Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju inget ovanligt att CE-märkta produkter inte är testade, eller bara testade i viss omfattning.
Det är helt OK med regelverket. Producenten ska göra de tester som de anser är nödvändiga för att kunna lova att de följer tillämpliga EU-direktiv.

edit:
Detta missbrukas förstås en del, men det är så reglerna är just nu alla fall.
Ok, men jag uppfattade det som att ESV förväntade sig att tester som visade att de uppfyller kraven för de angivna standarderna skulle vara genomförda innan man satte produkterna på marknaden.

Men, jag kan ju ha missförstått. 😊
 
  • Gilla
gmogmo och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Problemet är snarare att uppenbarligen bygger systemet på självkontroller av företagen och sedan har ESV bara budget till att göra stickkontroller i liten skala. Något som Easee uppenbarligen missbrukat.
Jag
J JockeHX skrev:
Problemet är snarare att uppenbarligen bygger systemet på självkontroller av företagen och sedan har ESV bara budget till att göra stickkontroller i liten skala. Något som Easee uppenbarligen missbrukat.
Jag har ingen synpunkt på ESV beslut i sig, förutom att deras skrivningar ger upphov till en massa spekulationer, vilket blir tydligt i trådar som denna. Med mångårig erfarenhet av elektronikproduktion som även innefattat auditering av en mängd företag på fyra kontinenter så är jag välbekant med självkontrollens både för och nackdelar. Att Easee brustit i sina kontroller är uppenbart, men om de jobbar med självkontroll eller med något annat system vet jag inte.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men, jag kan ju ha missförstått.
Nej det har du inte.

Ett grundproblem är enligt Elsäkerhetsverket att Easee har angett att produkterna uppfyller kraven i ett antal standarder i sin EU-försäkran, vilket är ett dokument där tillverkare försäkrar att en produkt följer de lagkrav som ställs på produkten. Och anger man att vissa standarder uppfylls så ska dessa uppfyllas i sin helhet. Men Easee har gjort ett antal avsteg - utan att uppge det i sin EU-försäkran och utan att göra de riskanalyser och tester som krävs. Sådana riskanalyser och tester ska göras innan produkten släpps på marknaden.
https://www.nyteknik.se/elbilar/elsakerhetsverket-forsvarar-saljstoppet-for-easee/2023872
 
  • Gilla
gmogmo och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, men jag uppfattade det som att ESV förväntade sig att tester som visade att de uppfyller kraven för de angivna standarderna skulle vara genomförda innan man satte produkterna på marknaden.

Men, jag kan ju ha missförstått. 😊
Ja, då har du missförstått fullständigt. Det finns ingen förhandsgranskning från någon myndighet.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Ja, då har du missförstått fullständigt. Det finns ingen förhandsgranskning från någon myndighet.
Det har jag aldrig någonsin påstått heller. Däremot skall det finnas när myndigheten granskar. Och testerna skall vara gjorda innan man släppte produkterna på marknaden.

Varifrån fick du idén om förhandsgranskning?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Så, elektroniskt styrda reläer försämras över tiden? Det är en intressant slutsats. Om så är fallet så är det mängder med produkter som kommer att drabbas.
Jag har inte satt mig in speciellt djupt. Men det har knappast med den elektroniska styrningen att göra, åldersproblemet.

Men de har tydligen reläer med för kort krypavstånd. Det finns alltid en väg över plast och andra isolerande material för strömmen att gå om kontakterna är brutna. Det ställs därför krav på avstånd mellan brytande kontakter.

Ström slår över i vacuum om spänningen är mer än ca 1000 V per mm. Det räcker med lite lägre spänning i luft (varierar med temp. och luftfuktighet). Och ännu lägre om det finns en yta av fast material som strömmen kan krypa över.

Har man då en yta som strömmen inte lyckas krypa över idag. Så kan det bli sämre om det kommer lite damm på ytan. Eller om ytan åldras (oxiderar).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
lilytwig lilytwig skrev:
Att Easee brustit i sina kontroller är uppenbart, men om de jobbar med självkontroll eller med något annat system vet jag inte.
Ja det är lite av detta som blir pudelns kärna.
Det finns ingen transparens här, så vi har ingen aning om hur arbetet för att få produkten att harmonisera med EU-direktivet skett.

Så därför blir det en så fruktlös diskussion här, mycket påspädd av folk som tror att det är tydligt reglerat hur detta arbete ska gå till, att tester måste göras att det måste dokumenteras.

Det hela är mycket fluffigare än så, och vi kommer ju aldrig få besked om detta, det är ju lite av affärshemligheterna, utan det är bara myndigheter, som ESV, som kan begära ut mer information och utföra det de är satta till.
Så jag framhärdar i att vi kan inte ens veta om produkten har några direkta briser tills ESV och ev domstol har sagt sitt. (Och då vet vi fortfarande inte om det finns brister eller inte, men då är det åtminstone avgjort).

