714 136 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag antar du gjort rent och där inte är rost.Något av det här borde fungera.K Kurtivan skrev:
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/tatningsmedel/butyltatning-2000037757
Eller i bandform. Borde kunna köpas hos glasmästare.
https://www.leifarvidsson.se/tat-byggnad/butylband
Bytt avlastningsventlen till turbon och tändstiften.
Gamla ventilen, otroligt vad mycket kladd...
Verkar ha tappat bilderna på den nya installerad.
Sen tändstiften. Hittade gamla New Old Stock av NGK BCP7EV, med guld-palladium yta. Har läst saabarna gillade dessa stift mera än iridium-ersättarna så jag köpte 8 st då jag hittade. Bör ju räcka ett tag.
De gamla var NGK också, fast BCP7ES. Och de var nog dags å byta...
Lite imponerad att bilen gått så bra som den gjort med sådana stift. Det gick åtminstone lätt och snabbt att byta, inget våld krävdes.
Gamla ventilen, otroligt vad mycket kladd...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar ha tappat bilderna på den nya installerad.
Sen tändstiften. Hittade gamla New Old Stock av NGK BCP7EV, med guld-palladium yta. Har läst saabarna gillade dessa stift mera än iridium-ersättarna så jag köpte 8 st då jag hittade. Bör ju räcka ett tag.
De gamla var NGK också, fast BCP7ES. Och de var nog dags å byta...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite imponerad att bilen gått så bra som den gjort med sådana stift. Det gick åtminstone lätt och snabbt att byta, inget våld krävdes.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 544 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 544 inlägg
Jag brukar använda Permatex RTV Silikon till det mesta. Tätar, limmar lagom och håller länge. Lagat både fram och baklyktor till Saaben med det t ex.K Kurtivan skrev:
Fått någon fart på bilen?
Detta kan antyda att det är fel på någon insignal eller spänningsmatning/jordning; originalmodulen klarar dåliga förutsättningar bättre...M Mickebandsåg skrev:
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Inte ännu tyvärr, i 3 dagar har jag sökt kontakt på lokala volvo för att bekräfta och få tag på en ny hallgivare men de slutar tidigare varje dag på reservdelar.... idag fick jag iaf ett direkt tele till en i verkstan som jag vet är duktig så jag har fått nytt hopp igenFotografen skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Gcp har, det är ändå därifrån din Volvobutik skaffar delar. Tror det är denna du ska ha.M Mickebandsåg skrev:
https://www.gcp.se/products/1346802
VP har också, lite billigare, inte original.
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/impulsgivare-700-900-85-89.html
/Höghus
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Bokstaven i slutet på regnr får mig att tro det är en import, även om jag vurmar för märket känns det som att det måste till en riktigt entusiast för hålla en NG 9-5 rullande, även om delar undertill delvis delas med insignia måste det vara jobbigt att få tag på alla karosseri och inredningsdetaljer (samt det som är SAAB-specifikt) som så småningom behövs på en över decenniet gammal bil - men kul att det finns entusiaster!Dan_Johansson skrev:
EDIT: missade att den ju är högerstyrd, det borde göra den till en enhörning bland enhörningar…
/U
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Det är en import, stämmer...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 616 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 616 inlägg
Har en fd kollega som jag jobbade med fram till 2009 eller nåt sånt. Han förhandsbeställde och var en av de första som fick den levererad. Vi bor i samma håla och åker samma väg till jobb. Han körde den som bruksbil fram till åtminstone 2018-2019. Jag såg den på vägen från stan minst en gång i veckan.ullberg skrev:Bokstaven i slutet på regnr får mig att tro det är en import, även om jag vurmar för märket känns det som att det måste till en riktigt entusiast för hålla en NG 9-5 rullande, även om delar undertill delvis delas med insignia måste det vara jobbigt att få tag på alla karosseri och inredningsdetaljer (samt det som är SAAB-specifikt) som så småningom behövs på en över decenniet gammal bil - men kul att det finns entusiaster!
EDIT: missade att den ju är högerstyrd, det borde göra den till en enhörning bland enhörningar…
/U
Finns en artikel i tidningen Bilsport från en firma som har alla delar till Saab och dom säger att det inte är några problem med delar. Problemet dom ser är att försäkringsbolag skrotar ut bilar och pressar dom utan att dom får tillgång eller ens chansen att leverera reservdelar.ullberg skrev:Bokstaven i slutet på regnr får mig att tro det är en import, även om jag vurmar för märket känns det som att det måste till en riktigt entusiast för hålla en NG 9-5 rullande, även om delar undertill delvis delas med insignia måste det vara jobbigt att få tag på alla karosseri och inredningsdetaljer (samt det som är SAAB-specifikt) som så småningom behövs på en över decenniet gammal bil - men kul att det finns entusiaster!
EDIT: missade att den ju är högerstyrd, det borde göra den till en enhörning bland enhörningar…
/U
Du menar sedanen antar jag? Kombiversionen gick aldrig i produktion, de gjorde bara förseriebilar som konkursboet sedan sålde. Något tiotal om jag minns rätt.F fsn skrev:Har en fd kollega som jag jobbade med fram till 2009 eller nåt sånt. Han förhandsbeställde och var en av de första som fick den levererad. Vi bor i samma håla och åker samma väg till jobb. Han körde den som bruksbil fram till åtminstone 2018-2019. Jag såg den på vägen från stan minst en gång i veckan.
Det finns också en handbyggd kombi gjord av en Opel Insignia och en sedan 9-5, byggd av entusiaster. De håller nu på att göra en Aero X sist jag hörde något.
Igår fick jag reda på det läcker in i bagaget, haft mycket regn på sistone. Spårade läckan till höger bakljus, tror det är slut på packningen och tror den har blivit "reparerad" tidigare med nån sorts massa också. Som det är nu blir det sanering, vattnet har tagit sig in under den här gummimassan som är nån ljuddämpande sak.
Skrapar bort den, på vissa ställen släpper det lätt. Det har rostat ett tag här men det ser inte ut som det är så pass att man behöver svetsa nåt.
Svårt är det att hitta nya tätningslister åt lamporna så det ser ut att bli någonting hemmagjort. Sen ska rosten bort och jag tror det bli epoxigrund och sen linolja i alla fogar. Vet inte vad man ska lägga som ny ljuddämpning.
Skrapar bort den, på vissa ställen släpper det lätt. Det har rostat ett tag här men det ser inte ut som det är så pass att man behöver svetsa nåt.
Svårt är det att hitta nya tätningslister åt lamporna så det ser ut att bli någonting hemmagjort. Sen ska rosten bort och jag tror det bli epoxigrund och sen linolja i alla fogar. Vet inte vad man ska lägga som ny ljuddämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder