Haagbard skrev:
Husqvarna 346XPG = 2850 kr :eek:
Vart tusan hittade du sågen för det priset?

dersa skrev:
Är ni säkra på att det är samma vara ni jämför?

Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara olika gjutgods eller delar i en maskin med exakt samma specifickationer och modellbeteckning i USA och här. Jag är helt övertygad om att det helt enkelt är enorma överpriser i Sverige på det mesta inom verktyg och maskiner, priser som ingen reflekterat över förrut, men nu när det blivit så lätt att importera och efterfrågan på proffsmaskiner ökar bland hemmafixare börjar sanningen komma fram.

Tex DeWalt som ju är ett USA märke gör ju knappast en sämre skruvdragare för inhemska marknaden och en bättre som exporteras till övriga världen ?

Två andra roliga exempel som jag hittat är DeWalts största multipaket, DC9PAKIA med 9 maskiner, kostar 1110 dollares hem till gården, dvs ca 7200:- + ev tull och moms. Finns på tradera och någon har bjudit 10135:-

Makitas värsta LXT700 med 7 maskiner, 813 dollares hem till gården, dvs ca 5300:-
Plockade ihop motsvarande paket på www.verktygsladan.nu och hamnade kring 14000:- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:)

Har också grävt lite i detta och om man jämför makitas prislista i sverige mot en webhandlare i staterna så ser det ut så här;
Tigersåg BJR181Z (enbart verktyget) 99USD mot 2690SEK
Slagskruv BHP451 (inkl bat och ladd) 259USD mot 4395SEK
Batteri BL1830 69USD mot 1690SEK
Alla priser ex moms, med tanke på amerikanska momssaterna så är svenska konsumenten ännu mer looser...

Om man bara kunde få USA att köra med 240V, tänk vad många trevliga maskiner man kunde importera.......

Allt i sin ordning, ocker verkar vara en självklar del av byggbranschen och allt runtikring den i Sverige. Igår skulle jag köpa
en bussning och övergång till en gammal radiator. Notan skulle sluta på 411 kr, och det bara för returkopplingarna, ingen ventil ens. En liten bussning från 1" radiatorgäng till R15 kostade 257 kr!! Jävla svin. Jag lyckades skruva av rören från radiatorn för att få fram
rörgängen i radiatorn och kopplade på standarddelar, så notan slutade på 52 kr istället. Suckers! :)

Ursäkta OT'n, men jag blir så förbannad på griseriet.

Enkel lösning på ditt problem Roger S, handla på Rinkaby rör.

Jag fick på rörshoppen i Göteborg betala 40 kr för en Stödhylsa till kopparrör i dim 28 Cu.
Listpriset på grossistens bluffprislista var dock 54 kr så jag fick 14 kr rabatt.....

Rinkaby tar 5:50 kr för en dylik stödhylsa.

Hoppas innerligt att alla vanliga rörbutiker går i konkurs.

somelvis skrev:
Det har här gällt exakt samma vara i de flesta av exemplen.
Köpte en Dewalt rotationslaser för 2500 kr med stativ häromveckan på plats i Virginia.
I Sverige kostar exakt samma DW 071 hela 4000 kr + moms och detta utan stativet. (det vill de ha ca 2000 kr extra för hemma)
I senaste Luna kampanjbladet "Luna Guiden -07"som man fick hem i brevlådan har de en Stanley FUBAR kofot / rivningverktyg.
De vill ha 1135 för denna.
I Usa kostar denna ca 250 kr, det är sjukt stor skillnad.
Har grymt svårt att se att ett bräckjärn skulle orsaka några våldsamma garantikostnader eller andra stora hanteringskostnader som skulle kunna motivera prisskillnaden.

Mvh

[länk]
[länk]

Lasern i USA för 1535kr:
[länk]

Lasern i Sverige för 5081 kr:
[länk]
Var nyss inne på smsservice och såg ett annat pris än ovan. Kan det vara så att prisjämförelserna med utlandet börjar ge effekt:)?

Jag mailade DeWAlt och ville ha en motivering varför det skilde så mycket på en dyckert pistol ca 2000 + moms på sms och 600 + moms om jag beställde via dewalts hemsida. Det tog två dagar så hadde dom sänkt priset på sms service. Jag vet inte om det bara var en tillfällighet eller inte :)

/Tobbe

W
perkele skrev:
Köper varje gång jag e i USA en eller två nya sågar och tar med mig hem. Husqvarna sågar kostar ca 1/3 del av priset hemma, oftast mindre. De har längre svärd (vilket jag gillar) och man brukar få med ett gäng kedjor. Stihl däremot är det inte lika stor prisskillnad på då de enbart säljs av stihl återförsäljare till skillnad mot husqvarna som säljs lite överallt inklusive stormarknaderna.
Väl hemma så säljer jag antingen sågen till någon eller behåller men oftast så gör jag en deal med en återförsäljare här i gbg. Han säger vilken eller vilka sågar han vill ha så köper jag dem åt honom och får sedan plocka ut vad jag vill ur hans ordinarie sortiment för en peng motsvarande en kompromiss mellan usa pris och sverige pris på sågarna. det e ju inte helt enkelt att kånka med en röjsåg hem eller en åkgräsklippare men på detta sätt så funkar det ju mycket bra.

perkele skrev:
Fick det av en kompis som köpte 4-5 st för några år sedan, han tyckte att det var dax att importera några nya nu när dollarn var billig och hade nyligen kollat upp priset.

En kul grej med förra leveransen var att sågarna kom med någon månads mellanrum, handlaren i USA skyllde på att det visst nyss hade vart storm i sverige, p.g.a detta så såldes det sågar som aldrig förr i sverige, och för att Husqvarna prioriterade dom svenska leveranserna så fick han inte fatt på tillräckligt många sågar att exportera till sverige :rolleyes:

Tacka för att svenska marknaden prioriteras när det går att sälja sågar till ockerpriser, svensksålda med CE-märkning kostar väl ca 8.500 + moms :eek:

Kemi,
Skulle bara vilja påtala att om du plockat ihop motsv LXT700 hos en "vanlig" handlare så hade du hamnat på 17850 kr (BTD140 går inte att köpa "lös")...

För en handlare är det så enkelt att antingen hålla ungefär Svenskt pris (glöm feta marginaler i det ledet), eller importera och sälja till något över USA-pris (det går till och med att tjäna på det). Det lilla problemet som då uppstår är att du inte kan erbjuda några 230V maskiner och som grädde på moset så hamnar du inför tinget eftersom du bryter mot EU:s regler om parallellimport!

Så vad tycker du att man skall göra, börja sälja "no name" Kinesmaskiner istället?

Inte för att jag har kollat allt men det är nog så om du kikar lite bortom verktygen att det är ungefär lika dant inom många andra områden. Det stora problemet är kanske inte att vi har dyra verktyg utan kanske snarare att resten av världen sponsrar Amerikansk överkonsumtion, det är ju ingen rim och reson i hur mycket Mr B:s bananrepublik slukar av världens resurser!

Haagbard skrev:
Fick det av en kompis som köpte 4-5 st för några år sedan, han tyckte att det var dax att importera några nya nu när dollarn var billig och hade nyligen kollat upp priset.

En kul grej med förra leveransen var att sågarna kom med någon månads mellanrum, handlaren i USA skyllde på att det visst nyss hade vart storm i sverige, p.g.a detta så såldes det sågar som aldrig förr i sverige, och för att Husqvarna prioriterade dom svenska leveranserna så fick han inte fatt på tillräckligt många sågar att exportera till sverige :rolleyes:

Tacka för att svenska marknaden prioriteras när det går att sälja sågar till ockerpriser, svensksålda med CE-märkning kostar väl ca 8.500 + moms :eek:
Nja, 8.500 inkl moms är det, 6.800+moms enligt hva's hemsida. Ingen ursäkt dock...

/T

Mr_T skrev:
Nja, 8.500 inkl moms är det, 6.800+moms enligt hva's hemsida. Ingen ursäkt dock...

/T
Ja jag skrev fel, köpte själv en så´n svensk dyrsåg förra året :-/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.