Så jobbar man inte på rätt ställe inom organisationen i Easee, så har man troligen inget att tillföra diskussionen i form av att det finns något fel, eller inte.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Okej, då missförstod jag dig. Men standarderna är inte främst tester, utan konstruktionsmetoder. Kravet är att de på begäran ska kunna leverera efterfrågad dokumentation. Det finns egentligen inget krav på att den ska stå i en hylla.
 
H hempularen skrev:
Men de har tydligen reläer med för kort krypavstånd. Det finns alltid en väg över plast och andra isolerande material för strömmen att gå om kontakterna är brutna. Det ställs därför krav på avstånd mellan brytande kontakter.

Ström slår över i vacuum om spänningen är mer än ca 1000 V per mm. Det räcker med lite lägre spänning i luft (varierar med temp. och luftfuktighet). Och ännu lägre om det finns en yta av fast material som strömmen kan krypa över.

Har man då en yta som strömmen inte lyckas krypa över idag. Så kan det bli sämre om det kommer lite damm på ytan. Eller om ytan åldras (oxiderar).
Ja. Men det mesta av det ledande "dammet" i ett relä/kontaktor kommer från förslitning (ofta tom med som konsekvens av en självrenande funktion hos kontaktytorna) vid brytning och slutning av strömmar. Det är typiskt det man har dem till, brytare. Reläer och kontaktorer alltså.

Men nu agerar inte dessa reläer brytare när man laddar en elbil, de agerar bara frånskiljare. Bilen startar inte laddning (som dessutom rampas upp i de bilar jag sett) förrän kretsen är sluten, och bilen avbryter laddningen innan kretsen bryts.

Så det blir inget traditionellt slitage på dessa reläer pss som sker i en typisk tillämpning. Reläerna i en laddbox bryter bara som felskydd. Och dessa har man förhoppningsvis inte flera om dagen.


Tesslas implementation ser fö exakt likadan ut. De har också reläer som felskyddsbrytare, ingen separat JFB-knapp osv. Men de har väl ordning och reda och listar inte en massa standarder; utan säger bara att lokala föreskrifter måste följas samt ger lite tips på hur man kan och inte kan följa dem (UK krånglar till det en del). Tessla har dessutom fler och bättre ingenjörer, samt dyrare och bättre advokater. Jag har svårt att se att ESV skulle våga ge sig på dem utan mycket på fötterna.
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man spänner upp fjäderbelastade kontakter som hakar in i en mekanism.
Sen finns det en summa-strömtransformator som påverkar denna mekanism att släppa de uppspända kontakterna om strömdifferensen blir för stor.
Jag vet inte, det låter ju för mig precis som ett relä det... 🤓
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag vet inte, det låter ju för mig precis som ett relä det... 🤓
Ett relä kan man växla av/på med manöverström, en jordfelsbrytare kan du inte aktivera elektriskt om den löst ut.
 
D Dilato skrev:
Ett relä kan man växla av/på med manöverström
Jag vet hur en JFB fungerar och vill nog hävda att även ett "enkelriktat" relä också är ett relä.

Men det måste finnas en definition annat än anonymt tyckande på Internet?
 
D Dilato skrev:
Ett relä kan man växla av/på med manöverström, en jordfelsbrytare kan du inte aktivera elektriskt om den löst ut.
Äsh då. Då får väl alla som installerat en sådan här skicka tillbaka den ögonaböj... ;)

RESTART-2-210X297mm.jpg

Nej, frågan är ju mest sofisterier. Brytaravstånd m.m. spelar ju samma roll oavsett om vi pratar om kontakterna i ett "relä", eller en "kontaktor", eller en "dvärgbrytare" eller en "jordfelsbrytare".

Det finns inget som hindrar att man implementerar en jordfelsbrytare mha ett relä/kontaktor, och de är i exv. USA långtifrån så enkla konstruktioner som man ofta ritar/antar här. De är alla elektroniska till sin natur, ja dvs det är så de fattar beslutet om brytning.
 
  • Gilla
  • Wow
JockeHX och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Nåväl, hela diskussionen är ändå irrelevant. Om Easee inte lyckas övertyga ESV så kommer boxen återkallas och varje husägare som fortsätter ha sina laddboxar installerade tar en enorm risk om det skulle bli ett försäkringsärende som uppstår.
Håller helt med.
Det och att molntjänster ev upphör gör att jag helst får en annan box om Easee misslyckas att få denna godkänd.

Boxen i sig, givet den skulle vara godkänd, har fungerat bättre än många andra prylar jag har sett till funktion och buggar kring moln och integration. Dessutom är den liten och hyfsat diskret jämfört med många andra boxar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.