2 285 läst · 79 svar
2k läst
79 svar
Om löner - allmän diskussion
Där erkänner jag att jag missade den du citera vilket jag trodde var den med 29 000.H HenrikHuslöse skrev:29000 kr - 13000 kr blir i min värld 16000 kr innan skatt. Taket i A-kassan är 26400 så det är god marginal dit.
Full arbetstid är 167 timmar per månad i snitt över 2023. Snittet varierar ett par timmar från år till år, beroende på hur helgdagarna faller. Timlönen motsvarar då 16000 / 167 = 95.8 kr/tim.
Du får gärna visa ett kollektivavtal med den timlönen.
Men det finns massor av jobb för 95,8 kr timmen med. Till och med mindre tyvärr. Jag gick från ett jobb med 108 kr timmen dygnet runt året runt 2015.
Förhoppningsvis inga utan kollektivavtal såklart.
Nej nu är du ute och cyklar. Jag betalar skatt i USA och där betalar man statlig inkomstskatt om man tjänar mer än ca $14,000 per år. Sedan går skattesatsen upp med jämna mellanrum upp till den högsta skattesatsen som börjar vid en årsinkomst på run $500,000. Så det är progressivt hela vägen.AndersMalmgren skrev:
Sedan om man ska jämföra skattesatser med USA så får man ju ta med andra kostnader i beräkningen också. Sjukförsäkringen för vår familj kostar till exempel ca $15,000 per år, barnomsorg för två barn $19,000 per år, osv. Som höginkomsttagare i USA är det massor med kostnader som tillkommer som man inte behöver oroa sig för i Sverige, förutom det faktum att man förlorar sjukförsäkring om man förlorar jobbet också. I slutänden så vinner nog det faktum att lönerna är högre, men man kan inte bara stirra på inkomstsidan och se hur helhetssituationen är.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Jo men det är inga 66 procent marginalskatt som här i Sverige om du tjänar 720k SEK per år. Redan vid 620k SEK är det 64 procentlutorm skrev:Nej nu är du ute och cyklar. Jag betalar skatt i USA och där betalar man statlig inkomstskatt om man tjänar mer än ca $14,000 per år. Sedan går skattesatsen upp med jämna mellanrum upp till den högsta skattesatsen som börjar vid en årsinkomst på run $500,000. Så det är progressivt hela vägen.
Sedan om man ska jämföra skattesatser med USA så får man ju ta med andra kostnader i beräkningen också. Sjukförsäkringen för vår familj kostar till exempel ca $15,000 per år, barnomsorg för två barn $19,000 per år, osv. Som höginkomsttagare i USA är det massor med kostnader som tillkommer som man inte behöver oroa sig för i Sverige, förutom det faktum att man förlorar sjukförsäkring om man förlorar jobbet också. I slutänden så vinner nog det faktum att lönerna är högre, men man kan inte bara stirra på inkomstsidan och se hur helhetssituationen är.
USA är inget lågskatteland, var har du fått det ifrån?yoloboi skrev:Bra rytet! Det är viktigt att bli mer som USA där den låga skatten och de starka skyddsnäten gör att de med lägst inkomster frodas. Och resten av samhället, ja dom kan passa på att njuta av livets allra bästa. Jag önskar att republikanerna startar en svensk filial, hade fått min och många andras röst direkt.
Det har jag aldrig uttryckt! Men skattetrycket är mycket lägre i USA än i Sverige. Se t.ex. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/skatt/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/ som pekar på data drån OECD.mnils skrev:
Av nyfikenhet, vad är exempel på riktiga lågskatteländer?
Edit: Ser nu att jag skrivit "den låga skatten", det borde stått "den betydligt lägre skatten".
Redigerat av moderator:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
USA har lite högre bolagsskatt speciellt för stora bolag. Annars har de lägre skatter och rejält så.mnils skrev:
I Sverige har vi 20.6 procent bolagsskatt och 20/30 procent på kapitalinkomst. Så det är bra att vara ultrarik i Sverige eller att driva ett litet företag med några anställd och ta ut utdelning enligt huvudregeln.
Tyvärr så riskerar du ändå dö i vårdköer eftersom privata försäkringar i Sverige inte fungerar som i länder som Nederländerna eller Schweiz, eller USA för den delen även om deras system är sämre än de två andra nämnda.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 173 inlägg
Den högsta marginalskatt som en inkomsttagare i Sverige betalar är 55.5%AndersMalmgren skrev:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/skatt/Skatt-pa-arbete/Marginalskatt/
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Marginalskatten är den skatt du får betala på varje krona över ett visst belopp. Du kan ju inte bara skita i en skatt då. Arbetsgivaravgiften är en skatt på arbete direkt kopplat till arbetstagarens lön. Man skulle kunna argumentera för att en en del av den går till din tjänstepension osv. Men det stämmer bara under en viss brytpunkt som kickar in långt före. Samt pengar man inte kan styra över är fortfarande skatt.T Tornhuset skrev:
Vad är det som diskuteras i tråden? Är det lönenivåer eller är det företagens kostnader för de anställda? När du kommer med ett påstående angående marginalskatt här, vad tror du läsarna relaterar det till?AndersMalmgren skrev:Marginalskatten är den skatt du får betala på varje krona över ett visst belopp. Du kan ju inte bara skita i en skatt då. Arbetsgivaravgiften är en skatt på arbete direkt kopplat till arbetstagarens lön. Man skulle kunna argumentera för att en en del av den går till din tjänstepension osv. Men det stämmer bara under en viss brytpunkt som kickar in långt före. Samt pengar man inte kan styra över är fortfarande skatt.