Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Äsh då. Då får väl alla som installerat en sådan här skicka tillbaka den ögonaböj... ;)

[bild]

Nej, frågan är ju mest sofisterier. Brytaravstånd m.m. spelar ju samma roll oavsett om vi pratar om kontakterna i ett "relä", eller en "kontaktor", eller en "dvärgbrytare" eller en "jordfelsbrytare".

Det finns inget som hindrar att man implementerar en jordfelsbrytare mha ett relä/kontaktor, och de är i exv. USA långtifrån så enkla konstruktioner som man ofta ritar/antar här. De är alla elektroniska till sin natur, ja dvs det är så de fattar beslutet om brytning.
Har du koll på den där Gewiss-produkten?
Jag tror att det fortfarande är en vanlig jfb men en liten motordriven anordning som återställer armen.

Det var iaf så jag uppfaddade det när jag lekte med en på en mässa, och även för ett par veckor sedan när jag testade JFB efter ett jobb när det var såna där.

Jag är väl förmodligen till höstens elmässa i Kista, jag borde kanske kolla mer ordentligt då.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du koll på den där Gewiss-produkten?
Jag tror att det fortfarande är en vanlig jfb men en liten motordriven anordning som återställer armen.
Det är det säkert. Jag har inte sett någon. Det var främst slutklämmen i mitt inlägg som var poängen.
 
Nissens
H hydrolift skrev:
Öppen artikel på norska om senaste turerna kring dokumentation:

[länk]
Det var en del ny information där. Ett problem med reläerna är tydligen att de ”svetsas fast” i slutet läge. Det betyder att efter laddning kan stift i kontakten fortsätta vara strömförande…

”nye tester Easee har fått gjennomført, viser at jordfeilvernet ikke oppfyller kravet om å være et såkalt type A-vern og at flere tester har gitt problemer med at releer sveises fast i låst stilling. ”

Och nu tänker Easee lansera nya laddare med i stort sett samma hårdvara.

Känns som att detta går söderut i hög hastighet…

Det känns verkligen som att Easees ledning fortfarande inte begriper vad det handlar om. Märkligt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag vill poängtera att den nya produkten alltså är samma hårdvara med ny dokumentation, som alltså skall "lanseras". Detta godkänner alltså inte ESV eftersom de fysiska begränsningarna kvarstår, exempelvis svetsningen av relän och frånvaron av sammankopplad brytning vid jordfel.
 
  • Gilla
  • Wow
BSOD och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vill poängtera att den nya produkten alltså är samma hårdvara med ny dokumentation, som alltså skall "lanseras". Detta godkänner alltså inte ESV eftersom de fysiska begränsningarna kvarstår ... frånvaron av sammankopplad brytning vid jordfel.
Den senare punkten är intressant, eftersom exv. Teslas laddare inte heller har någon fysisk förregling mellan reläerna. Den sker elektroniskt pss som här. Men nu lovar som sagt inte Tesla JFB enligt standard för denna, utan bara enligt standard för laddning. Jag har inte den, men misstänker att den bara ställer krav på "skydd" och inte på speciell implementation.

Så att reläerna svetsar är ju ett klart fel. Men att de inte är fysiskt förreglade är en mera tveksam invändning om man bortser från ev. JFB-specifika krav.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Den senare punkten är intressant, eftersom exv. Teslas laddare inte heller har någon fysisk förregling mellan reläerna. Den sker elektroniskt pss som här. Men nu lovar som sagt inte Tesla JFB enligt standard för denna, utan bara enligt standard för laddning. Jag har inte den, men misstänker att den bara ställer krav på "skydd" och inte på speciell implementation.

Så att reläerna svetsar är ju ett klart fel. Men att de inte är fysiskt förreglade är en mera tveksam invändning om man bortser från ev. JFB-specifika krav.
Men säger Tesla att man inte behöver en extern JFB? Jag har för mig att de kräver Typ-A, vilket bör räcka för de fel man behöver skydda mot.

Edit: Vilket för oss tillbaka till att Easee troligen kommer att behöva bekosta installation av externa JFB hos alla kunder...
Edit2: Man behöver inte typ-B då man har ett tillräckligt bra skydd mot likströmskomponenter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men säger Tesla att man inte behöver en extern JFB? Jag har för mig att de kräver Typ-A, vilket bör räcka för de fel man behöver skydda mot.

Edit: Vilket för oss tillbaka till att Easee troligen kommer att behöva bekosta installation av externa JFB hos alla kunder...
Edit2: Man behöver inte typ-B då man har ett tillräckligt bra skydd mot likströmskomponenter.
Det är iofs riktigt att de kräver extern JFB. Tesla säger det här i sin Svenska manual (jag har inte kollat om det kommit någon senare version):

"Självövervakning och återställning

Laddboxen har en jordövervakande krets som kontinuerligt letar efter förekomsten av en säker jordanslutning och som automatiskt återställer sig från fel. Manuell testning och
återställning krävs inte.

Tillfälliga problem, såsom jordfel eller strömrusningar hanteras automatiskt. Om ett jordfel inträffar om avbryter laddningen försöker laddboxen automatiskt att åtgärda felet och försöker återuppta laddningen.

Om problemet omedelbart upptäcks en andra gång väntar laddboxen 15 minuter innan den försöker ladda. Detta förfarande upprepas 4 gånger och om alla försök misslyckas kopplas strömmen bort och inga ytterligare försök görs. I detta fall kommer du att se en röd fel-lampa på frontpanelen (se Felsökning). När du ser en röd fel-lampa rekommenderar vi att du stänger av strömmen till laddboxen med strömbrytaren som är belägen uppströms om kretsen, och därefter sätter på strömmen igen.

Laddboxen kan alternativt återställas när man upptäcker en röd fel-lampa med hjälp av återställningsknappen (RESET, se Återställ)."

Vad gäller installationskrav så skriver man under "Minimikrav" att:

"Använd skyddsanordningar. Den valda kretsskyddsanordningen måste inbegripa
en lämplig jordfelsbrytare och överströmsskydd i förhållande till den valda elektriska lasten.

Notera: Rådfråga en elektriker för att säkerställa att installationen uppfyller de lokala bestämmelserna."


Så man kräver en JFB och det står inget om några specifika standarder som möts i manualen utom "Myndighetsgodkännanden - CE"

Jag vet inte var man hittar letter of conformance osv. Det borde finnas.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men nu lovar som sagt inte Tesla JFB enligt standard för denna, utan bara enligt standard för laddning.
Standarden för laddning är 61851 och den säger att om laddstationen innehåller en JFB, då ska den följa 61008-1 eller motsvarande. Vad jag förstår så påstår helt enkelt inte Tesla att deras laddstation innehåller en "JFB" enligt kraven för skydd av ladduttagena.

Tesla verkar lämna lite öppet kring hur man ska tolka deras text. En elektriker kan tydligen bestämma vad som gäller ;)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tesla verkar lämna lite öppet kring hur man ska tolka deras text. En elektriker kan tydligen bestämma vad som gäller ;)
Precis. Texten ovan säger ju att den innehåller en JFB, utan att säga att den innehåller en "JFB". ;)

Det har antagligen varit en jurist inblandad.

Och dessutom hängslen och livrem i att det måste finnas en tidigare i kedjan. Om man inte tolkar "lämplig" som innefattandes "ingen". Nåväl jag har iaf den under husets JFB.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Öppen artikel på norska om senaste turerna kring dokumentation:

[länk]
Ser tungt ut för Easee…

”ESV mener at det ikke er mulig å vise tilsvarende sikkerhet ved å gjennomføre samme type test som man ville gjort med mekanisk koblede releer og at Easees tester dermed ikke kan legges til grunn som bevis på at løsningen de har valgt, er trygg over tid.

Og selv om Easee i sin nye dokumentasjon viser til at et fastsveiset relé vil gjøre lading umulig, løser det ikke, slik ESV ser det, et problem som oppstår under lading. Strømmen vil ikke kobles ut ved jordfeil, og faselederen vil fortsatt være strømførende når ladekabelen er koblet fra.”


Vidare har 289 laddare haft problem med just reläerna sen augusti förra året till slutet av januari i år och används som argument av ESV.

Ser inte hur Easee tar sig ur det här med tanke på innehållet i artikeln 😥
 
J JockeHX skrev:
, løser det ikke, slik ESV ser det, et problem som oppstår under lading. Strømmen vil ikke kobles ut ved jordfeil, og faselederen vil fortsatt være strømførende når ladekabelen er koblet fra.”

😥
Man kunde ju tänka sig att boxen inte släpper låsningen i laddkabeln och därmed inte exponera kontakterna...
 
J JohanLun skrev:
Man kunde ju tänka sig att boxen inte släpper låsningen i laddkabeln och därmed inte exponera kontakterna...
Nej, i så fall måste de övervaka att reläet har bränt fast också. Det kräver ännu mer el och elektronik.
 
Det gör de. Det är ju ett av argumenten till att lösningen trotts allt är bra.
 
Så när något relä bränner fast kan man inte få loss bilen från laddaren, och det anser man vara bra??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.