715 888 läst · 11 068 svar
716k läst
11,1k svar
Allt om bilen
Ska byta tändstift på bilen jag gör det så sällan så jag lyckas alltid glömma vad det är som är bäst att smörja gängorna med.
Fungerar det bra med kopparpasta eller bränner det fast? Eller var det motorolja som bränner fast? Eller är något annat mycket bättre?
Fungerar det bra med kopparpasta eller bränner det fast? Eller var det motorolja som bränner fast? Eller är något annat mycket bättre?
Motorolja och sen se till att bara dra dem enligt anvisning.N Niq skrev:
Putsat, polerat, vaxat, rengjort fönstren. Vindrutan är splitterny nästan, f.d. ägaren hade den bytt förra året. Man ser verkligen bra runt sig iden här bilen, speciellt då man vänder sig bakåt och tittar runt då man backar, får en sån helhetskänsla på nåt vis, att jag vet var bilen är. Får inte det av nån av mina andra bilar.
Stötdämparen verkar som den ska vara lackad för den där plast-renoveraren tog inte alls på det.
Köpte en tändpistol / lampa också för att kontrollera tändningen, det är gammaldags fördelare på denna, alla 900or har det. Jag ska prova plocka av glaset till framlamporna, ser ut som det är skräp på insidan, det borde vara avtagbart utan att hela lampan ska av.
Stötdämparen verkar som den ska vara lackad för den där plast-renoveraren tog inte alls på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte en tändpistol / lampa också för att kontrollera tändningen, det är gammaldags fördelare på denna, alla 900or har det. Jag ska prova plocka av glaset till framlamporna, ser ut som det är skräp på insidan, det borde vara avtagbart utan att hela lampan ska av.
NGk säger att deras gängor är förbehandlade (kromsgängor) är det däremot svart fot/gängor så ska de smörjasN Niq skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Det påstås så mycket men jag har då smort tändstift med motorolja i typ 30år............Tror nog det är bättre än att inte smörja alls för nog har man tampats med en del stift ibland som suttit torra..........Det är enkelt för nån hos en tillverkare att sitta bakom ett skrivbord och lovorda vissa egenskaper men i praktiken sen så är det oftast lite annorlunda.Tokslut skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Kopparpasta ska man inte ha på stift.........fungerar taskigt på fingängade saker. Partiklarna som blir kvar vill gärna dega och gör att det går tungt. Jag skyr kopparpasta som pesten förutom på de positioner där det fungerar och gör nytta. Som det dessutom är ämnat för. Skruvförband som blir heta typ grenrörsförband och dylikt. Att man sen smetar in allt i bilar med det är ju helt befängt.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Har aldrig smort ett tändstift och heller aldrig haft problem att lossa ett, åtminstone inte sådana som jag själv monterat.
Om man har problem med att lossa skulle mitt förslag snarare vara att se över metod/kraft vid åtdragning och/eller bytesintervallet. Men man gör givetvis som man själv tycker är bäst…
/U
Om man har problem med att lossa skulle mitt förslag snarare vara att se över metod/kraft vid åtdragning och/eller bytesintervallet. Men man gör givetvis som man själv tycker är bäst…
/U
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
nä men det finns de som använder det till allt och tycker det är kanon.......och de har minsann aldrig haft nå problem alls. Jobbade på däckfirma förut och där ser man ju de som använder det på hjulmuttrar och skruvar, gärna mycket också så man blir alldeles nersmetad med skiten. Sitter det tajt på navet så slipa inte ur skiten utan smeta på mer kopparfett bara så blir det bra. ....MathiasS skrev: