714 923 läst · 11 049 svar
715k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Ja allt på rätt ställe. Folk verkar tro att kopparpasta är ett universalmedel som fungerar överallt. Har sett många bilar där man smort saker som rör på sig med kopparpasta.S Stefan1972 skrev:Kopparpasta ska man inte ha på stift.........fungerar taskigt på fingängade saker. Partiklarna som blir kvar vill gärna dega och gör att det går tungt. Jag skyr kopparpasta som pesten förutom på de positioner där det fungerar och gör nytta. Som det dessutom är ämnat för. Skruvförband som blir heta typ grenrörsförband och dylikt. Att man sen smetar in allt i bilar med det är ju helt befängt.
Jag har aldrig heller haft problem att lossa tändstift som jag själv bytt. Jag har dock alltid smörjt dom med något.ullberg skrev:Har aldrig smort ett tändstift och heller aldrig haft problem att lossa ett, åtminstone inte sådana som jag själv monterat.
Om man har problem med att lossa skulle mitt förslag snarare vara att se över metod/kraft vid åtdragning och/eller bytesintervallet. Men man gör givetvis som man själv tycker är bäst…
/U
Men man blir väldigt intresserad av att smörja tändstiftsgängor efter att man borrat bort några tändstift som varit dragna alldeles för hårt och utan antikärvmedel.
Det borde bero på att koppar är en ädlare metall än aluminium så när fettet i pastan torkat bort och du tillsätter en elektrolyt (=vatten, fukt) så får man galvanisk korrosion, dvs aluminiumoxid, och sedan får du med dig gängorna ur toppen när du byter stift..... om man har otur. Men rätt ofta går det antagligen bra också, men varför utmana ödet....N Niq skrev:
Bytt olja i automatlådan idag då den börjat krångla med lock-up till femman ibland, tror inte det nånsin är bytt förut trots 24000 mil.
Tycker den känns mjukare nu åtminstone, så det var värt att byta oavsett om problemet fixats eller ej 😀
2007 Saab 9-5.
Tycker den känns mjukare nu åtminstone, så det var värt att byta oavsett om problemet fixats eller ej 😀
2007 Saab 9-5.
Det brukar tyvärr redan vara skada skedd när oljan ser ut sådär.K Krille1984 skrev:
Ja ush för dessa Kinesiska och Koreanska skitmoppar. Min dotter hade en Viarelli och det var mycket strul med den. När till och ned serviceverkstäderna inte vill ha med dessa märken att göra då är det skit.Isakare skrev:Vi har ju ingen mopedtråd, så jag tar det här.
Köpte en Botian Retro för 3000:-, fin men behövde lite fix. Köpt delar för 1200 spänn.
Har inte på nått villkors vis fått den att gå ordentligt. Startar direkt kall, går som ett skållat troll, men varm surar den på lågvarv. Kollat allt i förgasaren 3 gånger om och klurat på olika ideer.
Hittade i går kväll på nätet, att det jag trodde var en plugg i en kanal, var en luftskruv !!
Åkt 10 varv runt byn i kväll och justerat luft, spjäll (tomgångsskruv) och nålventil, och motorn går perfekt.
Håller fullt ett varv (6km) och kollar tändstiftet, det är gyllenbrunt.
Tomgången är dock lite lite för hög. Stannar vid affären som ligger lite högre än där jag bor (som tur är)
Skruvar bort kåpan, justerar ett halvt varv, nu spinner den som en katt
När jag satt dit kåpan och ska ta på mig hjälmen rasslar det till och motorn tvärstannar !!! Kör på starten....troligtvis har kamkedjan gått av
Köpte den för att särbon skulle få enklare med elstart på moppen efter höftledsoperation, men hon åkte 20 meter "Den här vill jag inte ha"
Nu blir det Bortskänkes så jag slipper se skiten, 4.200:- i sjön, och nån mer plastmoppe ska jag inte ha, min 52 år gamla Sachsmotor har ju ingen kamkedja som kan gå av.
Ungerfär så såg oljan ut i v70,n som var fullservad på Helmia sen ny. Så tips kan vara att kolla oljan i aut lådan fast bilen är servad på verkstad.K Krille1984 skrev: