711 980 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Hur menar du med beskattningen? Fordonsskatt? Den är fast samma månad var du än besiktar din bil.K _Fredrik_ skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Betalning-av-skatt/
Var iallafall inne med skåpbilen idag, helt blankt papper. Helt rostfri under, vilket han blev lite chockad över med tanke på att färgen flagnar av bilen
Men 9 minuter på 729 kr. 2 bilar inne samtidigt per port så det är snabba pengar
Men 9 minuter på 729 kr. 2 bilar inne samtidigt per port så det är snabba pengar
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Nu ska jag testa Autodocs support.. beställde en sak som kom trasig.. skrev i appen halv 6 och fick chatta med en livs levande människa...
En bussning var trasig.. ska bli intressant att se vad de gör.. de skulle återkomma via mail om 1-2 timmar...
För övrigt lyckades jag beställa fel bussning kan inte förstå hur Volvo kan ha en bussning som är så gott som lika (förutom 1 mm mindre diameter, och mjukare gummi) .. tycker bilarna det passar till ser lika ut med... Kan inte fatta hur det blev fel heller, har haft samma bil lagrad i appen sen jag beställde dem senast, för 2-3 å sen....
Edit; NUUUU har det hänt! De har bytt ut vad jag beställde... jag köpte en Denckerman bussning... De har bytt mot en Mapco.. som inte passar bilen jag har lagrat. Då klagar vi igen då...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bussning var trasig.. ska bli intressant att se vad de gör.. de skulle återkomma via mail om 1-2 timmar...
För övrigt lyckades jag beställa fel bussning kan inte förstå hur Volvo kan ha en bussning som är så gott som lika (förutom 1 mm mindre diameter, och mjukare gummi) .. tycker bilarna det passar till ser lika ut med... Kan inte fatta hur det blev fel heller, har haft samma bil lagrad i appen sen jag beställde dem senast, för 2-3 å sen....
Edit; NUUUU har det hänt! De har bytt ut vad jag beställde... jag köpte en Denckerman bussning... De har bytt mot en Mapco.. som inte passar bilen jag har lagrat. Då klagar vi igen då...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Vet inte om jag skall skriva här eller i gaaaahhhhh tråden
740 -88A B230f som dör spontant på tomgång o upp till typ 1500rpm (vilket blir typ varje gång man växlar)
Alltid haft tomgång innan men tidigare problem med att bilen dör när man kör för att sedan dra igång sig själv på rull, brukar byta fördelarlock och rotor o sen rullar de på ett år till utan bekymmer
Men nu kommer jag snart inte på mer och önskar lite input om någon har någon idé
Bytte toppackning samt insugspackning och tändkablar,stift 18mån sedan
Stiften är fina
Spjällhus Rengjort
Tomgångsmotor rengjord och smörjd (även funktionstestad)
Lambdasonden är mätt och fungerar
Sprayat allt jag hittar med startgas för att hitta vacumläcka utan resultat
Bytt databox utan resultat
Bytt rotor och fördelarlock
Provat ett nytt bränslerelä
Provade en annan tändmodul
Spridarrelät såg fint ut utan någe ärgel
Tar tacksamt emot alla idéer ni har för nu är mina slut
Edit: varmkörde för att mäta lambda och då var första gången på länge jag stängde av med nyckel, körde runt kvarteret ett tag o stod på tomgång
Stängde av bilen 30 min o skulle sen iväg o tanka och då var problemen tillbaka igen
Edit 2: Bytt bränslefilter
740 -88A B230f som dör spontant på tomgång o upp till typ 1500rpm (vilket blir typ varje gång man växlar)
Alltid haft tomgång innan men tidigare problem med att bilen dör när man kör för att sedan dra igång sig själv på rull, brukar byta fördelarlock och rotor o sen rullar de på ett år till utan bekymmer
Men nu kommer jag snart inte på mer och önskar lite input om någon har någon idé
Bytte toppackning samt insugspackning och tändkablar,stift 18mån sedan
Stiften är fina
Spjällhus Rengjort
Tomgångsmotor rengjord och smörjd (även funktionstestad)
Lambdasonden är mätt och fungerar
Sprayat allt jag hittar med startgas för att hitta vacumläcka utan resultat
Bytt databox utan resultat
Bytt rotor och fördelarlock
Provat ett nytt bränslerelä
Provade en annan tändmodul
Spridarrelät såg fint ut utan någe ärgel
Tar tacksamt emot alla idéer ni har för nu är mina slut
Edit: varmkörde för att mäta lambda och då var första gången på länge jag stängde av med nyckel, körde runt kvarteret ett tag o stod på tomgång
Stängde av bilen 30 min o skulle sen iväg o tanka och då var problemen tillbaka igen
Edit 2: Bytt bränslefilter
Redigerat:
Har du kallstartsventil på den där?M Mickebandsåg skrev:Vet inte om jag skall skriva här eller i gaaaahhhhh tråden
740 -88A B230f som dör spontant på tomgång o upp till typ 1500rpm (vilket blir typ varje gång man växlar)
Alltid haft tomgång innan men tidigare problem med att bilen dör när man kör för att sedan dra igång sig själv på rull, brukar byta fördelarlock och rotor o sen rullar de på ett år till utan bekymmer
Men nu kommer jag snart inte på mer och önskar lite input om någon har någon idé
Bytte toppackning samt insugspackning och tändkablar,stift 18mån sedan
Stiften är fina
Spjällhus Rengjort
Tomgångsmotor rengjord och smörjd (även funktionstestad)
Lambdasonden är mätt och fungerar
Sprayat allt jag hittar med startgas för att hitta vacumläcka utan resultat
Bytt databox utan resultat
Bytt rotor och fördelarlock
Provat ett nytt bränslerelä
Provade en annan tändmodul
Spridarrelät såg fint ut utan någe ärgel
Tar tacksamt emot alla idéer ni har för nu är mina slut
Edit: varmkörde för att mäta lambda och då var första gången på länge jag stängde av med nyckel, körde runt kvarteret ett tag o stod på tomgång
Stängde av bilen 30 min o skulle sen iväg o tanka och då var problemen tillbaka igen
Edit 2: Bytt bränslefilter
Jag har för mig att den kan läcka och ställa till det.
/Höghus
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Jo det har jag den skall finnas där under insuget, jag skall kolla detta! TackHöghus skrev:
Tog en liten film och nu gick hon ovanligt länge då hon brukar dö inom 15sec annars, notera gången om ni hör och jag rör inte pedalen. Tror varvräknare tar info från tändmodulen?
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
När jag ligger på runt 2000rpm+ så fungerar bilen felfritt, om det hade varit något med eller runt relät så tycker jag det skulle uppträda på alla varv?Isakare skrev:
Vill inte låta otacksam utan tar all hjälp jag får!
Iom att varvräknaren juckar skulle jag säga elektriskt/tändningsproblem, inte bränslerelaterat.M Mickebandsåg skrev:
Har du tändningsgivare på toppen av kåpan mot växellådan ovanför startkransen?
/Höghus
Om jag inte minns fel har 740/940 jordpunkter, ser ut som en julgran med flatstiftanslutningar bakom blinkrarna fram som man kommer åt inifrån motorrummet. Rost och knorrosion där kan ge liknande fenomen.
En annan kandidat är någon varvtals-tändpunktsgivare och kablage till denna, eftersom varvräknaren hoppar upp utan varvtalshöjning. Titta efter vilket sorts tandgarnityr den känner av också.
Sedan är mina 740-940-erfarenheter väldigt ytliga.
En annan kandidat är någon varvtals-tändpunktsgivare och kablage till denna, eftersom varvräknaren hoppar upp utan varvtalshöjning. Titta efter vilket sorts tandgarnityr den känner av också.
Sedan är mina 740-940-erfarenheter väldigt ytliga.
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Jag har tändplattan bak på kammen med hallgivare i så då är det ingen tändningsgivare va?Höghus skrev:
Jag har en till tändplatta liggandes, vet att den varit bytt så måste försöka mäta på hallgivaren innan jag byter den, tack för tipset!
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg