånger och även om de löser det utan tjafs så är det inte så kul att vänta 4 veckor på en ny. De känns även lite klena.
Var inte rädd för att ha 2 olika material på skivan. Som sten på en del och rostfritt på en del.
ikea är electrolux med en annan glasskivaAXS skrev:Skulle hellre välja häll från Ikea än e--lux, men ännu hellre Siemens. Men du måste testa först så du inte blir galen på knapparna.
Har sagt upp Råd och Rön och kvittot är nedpackat pga renoverar rummet vi har viktiga papper i - men den var högt uppe på deras lista, hette något i stil med hob eller hof XXX mf vill jag minnas, men fanns andra hällar med mycket lika siffror. Har du råd och rön ser du den där! Prislapp runt 7000.markuslj skrev:Oj, tack för varningen. Det var inte kul att höra. Gick delvis också på Råd & Rön samt att "vitvaruexperter" i några olika butiker rekommenderade dem. Vilken modell har du? Vad är det som har krånglat?
Problemet är att ena halvan av hällen är opålitlig, ojämn effekt och kan stänga av sig precis som om det inte stod något kärl där. Du börjar koka pasta, går och hänger tvätt, kommer tillbaka när larmet piper och ser den inte alls kokat pasta. Andra halvan funkar perfekt dock.
Electrolux kundtjänst/tekniker har nog som uppdrag stt göra så lite som möjligt, pratade mest om ojämna stekpannor när dom var här, vägrade skicka tekniker om jag inte skickade in något serienummer på hällen och otroligt långsamma.
Dom har förbrukat mitt förtroende och jag kommer avråda från dom tills dess att deras produkter och kundtjänst visat sig ha ett värde för kunden igen, och inte bara ägaren. AEG tror jag är samma skit med ett annat namn.
Blir tyskt nästa gång.
yoloboi skrev:Har sagt upp Råd och Rön och kvittot är nedpackat pga renoverar rummet vi har viktiga papper i - men den var högt uppe på deras lista, hette något i stil med hob eller hof XXX mf vill jag minnas, men fanns andra hällar med mycket lika siffror. Har du råd och rön ser du den där! Prislapp runt 7000.
Problemet är att ena halvan av hällen är opålitlig, ojämn effekt och kan stänga av sig precis som om det inte stod något kärl där. Du börjar koka pasta, går och hänger tvätt, kommer tillbaka när larmet piper och ser den inte alls kokat pasta. Andra halvan funkar perfekt dock.
Electrolux kundtjänst/tekniker har nog som uppdrag stt göra så lite som möjligt, pratade mest om ojämna stekpannor när dom var här, vägrade skicka tekniker om jag inte skickade in något serienummer på hällen och otroligt långsamma.
Dom har förbrukat mitt förtroende och jag kommer avråda från dom tills dess att deras produkter och kundtjänst visat sig ha ett värde för kunden igen, och inte bara ägaren. AEG tror jag är samma skit med ett annat namn.
Blir tyskt nästa gång.
Det där låter ju inte alls bra… Har beställt via Elgiganten så förhoppningsvis att deras support är bättre? Men jag ska kolla runt efter alternativ, kanske att man byter ut hällen då. Hällarna med inbyggd fläkt är jäkligt dyra så man får köpa de som man hittar på kampanj liksom, därav Electrolux. Ordinarie pris på den hällen var blodiga 28k men den var tillfälligt nedsatt till 16k. Resonerar att iom att man slipper köpa en fläkt så blir det då inte så farligt mycket dyrare. Jag gillar att Electrolux hällar har display och kontroll för varje enskild kokyta, de flesta hällarna tycks inte ha det.yoloboi skrev:Har sagt upp Råd och Rön och kvittot är nedpackat pga renoverar rummet vi har viktiga papper i - men den var högt uppe på deras lista, hette något i stil med hob eller hof XXX mf vill jag minnas, men fanns andra hällar med mycket lika siffror. Har du råd och rön ser du den där! Prislapp runt 7000.
Blir tyskt nästa gång.
Tack för att du delar med dig av erfarenheten. Vilken leverantör av bänkskiva tror du att du väljer nästa gång?AXS skrev:Skulle hellre välja häll från Ikea än e--lux, men ännu hellre Siemens. Men du måste testa först så du inte blir galen på knapparna.
Ikea har ju väldigt bra pris på sina installationer, men sen verkar materialet kosta ungefär samma hos olika leverantörer.
Jag köpte genom tretti, deras engagemang var att ge telefonnumret till Electrolux. Gillar också display och kontroll per yta, en av dom avgörande grejerna!markuslj skrev:Det där låter ju inte alls bra… Har beställt via Elgiganten så förhoppningsvis att deras support är bättre? Men jag ska kolla runt efter alternativ, kanske att man byter ut hällen då. Hällarna med inbyggd fläkt är jäkligt dyra så man får köpa de som man hittar på kampanj liksom, därav Electrolux. Ordinarie pris på den hällen var blodiga 28k men den var tillfälligt nedsatt till 16k. Resonerar att iom att man slipper köpa en fläkt så blir det då inte så farligt mycket dyrare. Jag gillar att Electrolux hällar har display och kontroll för varje enskild kokyta, de flesta hällarna tycks inte ha det.
Jag hade letat alternativ, finns inget bra så är det väl bara att chansa med Electrolux och köpa portabel häll om det blir riktig kris.
Ah juste tretti har väl noll support, segt… Jag håller tummarna och kikar lite efter alternativ så längeyoloboi skrev:
Jag satte in en Bora häll i vintras, förvisso med kanal ut till det fria.. Men den är klart bättre på att fånga os än tidigare takmonterade "vanliga" fläktar jag har haft.
Tips på andra produkter: Vi köpte ugn och kyl/frys (två separata förvisso) i Husqvarna efter rekommendationer. Har funkat riktigt bra!
Bänkskiva: Kompositsten från Granitop, de var grymt duktiga, snabba och resultatet blev kanon med 20% lägre pris än lokala leverantören.
Tips på andra produkter: Vi köpte ugn och kyl/frys (två separata förvisso) i Husqvarna efter rekommendationer. Har funkat riktigt bra!
Bänkskiva: Kompositsten från Granitop, de var grymt duktiga, snabba och resultatet blev kanon med 20% lägre pris än lokala leverantören.
Flera år sedan nu, men köpte denna med eklist i framkant: https://culimar.se/products/laminat-f6943-virrvarr?_pos=15&_fid=e8bc8e02a&_ss=cmarkuslj skrev:
Sågade hålet för hällen själv och satte en diskbänk från 50-talet bredvid. Brev utmärkt och inte dyrt.
Om det inte ska i ho eller häll skulle jag valt någon typ av granit. Har en mindre bit på runt 1,2 m på landet som jag köpte lokalt på stenhuggeri. Tror jag betalade 1500:- (?).