9 469 läst · 61 svar
9k läst
61 svar
Laddbox till hybrid? Overkill?
22kw potential laddning (kräver större säkring eller solceller) samt både last eller effekt-balansering (alla kommer få någon effekt tariff 2027) och automatisk laddning av lågpris eller endast solel.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 176 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 176 inlägg
22kW laddning hemma tänker jag blir både dyrt ( nätavgift för 35A) samt rätt onödigt.B buffyin skrev:
Jag kör runt 5-6 mil om dagen och gör av med runt 10kWh. Även fast jag har laddaren nerställd till 8A så laddar jag upp det jag kört på ca. 2h. Säg att jag kör 20mil om dagen så klarar jag fortfarande att ladda upp bilen över natt(8h). Det känns som det är väldigt få som har behov av 22kW laddning hemma.
Sedan innebär troligtvis installation av 22kWs laddare fler åtgärder på installationen i en villa och slänger vi in solceller i bilden kan elcentral(er) behöver byggas om och anpassas ytterligare.
Nästan alla laddboxar idag är 22kw (men nerställda, dock med 5g6mm kabel) så har möjligheten! Samt med solar bost behövs ej större säkring med ladtbslansering. Kan ladda en gång i veckan med låg pris eller mycket sol. Har båda idag men bilen är begränsningenS Styrman_jansson skrev:22kW laddning hemma tänker jag blir både dyrt ( nätavgift för 35A) samt rätt onödigt.
Jag kör runt 5-6 mil om dagen och gör av med runt 10kWh. Även fast jag har laddaren nerställd till 8A så laddar jag upp det jag kört på ca. 2h. Säg att jag kör 20mil om dagen så klarar jag fortfarande att ladda upp bilen över natt(8h). Det känns som det är väldigt få som har behov av 22kW laddning hemma.
Sedan innebär troligtvis installation av 22kWs laddare fler åtgärder på installationen i en villa och slänger vi in solceller i bilden kan elcentral(er) behöver byggas om och anpassas ytterligare.
Men min poäng var att öppnar upp många möjligheter. Eller så väntar man och tar en laddbox med dubbla växelriktare så man kan ta ström från bilen.
Man vill nog inte ha 22kW om man får samma effekttariffer som Göteborg Energi har infört. Nu är det dock inte alla energibolag som använder sig av samma modell när de inför effekttariffer senast den 1/1-27.
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer---vad-innebar-det-for-mig-som-konsument
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer---vad-innebar-det-for-mig-som-konsument
Allvetare
· Östergötland
· 4 176 inlägg
Om du ska nyttja både din elservis och inmatning från solceller finns ju risk att de interna ledarna i din elcentral är för klena. De behöver vara dimensionerade för avsäkring/huvudbrytare plus solcellernas inmatning. Detta är normalt inte fallet.B buffyin skrev:Nästan alla laddboxar idag är 22kw (men nerställda, dock med 5g6mm kabel) så har möjligheten! Samt med solar bost behövs ej större säkring med ladtbslansering. Kan ladda en gång i veckan med låg pris eller mycket sol. Har båda idag men bilen är begränsningen
Men min poäng var att öppnar upp många möjligheter. Eller så väntar man och tar en laddbox med dubbla växelriktare så man kan ta ström från bilen.
Det är ju också helt oförenligt med effekttariffer att ladda väldigt mycket under kort tid jämfört med mindre under längre tid.
pacman42 skrev:
Verkligen inte! Deras system är bara straff beskattning! Sett det innan i hoppas inte vi får så dåligt system här nere.pacman42 skrev:
Det är klart något man måste ta höjd för, jag fick allt installerat med 5g6mm och samma undercentral med större säkringar.S Styrman_jansson skrev:Om du ska nyttja både din elservis och inmatning från solceller finns ju risk att de interna ledarna i din elcentral är för klena. De behöver vara dimensionerade för avsäkring/huvudbrytare plus solcellernas inmatning. Detta är normalt inte fallet.
Det är ju också helt oförenligt med effekttariffer att ladda väldigt mycket under kort tid jämfört med mindre under längre tid.
Hur förenligt det är med ny effekttariffen beror på hur mycket tur/otur du har med ditt näts utformning. Om har snäll låglast timmar så är det t.o.m att föredra (om säkringen pris ändras).
Min poäng är fortfarande att du har många fler möjligheter med laddbox. Har man CEE idag så kan man köra på det, annars satsa på laddbox direkt.
Vi har för tillfället tre bilar som laddas på natten när vi går i skola/jobbar. Tur att vi inte har effekttariffer än....B buffyin skrev:Verkligen inte! Deras system är bara straff beskattning! Sett det innan i hoppas inte vi får så dåligt system här nere.
Det är klart något man måste ta höjd för, jag fick allt installerat med 5g6mm och samma undercentral med större säkringar.
Hur förenligt det är med ny effekttariffen beror på hur mycket tur/otur du har med ditt näts utformning. Om har snäll låglast timmar så är det t.o.m att föredra (om säkringen pris ändras).
Min poäng är fortfarande att du har många fler möjligheter med laddbox. Har man CEE idag så kan man köra på det, annars satsa på laddbox direkt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 176 inlägg
Ja, men hur ofta behov av t.ex. 22kW laddning?B buffyin skrev:
Jag laddar motsvarande 5,5-6 kW får i typ 30mil räckvidd på en natt (eller nej det får jag inte för batteriet i min bil är bara på 32kWh men hade jag större batteri så).
Hur många behöver köra mer än 30mil på en dag varje dag?
Jag förstår om man kör mycket i tjänsten eller har flera bilar som ska laddas men det hör ju kanske inte till vanligheterna.
När batterierna blir större i framtiden? Så framtidssäkrad? Haha.S Styrman_jansson skrev:Ja, men hur ofta behov av t.ex. 22kW laddning?
Jag laddar motsvarande 5,5-6 kW får i typ 30mil räckvidd på en natt (eller nej det får jag inte för batteriet i min bil är bara på 32kWh men hade jag större batteri så).
Hur många behöver köra mer än 30mil på en dag varje dag?
Jag förstår om man kör mycket i tjänsten eller har flera bilar som ska laddas men det hör ju kanske inte till vanligheterna.
Väntar på min med 70kwh, men kommer lada den enstaka gånger med lågt priser som minna arbetskamrater gör.
Allvetare
· Östergötland
· 4 176 inlägg
Fast vad spelar det för roll hur stora batterierna är om man inte kör massor med mil? Om så alla hade 150kWh's batteri så skulle de flesta inte ladda mer ändå då de helt enkelt inte förbrukar så mycket. Det blir ju en lösning som mest är lämplig för de som kör väldigt mycket eller har flera bilar att ladda.B buffyin skrev:
Vi får se, men antar att du har laddbox med tre bilar? Vet ej om du har 22kw men idag är alla boxar det, så man får det på köpet till skillnad från CEE laddare för samma pris om man inte har någon av dem.pacman42 skrev:
nu laddar alla jag känner endast när det är billigt till 80% få gånger.S Styrman_jansson skrev:Fast vad spelar det för roll hur stora batterierna är om man inte kör massor med mil? Om så alla hade 150kWh's batteri så skulle de flesta inte ladda mer ändå då de helt enkelt inte förbrukar så mycket. Det blir ju en lösning som mest är lämplig för de som kör väldigt mycket eller har flera bilar att ladda.
Men det kan inte vara negativt att ha möjligheten som var min huvud poäng.
Jag fick det fixat utan extra kostnad när tog min anläggning för laddaren o solcellerna samtidigt så går på min plus sida o inte som ett negativt.
Jag har egenbyggda laddboxar till två bilar och stickpropp till den tredje (den laddar långsamt och uttaget är direkta slutet till centralen). Jag lastbalanserar med prio till min laddhybrid så att den alltid är full, de andra får efter tillgång (det räcker då de är rena elbilar med relativt stora batterier efter användning).B buffyin skrev:Vi får se, men antar att du har laddbox med tre bilar? Vet ej om du har 22kw men idag är alla boxar det, så man får det på köpet till skillnad från CEE laddare för samma pris om man inte har någon av dem.
nu laddar alla jag känner endast när det är billigt till 80% få gånger.
Men det kan inte vara negativt att ha möjligheten som var min huvud poäng.
Jag fick det fixat utan extra kostnad när tog min anläggning för laddaren o solcellerna samtidigt så går på min plus sida o inte som ett negativt.