Så illa är det inte.
 
På lokala rederiet TT-line kan man till och med ladda elbilen ombord 😉
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
L Lars48 skrev:
Ja, en elbil brand är i princip omöjligt att släcka. Den är många gg värre jämförelsevis. Om elbilen börjar brinna under ett köpcentrum eller i ett fartyg då är konsekvenserna katastrofala. Som jag skrev tidigare det är förbjudet för parkering av elbilar i köpcentrum i några tyska städer.
Norska rederier har förbjudit oxå elbilar.
Då var Gotlandsfärjan jag åkte igår rena atombomben, känslan var att det var fler el- och hybridbilar än fosilare på turen.
 
Både el bilar och bilar med djur i på Gotlands färjan fick lapp i rutan. Såg däremot inte om de ställde el bilarna på något speciellt ställe
 
blackarrow blackarrow skrev:
5 per 100’000 elbilar
10 per 100’000 fosilfordon (tot - elfordon)

Räknar man med elsparkcyklar och elcyklar som fordon (så som i länken) så brinner fosilbilarna mer sällan. 😱
Det ser rättvist ut. Men det behövs en till justering. Justering efter bilarnas ålder. Fossilbilar som brunnit är av äldre modell jmf med elbilar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det ser rättvist ut. Men det behövs en till justering. Justering efter bilarnas ålder. Fossilbilar som brunnit är av äldre modell jmf med elbilar.
Av de 9st rena elbilar som brunnit under 2022 så är en ett hemmabygge...
En blev påkörd av tåget och börja brinna
3st har inte batteriet påverkats av branden

Och det verkar rulla ca 0,5miljoner helt eller delvis eldrivna fordon i Sverige idag.
Totalt verkar det finnas ca 8miljoner bilar,bussar,lastbilar.
Det betyder att om man justerar siffran för antalet så skulle 144st elbilar brinna av 8miljoner elbilar
Medans 690st skulle brinna om de var fossilbil.
Så nästan 5 gånger så stor risk att en fossilbil brinner kontra en elbil....


Hoppas justeringen blev rättvis nu
Skämt o sido åldern kan absolut spela en roll men med dessa siffror att utgå ifrån så är elbilen inte i närheten av att vara sämre än motsvarande även om man skulle justering för ålder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Allt nytt är alltid farligt..............när automobilen kom så lät det likadant. Inte för att de brann ofta men mer för att man var ovan och ansåg att det gamla var bättre.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Kan inte förstå hur det skulle vara regeringens ansvar att lösa brandsäkerheten på privata färjor på internationellt vatten
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför är det värre konsekvenser om det börjar brinna vid laddning än under färd?
Om garaget börjar brinna så hinner människor ta sig ut ur huset utan problem.
Om bilen börjar brinna i 100 km/h på motorväg så ska man snabbt stanna bilen och få ut alla ut bilen vilket kan inkludera barn som inte kan komma ut själva. Sen blir man stående utefter vägen vilket i sig är farligt (brandmän som arbetar på en olycksplatsen har exempelvis förlorat livet för att folk inte kan respektera detta.).
Här är ett exempel på hur snabbt det kan gå och hur illa det kan gå: [länk]

Jag föredrar nog brand i en stillastående bil där mitt hus brinner ner än en brand i en rullande bil där jag inte hinner få ut barnen.
Jag kan bara uttala mig om en bil som börjat brinna i ca 100.
Men med uppmärksam förare som såg att det kom någon rök från motorhuven stannade snabbt öppnade huven och slängde en tröja över för att kväva elden, det stod flammor upp från motorn.
Det var brand i tändkablar och kunde blivit värre.
Alla hann ut direkt när bilen stannade och det gick bra.

Har erfarat bränsle som startat med men i stillastående bil.

Så jag vet inte , får jag välja så väljer jag hellre en bil som börjar brinna och vi hinner ut än att elbilen står och brinner och tar hela vårt hem med sig och kanske grannens.
Jag har inte elbilen inne i garaget under laddning, satte boxen utomhus pga om något skulle gå fel så ska det inte gå fel i garaget.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag har inte elbilen inne i garaget under laddning, satte boxen utomhus pga om något skulle gå fel så ska det inte gå fel i garaget.
O andra sidan har du redan tagit bort den absolut största felkällan, laddning med en förlängningskabel med tveksam kvalite utan att övervaka...
 
A ajn82 skrev:
Kan inte förstå hur det skulle vara regeringens ansvar att lösa brandsäkerheten på privata färjor på internationellt vatten
i sverige är det väl alltid socialistiskt att tänka att nån annan högre makt fixar så man inte behöver tänka själv?
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
O andra sidan har du redan tagit bort den absolut största felkällan, laddning med en förlängningskabel med tveksam kvalite utan att övervaka...
Jo självklart. Men risken är fortfarande inte noll. Även helt nya hus kan brinna ner med eller utan elbilar, cyklar hooverboards och annat skit som alstrar värme :p

Jag väljer fortfarande hellre en bensinbil som får brand i motor än brand i hus.
 
A Alexn72 skrev:
Av de 9st rena elbilar som brunnit under 2022 så är en ett hemmabygge...
En blev påkörd av tåget och börja brinna
3st har inte batteriet påverkats av branden

Och det verkar rulla ca 0,5miljoner helt eller delvis eldrivna fordon i Sverige idag.
Totalt verkar det finnas ca 8miljoner bilar,bussar,lastbilar.
Det betyder att om man justerar siffran för antalet så skulle 144st elbilar brinna av 8miljoner elbilar
Medans 690st skulle brinna om de var fossilbil.
Så nästan 5 gånger så stor risk att en fossilbil brinner kontra en elbil....


Hoppas justeringen blev rättvis nu
Skämt o sido åldern kan absolut spela en roll men med dessa siffror att utgå ifrån så är elbilen inte i närheten av att vara sämre än motsvarande även om man skulle justering för ålder.
Så kan du inte räkna. Även laddhybrider kan ju börja brinna, så att ta olyckor med rena elbilar och sen jämföra med alla laddbara bilar blir fel.

Jag tycker att det intressanta här är sannolikheten att en bil börjar brinna under laddning, och vilka förutsättningar som då förelegat. Där känns det som att informationen fortfarande är klart bristfällig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så kan du inte räkna. Även laddhybrider kan ju börja brinna, så att ta olyckor med rena elbilar och sen jämföra med alla laddbara bilar blir fel.

Jag tycker att det intressanta här är sannolikheten att en bil börjar brinna under laddning, och vilka förutsättningar som då förelegat. Där känns det som att informationen fortfarande är klart bristfällig.
0,5miljoner är laddbara bilar vilket också innefattar hybrider
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.