713 569 läst · 11 036 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag tror inte dagens eller morgondagens 18åringar förstår eller har läst sig till hur bra en SAAB 9-3/5 Turbo gick/går. 😍MathiasS skrev:Vi är själva i körkortstider med äldsta dottern nyligen examinerad och nr 2 kliver upp på moppen om någon månad - har funderat en del på detta med auto vs manuell och kommer till slutsatsen att reglerna snart borde ändras så att det bara finns en behörighet. Det börjar ju bli svårt för folk att få tag i bilar att övningsköra i - kan ju inte vara så att man måste köpa en bil för att kunna ta ett vanligt körkort. Men vad vet jag…..
Vänligt av dig att tillhandahålla fordon iaf, vilken 18åring som helst borde också gå igång på en trimmad saabturbo…..
Hoppas du har rätt gällande behörigheten, snart dags för vår första övningskörare.
/Volvoraggarn
Kanske vector eller linear? (Linear är väl den enklaste, tror Arc finns i USA som väl är nån mellanting men med mer fejkträ och krom)Isakare skrev:Kul att du nämner det.
Grannen gav nyligen bort sin 9 5 (med ett efternamn jag inte mins, det är inte Areo, utan nått annat) som han haft stående i 5 år sen han skaffade elbil, till en körkortsaspirant.
Skivorna såg ut som fan själv, men han var ute och hårdkörde en timme, sen gick den igenom besiktningen.
Hade en 9-3 cab som "sista saab" och den gav alltid ett leende på läpparna mot att köra en VW Golf/Passat - både upp eller nedcabbad. Hade glastak på en av golfarna jag hade samtidigt som saab cabben och barnen ropade öppna taket helt... Men det gick ju förstås inte, bara en glipa. Värdelöst. Aldrig mer glastak!
V70n är ju ungefär lika tråkig som en golf / passat. Men det mesta är betydligt mer genomtänkt och välbyggt, trots bilen är bra mycket mer än ett decenium äldre.
Sen gillar jag VWs körupplevelse jämfört med många andra bilar, inga överaskningar åt nått håll. Tråkigt förutsägbar.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
De var väldigt bra för sin tid men jämfört med dagens bilar tycker jag de inte riktigt står sig, utvecklingen har defintivt gått framåt imho. Kanske med ett undantag - säteskomfort. Sen jag slutade dagligköra mina saab:ar har jag haft tre fabriksnya bilar i 400-800k klassen: en tysk, en amerikansk och en fransk - men ingen av dem sitter jag lika bra i som i mina gamla Saabar, fransosen som är en 2022:a kommer närmast men är inte riktigt där…J JohanLun skrev:
Finns, och fanns säkert redan då, bilar med bättre säteskomfort men man får ofta gå upp ytterligare ett par prisklasser och oavsett var&är saab:arna väldigt bra på den fronten skulle jag säga
/U
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Det är inte bara saabarna. Volvo har också gått ner sig i säteskomfort. Alltså jag tycker Golf 7 har bättre stolar än V90 så det är inte tvunget med bra stolar i dyra bilar
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Arc fanns även i Sverige, var (åtminstone för 9-5) samma pris som Vector men riktad mer mot komfort/lyx (och som du säger exv. Med ”trä”-panel) istället för Vector som var mer orienterad åt sporthållet. Men jag skulle iof tro, vet inte om det är mina fördomar om amerikaner, att Arc var ett mycket vanligare alternativ i USA - här hemma var det nog ingen storsäljare.J JohanLun skrev:
Utöver Linear, Arc, Vector & Aero (/2,3T) fanns i början av 9-5:ans tid en Griffin som var höjden av komfort & lyx - jag tror då i början den enbart kunde fås ihop med V6:an (men minnet kan svika här). Griffin kom även tillbaka på de sista årsmodellerna men var då inte längre en toppmodell per se - som man kan se på bilderna ovan är den jag jobbade med idag en Griffin - men en linear Griffin dvs en ganska enkelt utrustad. Vet inte riktigt vad Griffin stod för då, tror det mest var en ”jubileumsmodell” och ett försök att få det att låta bättre, tror även det var på Griffin man gjorde sargen runt lysena i mattkrom, min har iallafall det till skillnad från min Vector som allmänt är bättre utrustad men som har krom runt lysena.
Sen fanns det olika paket, plus, pilot, sport etc. - finns en gammal men rätt bra sida som går igenom det år för år för 9-5 - minns inte exakt adress men tror det är något i linje med vallentin (antar namnet på personen som lagt upp det) så det borde gå att söka upp…
/U
Det eskalerade något jävulskt sen monopolet försvann, det var stadigt länge där.RoTe skrev:
Men 700 spänn för 8 minuters tittande var en av de sjukaste timpengarna nånsin
Det är ju ännu värre. Vad tar det att besikta ett släp? 5-10 minuter?C C.Ö skrev:
Jag har haft 3st V70 från -02, -13 och -15Johannes Carlsson skrev:
Sedan 2st V90 från -18 och -20.
Samtliga har haft skinn och jag upplever inte att stolarna blivit sämre med modellerna eller åren.
Däremot var det lite parkbänk-känsla i en V60 från runt -20 (textil).
Saabarna hade bra säten, och ingen har väl hittills slagit mugg/dricka hållaren sett till design och konstruktion som mjukt och dämpat fälldes ut och vreds runt. 😍
Jag tycker den gama bilen är trevligare än alla nyare bilar jag kört. Men jag ogillar typ allt med moderna bilar. För komplicerade, för mycket teknik intryckta i dom, för mycket komfort om jag får sätta det så. Så ja man kan säga en by bil är bekvämare, men det ser jag inte ens som en fördel. Jag tar hellre en bil som är enklare. Enkla mekaniska räknare, enkla lampor som blinkar on off då man svänger, inget onödigt datasystem som börjar krångla om en ny del har fel checksum typ.
Lucas CU14 är typ så avancerat det behöver bli nästan. Nästan, Trionic T5 kanske kan man säga hit men inte längre. Sen borde dom bara jobba på att få mjukvaran att bli bättre. Personligen tror jag det där programmeringsskämtet om att för varje dubbling av hårdvarans prestanda så fyrdubblas ineffektiveten i mjukvaran... Vore nästan bra om hårdvarutveckling inom den fronten helt enkelt tog slut i några decennier så vi tvingas göra mera med mindre. Ja jag målar med grova penslar nu.
Lucas CU14 är typ så avancerat det behöver bli nästan. Nästan, Trionic T5 kanske kan man säga hit men inte längre. Sen borde dom bara jobba på att få mjukvaran att bli bättre. Personligen tror jag det där programmeringsskämtet om att för varje dubbling av hårdvarans prestanda så fyrdubblas ineffektiveten i mjukvaran... Vore nästan bra om hårdvarutveckling inom den fronten helt enkelt tog slut i några decennier så vi tvingas göra mera med mindre. Ja jag målar med grova penslar nu.
Sådär kostar det i Finland också, sen några årtionden ungefär. Efter privatisering.R Rkarlsson skrev:
En fördel är iaf. att mindre verkstäder på landsbygden fick börja besikta bilar så de senaste åren har man kunnat besikta bilen bara genom att svänga in via jobbet. Men ja det kostar. 70€ besiktning + 20€ eftergranskning för yarisen då stötdämparfjädern brakat på passagerarsidan.