josa100 skrev:
Fick du betala moms och tull KEMI? Vad gick frakten på?
Har inte fått min leverans ännu, så jag vet inte om jag åker på moms och tull.
Frakten kostade lika mycket som det jag beställde ungefär, handlade för ca 100 dollar och frakten gick på ungefär samma.
Har dock beställt tunga grejjer som hammare och lite annat småplock, inget elektriskt bara handverktyg.

Gjorde beställningen som ett test, har varit skeptisk till import och att handla med visa, fungerar det så är det sluthandlat lokalt.

Jag kan fortfarande dock inte begripa hur fan det kan kosta så mycket mer i Sverige. Det är orimliga påslag.
 
R
Staffan2000 skrev:
Min tes.
Verktyg är som byxor. Ett par jeans sydda i Kina kostar oberoende av kvalite och utförande ca:30 kr. att tillverka. Konsumentpriset bestämmes däremot av loggan.

Verktygs prissättning funkar delvis på samma sätt.
Oftast har ju alla proffsmärken egna fabriker som tillverkar deras grejjer vilket liksom tar bort den tesen. För bara för att den tillverkas i kina behöver det ju inte vara dålig/bra kvalité.. däremot är det billigare att tillverka båda två i kina vilket innebär att produktion hellre läggs där i vilket fall som helst.

Tycker däremot det är fel att säga att Alpha tools är detsamma som Hitachi tex. bara för att båda kanske tillverkas i kina.. nu vet jag inte vart hitachi har sin tillverkning men du fattar principen :D

Och vad gäller priserna i sverige som gimbal skrev så håller jag nog med om att med största sannolikhet är den som har agenturen för varorna som driver upp priserna. Däremot så är faktiskt allt mycket dyrare i sverige.. så även hanteringen av alla maskiner vilket driver upp priset.. men EJ till dom nivåerna det är idag.
 
Jag sände ett mail till DeWalt i Sverige och frågade vad som motiverade denna skilnad. Jag har tittat på en spikpistol (D51238K) koster 1920 plus moms på smsservis och i usa ligger samma på mellan 380-600 kr beroende på vart man köper den.
Frågade varför jag skulle köpa den i Sverige när jag kan köpa 3st ink frakt för samma pris.
Jag har fått ett svar från en inne säljare som undrade vart jag fått priserna ifrån och sedan sent det vidare till någon som var ansvarig i Sverige

//Tobbe
 
Givetvis är det skillnad i kvalité mellan proffs och skit, skitverktygen besttool´s och liknande kan inte kosta många ören att tillverka, proffsverktgen kostar säkert 10 gånger eller mer att tillverka, men garanterat är det extrema påslag bara för att sätta "rätt" märke på dom. Det handlar verkligen inte om rimliga priser.

Visst betalar man MYCKET för märket i sig, men sett till priserna i USA så blir vi grundlurade här hemma.

En kollega gav ett exempel på hur det kan vara ex på Hitachis gaspistol, kostar 200:- att tillverka, 400:- för Hitachis generalagentur i USA att köpa in, 600:- för valfri ÅF i USA att köpa in och sedan smäller de på 3 gånger inköpspris ut till kund och hamnar alltså på circus 1800:- Ungefär samma påslag som för ex kläder.

Att det sedan kostar närmare 6000:- mer för Hitachi´s motsvarande procedur i Sverige är lite lätt mystiskt. :)
 
teed skrev:
Jag sände ett mail till DeWalt i Sverige och frågade vad som motiverade denna skilnad. Jag har tittat på en spikpistol (D51238K) koster 1920 plus moms på smsservis och i usa ligger samma på mellan 380-600 kr beroende på vart man köper den.
Frågade varför jag skulle köpa den i Sverige när jag kan köpa 3st ink frakt för samma pris.
Jag har fått ett svar från en inne säljare som undrade vart jag fått priserna ifrån och sedan sent det vidare till någon som var ansvarig i Sverige

//Tobbe
Detta innebär att en återförsäljare i Sverige kan köpa verktyg till konsumentpriser i USA, och sedan sälja dem här hemma med 400% påslag. Det är rätt häftigt.
 
Det tror jag inte dom får, de måste köpa från generalagenten (har jag för mig).
 
R
Tror inte återförsäljare får göra det i praktiken iom att produkterna inte är CE märkta?

Detta är inget jag vet men jag antar att det är så med tanke på att CE märkningen annars är betydelselös?
 
De kallas parallelimport. Vilket inte är tillåtet.
 
Någon på generalagenturen i Sverige oavsett märke sitter ju ändå och bestämmer priset på deras maskiner ut till återförsäljarna, de är nog de enda som kan svara på om det verkligen är så mycket dyrare att ta in deras sortiment till Sverige med frakt,hantering,lager,personal mm att det motsvarar det höga priserna ut till kund eller om det helt enkelt vill tjäna GROVA pengar.

Jag kan då INTE tänka mig att de ska vara så brutalt mycket dyrare för generalagenten i Sverige motsvarande den i USA.

Kanske dags att ringa Sverker ? :)
 
Kan tillägga att jag sett inköpspriset hos en ÅF för Hitachi på deras skruvdragare DS18DL, hans inköpspris var 2970:-, ut till kund exmoms 3390:- och med moms 4238:-.

Denna skruvdragare kostar 1690:- på www.toolking.com
 
Jag dristar mig till att sticka ut hakan, hoppas ingen atr illa upp. Jag är fullt övertygad om att prissättningen i Sverige till stor del beror på vem som köpte denna typ av verktyg fram tills nu. Företag. Min bild av byggbranschen är att man inte har brytt sig så mycket om vad pryttlarna kostat. Absolut inte vad listpriset har varit som man ändå inte betalar. Men de senaste åren så har vanliga Svenssons börjat köpa samma verktyg då hemmapulandet ökat. Svenssons blir förbannade på de i deras tycke oskäliga påslagen och frågar generalagenten hur fasen det kan komma sig. Bah! säger de och tänker att det skiter väl vi i. Vi kränger till byggbranschen som glatt betalar. Behöver jag säga att det finns handlare som inte befattar sig med privatkunder?

Har jag helt fel? Är Dodge RAM ett funktionellt arbetsfordon för en snickare? ;)
 
Tyvärr så har du nog rätt :(

Fast det verkar som om importen ökar även bland företagare, så kanske kanske måste de sänka priserna framöver i en avlägsen framtid :)
 
Tror att jflopp slog huvudet ganska så precis mitt på spiken. Det jag finner märkligt är att en hel del generalagenter fortfarande inte har greppat detta och ser vart hän det barkar. Det går inte längre att ta bra betalt, bjuda på lite företagsjippon och i övrigt skita i kunderna. Jag som kund tittar alltid på inköpsställen i Europa och över pölen oavsett vad det är jag ska handla. Ockerpriser (som jag menar många generalagenter är orsak till, inte bara inom verktygssektorn) leder till att jag dels inte handlar varan i Sverige av en svensk handlare, dels att jag även i fortsättningen kommer att handla utomlands oavsett hur prisbilden blir. Detta för att ockern gör mig mycket irriterad. Som exempel insåg jag igår att de dyra serieportskorten vi använder på jobbet kostar ~700 spänn i staterna och (håll i er nu!) 6700 spänn (ex moms) från svensk generalagent!

En del generalagenter, för det är de som ligger bakom en hel del ockerpriser, har förstått detta. Kanske inte inom maskin/verktygssektorn, men inom hemelektronik och liknande. I de fallen generalagenterna har hängt med tycker jag priserna ligger ungefär 25% över utländska priser vilket är fullt förståligt, åtminstone när man jämför priser på prylar från andra sidan pölen.
 
phl skrev:
En del generalagenter, för det är de som ligger bakom en hel del ockerpriser, har förstått detta. Kanske inte inom maskin/verktygssektorn, men inom hemelektronik och liknande. I de fallen generalagenterna har hängt med tycker jag priserna ligger ungefär 25% över utländska priser vilket är fullt förståligt, åtminstone när man jämför priser på prylar från andra sidan pölen.
Detta stämmer, min kompis som var i USA nyligen var ute efter en Canon EOS 300D kamera, den var t.o.m DYRARE i New York än hemma i Sverige, han sa att det mesta inom elektronik bla tv-spel hade ungefär samma pris som i Sverige.

Märkligt att just verktygen är så sjukligt billiga jämfört med Sverige :(

Tror att de flesta märken hade vunnit på att sänka priserna, yrkesfolk köper som sagt ändå de maskiner de behöver oavsett pris, privata har som joflopp skrev börjat köpa proffsmaskiner i allt större utsträckning och sänks priserna till låt säga en 25% över USA´s tror jag att det hade blivit ett enormt uppsving för de flesta återförsäljare.

Detta är väl tyvärr bara en utopi :(
 
Kommer precis hem från en resa i USA. Köpte en Dewalt 925 SB (18v combo med slagborr och cirkelsåg) för $299 + 6% skatt=$317 , eller strax över 2000 kr, på Lowe´s. Nu hittar jag inget svenskt pris på nätet på denna kombination, men den borrmaskinen självkostar ju runt 4000 kr. Dewalts sågblad, 165 mm till sågen, $10 per styck.... Man blir förbannad när man ser svenska priser. Men det är inte bara verktyg som är billigt. Levis-jeans $38, Wooper-meal på Burger King $ 5 (dessutom är burgaren och drickan större än i Sverige) fr att ta några exempel
Tyvärr har dom rackarna 110 v 60Hz, så det är ju bara batterimaskiner som är av intresse att kånka med sig hem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.