lilytwig lilytwig skrev:
Att reläer försämras med tiden det är otvivelaktigt. Men att det skulle ligga en risk i att de är elektroniskt styrda är något jag inte förstår.
Det finns i en risk i att man använder reläerna som slår till och från som JFB just för att de slits.

Det finns också en risk iom att mjukvara är svår att verifiera. Jag har tidigare i tråden varit inne på att det finns ett skäl att man har separata CPUer och mjukvaror på dessa för olika system i en bil, det är lättare att verifiera begränsad mjukvara i en begränsad miljö. Med detta sagt så kan jag ju påpeka att mina egna laddboxar inte har särskilt många rader kod, så det är inte helt omöjligt att verifiera av ett system som detta. Jag hade dock inte byggt in en JFB i mjukvaran ändå. Jag har dessutom en aning om att Easee har mycket mer okänd mjukvara som de sourcat in än vad jag har och att deras mjukvara är mycket mer komplex. Mjukvara idag är omöjlig att verifiera på ett tillfredställande sätt, den är på tok för komplex för detta.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad bygger du den slutsatsen på? Det finns en massa prylar som ESV lägger försäljningsförbud på helt utan krav på återkallelse eller användningsförbud.

Varför skulle det här hanteras annorlunda?
ESV har gett en tidsfrist till Easee för att åtgärda boxarna på ett eller annat sätt. Gör de inte detta inom tidsfristen så kommer de ålägga ett så kallat användningsförbud och återkallning av boxarna ska ske.

Eller vad tror du kommer hända efter tidsfristen om Easee inte lyckas övertyga ESV?
 
  • Gilla
gmogmo och 1 till
  • Laddar…
Easee har inte heller mjukvara i jordfelsbrytaren vad jag vet.
Risken för att jordfelsbrytaren inte fungerar är sannolikheten att det blir fel gånger tiden sedan den testades. Det kan således vara säkrare med en lösning som har större sannolikhet att få fel, om den testas inför varje användning. Vi vet ju att vanliga jordfelsbrytare tenderar att inte lösa ut om de lämnats otestade väldigt länge. Vilket de inte sällan är.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns i en risk i att man använder reläerna som slår till och från som JFB just för att de slits.

Det finns också en risk iom att mjukvara är svår att verifiera. Jag har tidigare i tråden varit inne på att det finns ett skäl att man har separata CPUer och mjukvaror på dessa för olika system i en bil, det är lättare att verifiera begränsad mjukvara i en begränsad miljö. Med detta sagt så kan jag ju påpeka att mina egna laddboxar inte har särskilt många rader kod, så det är inte helt omöjligt att verifiera av ett system som detta. Jag hade dock inte byggt in en JFB i mjukvaran ändå. Jag har dessutom en aning om att Easee har mycket mer okänd mjukvara som de sourcat in än vad jag har och att deras mjukvara är mycket mer komplex. Mjukvara idag är omöjlig att verifiera på ett tillfredställande sätt, den är på tok för komplex för detta.
Jag har inte sett någonstans att till/frånslag reläer används i JFB, men om så är fallet så är det nog inte bra. Så du har kunskap om schemat? Det är intressant. Jag har kollat i boxen och ser sju reläer men det går ju liksom inte att se hur de är kopplade utan att montera isär.
 
Ja, de använder räler i jordfelsskyddet.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, de använder räler i jordfelsskyddet.
Samma som för till/frånslag eller separata? Du verkar tro/veta att det är samma relä för båda ändamålen eller?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har inte sett någonstans att till/frånslag reläer används i JFB
Hur fungerar en JFB utan relä?
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Något fusk tolereras självklart inte, enda vägen ut ur detta är att de visar genom provresultat att grejorna håller måttet. 😊
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, ingen vet. Hur lång tid testen tar och vilket vatten som används påverkar inte sakförhållandena.

Efter 30 sept vet vi sannolikt mer.
Kan de ha använt norskt tungt vatten som fick testet att gå fel?
Nej... IP klassningsproblemet är löst sen "länge" och var en kommunikationsmiss.
(Så kan det gå när man inte har ordning på dokumentationen).

De som har mardrömmar om åska kan somna om...
Överspänningsprovet har testats om och är också okay.

Dokument med text om teknisk utrustnings testresultat och uppdateringar angående överström och IP-klass förtydliganden.

(Från åtgärdsplanen)


Nissens Nissens skrev:
Ok, då har vi tolkat det olika, det står faktiskt att de inte ser någon risk med att använda den nu, men att det kan finnas risk att använda den efter +1 år. Det betyder att de ser skillnad på att använda den nu jämfört med senare.
Som jag minns det nämndes risken att inträngande smuts och fukt pga IP-klassningen inte uppfylldes skulle kunna orsaka problem i framtiden, men det är ju i så fall BS.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
lilytwig lilytwig skrev:
Vilken mekanism gör dem farliga med tiden? Vad är det som åldras?
Är ESV tydliga med det?
Inte vad jag kan se. Det är bara spekulation.
Allt blir farligt med tiden så det är en ganska feg spekulation, i linje med -det kommer nog att regna framöver.
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
D
J JockeHX skrev:
Frågan är snarare vem vi litar på. Litar vi på lilytwig på forumet eller litar vi på Elsäkerhetsverket...
Känner inte Lillytwig men med tanke på hur mycket skit vi har i volym så vet jag att jag inte litar på ESV iaf.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D djac skrev:
Känner inte Lillytwig men med tanke på hur mycket skit vi har i volym så vet jag att jag inte litar på ESV iaf.
Problemet är snarare att uppenbarligen bygger systemet på självkontroller av företagen och sedan har ESV bara budget till att göra stickkontroller i liten skala. Något som Easee uppenbarligen missbrukat.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Att reläer försämras med tiden det är otvivelaktigt. Men att det skulle ligga en risk i att de är elektroniskt styrda är något jag inte förstår.
Om jag förstod diskussionen rätt var det nog att man befarade att timingen reläerna emellan kunde påverkas med tiden. Antar att om ett relä blir långsammare än de andra så kanske det är mindre bra.

Men som sagt, det var nog mest spekulationer.
 
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Kan de ha använt norskt tungt vatten som fick testet att gå fel?
Nej... IP klassningsproblemet är löst sen "länge" och var en kommunikationsmiss.
(Så kan det gå när man inte har ordning på dokumentationen).

De som har mardrömmar om åska kan somna om...
Överspänningsprovet har testats om och är också okay.

[bild]

(Från åtgärdsplanen)



Som jag minns det nämndes risken att inträngande smuts och fukt pga IP-klassningen inte uppfylldes skulle kunna orsaka problem i framtiden, men det är ju i så fall BS.
Japp, just IP klassningtestet är nog det enda i den här soppan som eventuellt är en ren dokumentationsmiss. De övriga dokumenten som saknas gör det eftersom tester inte är utförda.
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur fungerar en JFB utan relä?
Alla som monteras in i våra normcentraler saknar relä.

Man spänner upp fjäderbelastade kontakter som hakar in i en mekanism.
Sen finns det en summa-strömtransformator som påverkar denna mekanism att släppa de uppspända kontakterna om strömdifferensen blir för stor.

Lika lite som man kan påstå att en säkerhetsbrytare är ett relä kan man påstå att en traditionell JFB har ett relä i sig.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Japp, just IP klassningtestet är nog det enda i den här soppan som eventuellt är en ren dokumentationsmiss. De övriga dokumenten som saknas gör det eftersom tester inte är utförda.
Det är ju inget ovanligt att CE-märkta produkter inte är testade, eller bara testade i viss omfattning.
Det är helt OK med regelverket. Producenten ska göra de tester som de anser är nödvändiga för att kunna lova att de följer tillämpliga EU-direktiv.

edit:
Detta missbrukas förstås en del, men det är så reglerna är just nu alla fall.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.