713 032 läst · 11 020 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Trist att höra. Jag upplever att det blivit mycket bättre, jämfört med för 30 år sen.R Rkarlsson skrev:- Det är inte längre någon som hackar hål i rostskyddet i en frisk bil med en spetsig hammare, detta var legio på monopoltiden. Hack hack hack.
- I största allmänhet går inte längre allt ut på att slå sönder saker och ting.
- Man möts av någon som betraktar en som en kund.
-De hackar lika bra fortfarande här på alla 3 stationer.
- I största allmänhet kör de som att de vill de ska gå sönder.
- Den enda av de 3 vi har så är det besikta som behandlar oss som kunder. Carspect får man inte ens följa med och försöker man blir man avsnäst. De blir rejält sura när man påpekar hur jävla fel de har när de gör fel
Kul. Mina svärföräldrar hade en Berlingo som de gjorde nån liknande lösning på, de tror jag dock gjorde sängen högre så att det gick in en utdragbar "köksmodul", plus jag tror de hade ett tält bakpå. De hade nog dock slängt ut baksätet helt.S Styrman_jansson skrev:Kanske inte riktigt passar i tråden men va fan. Är ju bilrelaterat. Vi har länge varit sugna på en husbil men det är ju jävulsk mycket pengar i dem. Dock har vi ju en Berlingo och efter lite klurande blev det såhär;
[bild]
[bild]
[bild]
Har en hel del planer på vidarutveckling men vi ska prova den som den är nästa helg då det bär av till Mora.
Pris? 3500:- i material inkl. madrasser.
Jag tror de bilade genom hela europa med den för kanske 10 år sen.
Innan hade de haft en VW buss som de bilade med när min fru var barn, trots att jag haft många gamla luftkylda VW så kommer jag nog aldrig upp i milen hon åkt i luftkylt. Tyvärr så gjorde de sig av med bussen, och den var en sen 70-talare så det är inte mycket att sörja - sista helt luftkylda tror jag, även om den var fin då de köpte den bara ett par år gammal och bara använde den som campingbuss på somrarna.
Jag köpte en husvagn med några kompisar som vi tänkt ut och roadtrippa med när jag var ung, men det blev aldrig av. Så jag har ingen erfarenhet alls av bilcamping, men jag är lite lockad av konceptet. Frågan är om man utanför sveriges gränser (eller kanske inte ens inom sverige längre) vågar och får campa annat än på campingplatser? Det som lockar är ju att kunna stanna där det ser fint ut nån dag och sen fortsätta. Livet på campingplats har jag testat med tält nån gång och är inget som lockar.
Spetshackandet har minskat, eller jag har bättre bilar nu där de inte ser att de behöver. Men på min V70 hackade de faktiskt i ett bakhjulsfäste förra somamre... som VAR rostigt så det var nog befogat. Konstigt nog enda stället på bilen som rostat...R Rkarlsson skrev:
Det borde finnas bättre metoder att testa om det är rostigt. En något smalare gummihammare skulle nog inte skada lack/rostskydd och ändå avslöja rostskador?
Det kan ju vara så att du har nyare bilar nu. Äldre bilar knackar de bra på ändå.J JohanLun skrev:Spetshackandet har minskat, eller jag har bättre bilar nu där de inte ser att de behöver. Men på min V70 hackade de faktiskt i ett bakhjulsfäste förra somamre... som VAR rostigt så det var nog befogat. Konstigt nog enda stället på bilen som rostat...
Det borde finnas bättre metoder att testa om det är rostigt. En något smalare gummihammare skulle nog inte skada lack/rostskydd och ändå avslöja rostskador?
Du hör ju inte om det är rostskadat med en gummiklubba. Det är metall mot metall de ska vara ute efter.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Vi gjorde boxen högre också först, men jag är rätt lång (1,96) så det blev för trång för mig. Jag vill kunna sätta mig upp i "sängen" utan att kröka rygg. Sedan kommer det bli en köksmodul men virket/orken/tiden tog slut för stunden Vi provar såhär och utvärderar sedan kommer det något en v2.0!J JohanLun skrev:Kul. Mina svärföräldrar hade en Berlingo som de gjorde nån liknande lösning på, de tror jag dock gjorde sängen högre så att det gick in en utdragbar "köksmodul", plus jag tror de hade ett tält bakpå. De hade nog dock slängt ut baksätet helt.
Jag tror de bilade genom hela europa med den för kanske 10 år sen.
Innan hade de haft en VW buss som de bilade med när min fru var barn, trots att jag haft många gamla luftkylda VW så kommer jag nog aldrig upp i milen hon åkt i luftkylt. Tyvärr så gjorde de sig av med bussen, och den var en sen 70-talare så det är inte mycket att sörja - sista helt luftkylda tror jag, även om den var fin då de köpte den bara ett par år gammal och bara använde den som campingbuss på somrarna.
Jag köpte en husvagn med några kompisar som vi tänkt ut och roadtrippa med när jag var ung, men det blev aldrig av. Så jag har ingen erfarenhet alls av bilcamping, men jag är lite lockad av konceptet. Frågan är om man utanför sveriges gränser (eller kanske inte ens inom sverige längre) vågar och får campa annat än på campingplatser? Det som lockar är ju att kunna stanna där det ser fint ut nån dag och sen fortsätta. Livet på campingplats har jag testat med tält nån gång och är inget som lockar.
Fräsigt med gamla VW bussen. Jag har alltid gillat de gamla, men kommer inte riktigt överens med de nyare ( eller nyare VW överhuvudettaget för den delen).
Ang. campa i naturen så är det fritt att övernatta 24h typ överallt på fickor/plättar ijämte vägen o.d generellt. Men vissa kommuner har egna regler. I Sverige iaf. Utomlands är det lite mer strikt.
Vi har också haft husvagna och det var ju rätt skönt att ligga på campingplats när barnen var små ( man kom hemifrån, fanns kompisar och saker för barnen att göra och man hade el och vatten). Men nu är de är lite större och sambon och jag vill ge oss iväg lite själva så lockar det mer att bara kunna stanna lite varstans.
Fattas bara en Topgear-toilet till dragkroken så är saken biff.S Styrman_jansson skrev:Kanske inte riktigt passar i tråden men va fan. Är ju bilrelaterat. Vi har länge varit sugna på en husbil men det är ju jävulsk mycket pengar i dem. Dock har vi ju en Berlingo och efter lite klurande blev det såhär;
[bild]
[bild]
[bild]
Har en hel del planer på vidarutveckling men vi ska prova den som den är nästa helg då det bär av till Mora.
Pris? 3500:- i material inkl. madrasser.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
"Allt om bilen"? 😎Isakare skrev:Idag är köket systudio, tänkte sy nytt kapell till båten...hur svårt kan det vara ??
Skitsvårt, dagens kapellduk är hård och bångstyrig i akrylväv.
Jag har lagat bommulskapell tidigare utan problem med vanlig symaskin, denna väv är svår i 2 lager, på vissa ställen med dragkedja mm är det 8 lager som ska igenom !!
Man får snurra maskinen för hand på de ställena.
För första gången i mitt liv börjar jag ångra vad jag gett mig in på.
Dessutom måste det vara klart till onsdag kväll.
Men det är som vanligt bara bita ihop och jobba på 🙂
Byggveteran
· 2 389 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Samma här, körde båda på Dekra i år..
Småpratade med kvinnan som besiktade, hon var supernöjd med en tysk arbetsgivare som faktiskt brydde sig om sin personal, till skillnad från den tidigare halvstatliga hon hade haft...
Småpratade med kvinnan som besiktade, hon var supernöjd med en tysk arbetsgivare som faktiskt brydde sig om sin personal, till skillnad från den tidigare halvstatliga hon hade haft...
Jag var på Dekra för första gången i vintras. Mycket trevlig personal. Han underkände ljusbilden, men var vänlig och parkerade protokollet så jag kunde köra tillbaks till verkstaden och fixa det. När jag kom tillbaka så var ljudbilden fel på andra hållet. Då tog han fram sina verktyg och ställde den rätt till mig.Dan_Johansson skrev:
Blir absolut besiktning där nästa gång med.
Det räknas månadsvis så du behöver inte vänta till sista veckan. Allra bäst är att boka den 1a månaden efter besktningstiden eftersom du får köra till besiktningen med körförbud, då får du i praktiken 15 månader.K _Fredrik_ skrev: