Nissens
D Daniel 109 skrev:
Men jag tror att det är det kortare isolationsavståndet i kombination med damm de syftar på.
Det har spekulerats i att de elektroniskt styrda reläerna kan försämras över tiden också. Du kan väl nöja dig med ESV:s slutsats tills det finns mer information…
 
Nej, det är ingen slutsats de dragit. Det en en farhåga de ventilerar. De har inga konkreta belägg för påståendet.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är ingen slutsats de dragit. Det en en farhåga de ventilerar. De har inga konkreta belägg för påståendet.
Det vet du inget om. Så du tror att de kräver åtgärdsprogrammet utan att de dragit någon slutsats?
De har helt klart dragit slutsatsen att laddboxarna KAN bli farliga att använda.
 
Nissens Nissens skrev:
Det vet du inget om. Så du tror att de kräver åtgärdsprogrammet utan att de dragit någon slutsats?
De har helt klart dragit slutsatsen att laddboxarna KAN bli farliga att använda.
Så, elektroniskt styrda reläer försämras över tiden? Det är en intressant slutsats. Om så är fallet så är det mängder med produkter som kommer att drabbas.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Så, elektroniskt styrda reläer försämras över tiden? Det är en intressant slutsats. Om så är fallet så är det mängder med produkter som kommer att drabbas.
Jaså, kan du utveckla det?
Det är alltså i denna implementeringen som JFB vi pratar om.
 
Nissens Nissens skrev:
Det vet du inget om. Så du tror att de kräver åtgärdsprogrammet utan att de dragit någon slutsats?
De har helt klart dragit slutsatsen att laddboxarna KAN bli farliga att använda.
Åtgärdsprogramet krävs för att de inte har visat att konstruktionen är säker. Det har inget med konkreta faror att göra.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Med andra ord så finns ingen konkret risk.
Men för att säkerställa det så ska en utredning göras och en åtgärdsplan tas fram.
Dock så är ESV's bedömning ganska luddig och märklig. Det finns ingenting i deras motivering som hänvisar till att risken ökar med tiden. Det är ren gissning. Jag tror visst att ESV har rätt I att anmärka på produkten, men litet mer professionalism bör man nog förvänta sig.
Så frågan kvarstår, Vad är det som gör produkten farlig med tiden?
Jag hittar inget belägg för det.
Frågan är snarare vem vi litar på. Litar vi på lilytwig på forumet eller litar vi på Elsäkerhetsverket...
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Nåväl, hela diskussionen är ändå irrelevant. Om Easee inte lyckas övertyga ESV så kommer boxen återkallas och varje husägare som fortsätter ha sina laddboxar installerade tar en enorm risk om det skulle bli ett försäkringsärende som uppstår. Alla prylar kan trots allt få problem, oavsett om de uppfyller standarder eller ej, och då vore det skönt om boxen åtminstone hade en ok CE-märkning vilket den faktiskt inte har idag...
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S
Är det någon som vet om det skett någon incident med Easee? Jag fick bara ett auto reply från Tibber när jag ville reklamera för ett halvår sedan.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Åtgärdsprogramet krävs för att de inte har visat att konstruktionen är säker. Det har inget med konkreta faror att göra.
Ok, då har vi tolkat det olika, det står faktiskt att de inte ser någon risk med att använda den nu, men att det kan finnas risk att använda den efter +1 år. Det betyder att de ser skillnad på att använda den nu jämfört med senare.
 
Reläer slits. Konsekvensen blir att en JFB som bygger på dessa riskerar att inte fungera över tid. Easee har inte visat att så inte sker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Nåväl, hela diskussionen är ändå irrelevant. Om Easee inte lyckas övertyga ESV så kommer boxen återkallas och varje husägare som fortsätter ha sina laddboxar installerade tar en enorm risk om det skulle bli ett försäkringsärende som uppstår. Alla prylar kan trots allt få problem, oavsett om de uppfyller standarder eller ej, och då vore det skönt om boxen åtminstone hade en ok CE-märkning vilket den faktiskt inte har idag...
Vad bygger du den slutsatsen på? Det finns en massa prylar som ESV lägger försäljningsförbud på helt utan krav på återkallelse eller användningsförbud.

Varför skulle det här hanteras annorlunda?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Vad bygger du den slutsatsen på? Det finns en massa prylar som ESV lägger försäljningsförbud på helt utan krav på återkallelse eller användningsförbud.

Varför skulle det här hanteras annorlunda?
Kanske för att ESV säger att Easees laddboxar kan vara farliga att använda efter 1+ år?

Om den slutsatsen står sig efter 30 september så är risken för återkallande överhängande.

Om jag minns rätt var det du som inte trodde på försäljningsförbud trots att ESV var tydliga med att de riskerade det. Nu gör du samma sak med återkallandet. 😊
 
Och övriga försäljningsförbud beror inte på det menar du?
 
Nissens Nissens skrev:
Jaså, kan du utveckla det?
Det är alltså i denna implementeringen som JFB vi pratar om.
Att reläer försämras med tiden det är otvivelaktigt. Men att det skulle ligga en risk i att de är elektroniskt styrda är något jag inte förstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.