hur får jag de här stabilt? just nu går de gunga på alltihopa.
ska på trall sen men känns inte som att de kommer göra så de blir helt stadigt
ska på trall sen men känns inte som att de kommer göra så de blir helt stadigt
Staga upp, antingen mellan de stående eller i övre hörnen. Se orange o blått.
Det blåa gör minst nytta skulle jag tro men vill du skärma av som låga väggar är det lättare att få att smälta in utan att det känns som att det händer för mycket uppe vid taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blåa gör minst nytta skulle jag tro men vill du skärma av som låga väggar är det lättare att få att smälta in utan att det känns som att det händer för mycket uppe vid taket.
så har jag gjort, vet inte om de är rätt eller fel, står på plintar, 2 reglar och ett hyffsat kraftigt vinkeljärnAXS skrev:
Ser lite klent ut och med för små skruv, men svårt att avgöra på distans.A andre92h skrev:
Vinkeljärn kräver fullt med ankarskruv för att fungera bra.
Skruvarna som går genom reglarna i storleksordningen 6x80 eller ännu mera.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Det finns inga genvägar för dig. Hela paketet är nu som något med gångjärn i varje träbit och kan skyva åt vilket håll som helst en dag, det måste till strävor som stagar upp stolparna. Kanske det går med att göra som det gula som föreslås eller nerifrån golv, snett upp till topp för att få det stadigast och dom ska sitta i hörnen. Ska du ha trall och altan på taket så är det ett måste att staga. T.o.m att det kanske behövs reglar från ytterkant vägg ut till mitten av taket. Då kan det inte rasa i sidled. Om det ska bi golv ovanpå, skulle inte jag våga vara där om det det strävas upp ordentligt.
Ju mer jag kollar på konstruktionen och detaljer så lutar det mer och mer åt att du bör ta in en snickare som kollar på det.
Det är inte katastrof som det ser ut nu, det går att rädda och kan bli bra, men någon behöver göra en ordentlig översyn.
Det är inte katastrof som det ser ut nu, det går att rädda och kan bli bra, men någon behöver göra en ordentlig översyn.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag tänker att eftersom ena sidan är infäst i fasaden, så borde trallen stadga upp konstruktionen, man kan ju sätta snedsträvor i planet också, typ patentband i ett kryss i underkant av bjälklaget
de gungar inte mycket. jag får nästa ta i allt jag har för att få de gunga men vill ha de så stadigt de bara gårAXS skrev:
J jonaserik skrev:Det finns inga genvägar för dig. Hela paketet är nu som något med gångjärn i varje träbit och kan skyva åt vilket håll som helst en dag, det måste till strävor som stagar upp stolparna. Kanske det går med att göra som det gula som föreslås eller nerifrån golv, snett upp till topp för att få det stadigast och dom ska sitta i hörnen. Ska du ha trall och altan på taket så är det ett måste att staga. T.o.m att det kanske behövs reglar från ytterkant vägg ut till mitten av taket. Då kan det inte rasa i sidled. Om det ska bi golv ovanpå, skulle inte jag våga vara där om det det strävas upp ordentligt.
Vad är de jag skulle gjort annorlunda? Hur hade du byggt om man skulle börja om från början?A andre92h skrev: