DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Har snickrat ihop en till möbel av virke från trasiga lastpallar. Denna gången till mig och min T8. 🙂
Lådornas bottnar är av gammal plywood, som tidigare satt på en möbel som jag fick med vid ett köp av en pelarborr för en massa år sedan. Resten av virket är från trasiga lastpallar.
De ljusa ytorna är lätt brända, med gasbrännare, och lådfronterna är hårt brända. Ingen färg, bara klarlackad efter bränningen.
[bild]
[bild]
Det var ett snyggt skåp! Det brända matchar ju verkligen din T8.

Hur blir det med det brända efter lackeringen? Går svärtan igenom?

Mvh Mackk
 
  • Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
M Mackk skrev:
Det var ett snyggt skåp! Det brända matchar ju verkligen din T8.

Hur blir det med det brända efter lackeringen? Går svärtan igenom?

Mvh Mackk
Tack.
Nej, svärtan går inte igenom lacken.
 
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
Tack, då vet jag.

Mvh Mackk
 
Experimenterade med att forma plåt för förstärkning och insvetsning av detaljer, fast i slutändan blev det inget jag använder så lite poänglöst var det, men om jag behöver nåt liknande i framtiden har jag verktyget

Verkstadspress med metallstycken och verktyg, blå stålkonstruktion, arbetsbänk med spån och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 7 till
  • Laddar…
Tillverkade, utan att nyttja verktyget ovanför fästen för jalusi till min bil, fäster dom med sikaflex.

Två metallplattor med centrala fästanordningar, fastsvetsade på en grov stenstruktur, utomhus på dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silverfärgad Saab 900 Turbo, tejp på bakrutan, blå handskar, parkerad vid garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silverfärgad Saab 900 Turbo i garage, röd inredning, verktyg på väggen, tejp på bagageluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
SaabNiklas och 7 till
  • Laddar…
Projekt under veckan, testat att ångböja samt skicktlimma. Slutmålet är en fotpall. Återstår att rensa kopiösa mängder lim, slipa, forma, samt fläta en sits.
En vitmålad trästol utan sits står på ett trägolv, badad i solljus som skapar skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Materialet är 4mm remsor sågade ur en gammal regel, gissningsvis furu, från carporten som revs för några år sedan. Den har sedan dess agerat gjutform och byggnadsställning, så den är full av skruvhål och skit. Så nu, fjärde gången gilt har den fått sin slutform (eventuellt blir det ved om slutresultatet inte blir tillfredsställande 😂). Såhär i efterhand, med tanke på mängden jobb kanske man skulle ha skaffat lite finare virke 🤔
 
  • Gilla
hyggabus och 22 till
  • Laddar…
K
J JSten skrev:
Projekt under veckan, testat att ångböja samt skicktlimma. Slutmålet är en fotpall. Återstår att rensa kopiösa mängder lim, slipa, forma, samt fläta en sits.
[bild]

Materialet är 4mm remsor sågade ur en gammal regel, gissningsvis furu, från carporten som revs för några år sedan. Den har sedan dess agerat gjutform och byggnadsställning, så den är full av skruvhål och skit. Så nu, fjärde gången gilt har den fått sin slutform (eventuellt blir det ved om slutresultatet inte blir tillfredsställande 😂). Såhär i efterhand, med tanke på mängden jobb kanske man skulle ha skaffat lite finare virke 🤔
Inte bra att elda upp limmat trä rent generellt…
 
Cheesen Cheesen skrev:
Håller på med två trappsteg i trädgården, insåg att min stämkniv var otroligt slö... Den är nog det svåraste verktyget jag äger när det kommer till att få den vass och rak. Man får ta fram en stor del av sliparsenalen varenda gång.
Brukar bara fuska till kniven på bandslipen men då blir den ur vinkel efter ett tag, tog mig 30 minuter att plana, fiixa vinkel och få den vass med diamanter, japaner och hemgjord strigel.[bild][bild]
Snygg trapp, vad är det för typ av färg?
 
Cheesen
Renhorn Renhorn skrev:
Snygg trapp, vad är det för typ av färg?
Terasslasyr, demideck. Bruten i askgrå,(som alla våra detaljer ute)
 
  • Gilla
Renhorn och 1 till
  • Laddar…
Ett set ordnade torxnycklar i svart med suddig bakgrund som innehåller verktyg och lösa komponenter på ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armbandsur på papper med avtaget länksegment och urverktyg på svart bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Småpillat en stund inne i svalkan. Sista testmonteringen innan det slutmonteras med loctite. Bara få ihop båda halvorna av armbandet för test av storleken.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Utekök under tak med grill, diskho och köksredskap, omgivet av grönska och trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen dragit det sista och fixat belysning i uteköket
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Provmonterat högtalarna ute vid poolen, hann få upp första innan det kom en skur men nu skiner solen igen.
Trädäck, högtalare, monteringsarm, borrmaskin, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Taket på nya vedboden (lagom till det regnat klart).
 
  • Trästomme till byggnad under konstruktion, med stege, omgiven av träd och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
S
M Mach77777 skrev:
Taket på nya vedboden (lagom till det regnat klart).
Det var en rejäl vedbod…samma kvadratmeter i Stockholm blir väl ca 2,5 miljoner kr.
 
  • Haha
  • Gilla
larsbj och 7 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Det var en rejäl vedbod…samma kvadratmeter i Stockholm blir väl ca 2,5 miljoner kr.
Ha! Tror det hamnade runt 30k, men panel blir iallafall egensågad.
 
  • Gilla
  • Haha
stugfar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.