A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför skulle brytpunkten för höginkomstagare gå vid medianen. Det är ju medelinkomstagare.
Det är vad jag undrar! Se citat av dig nedan :
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Medianlönen i Sverige 2022 var 34 tusen så allt under detta får man se som låginkomsttagare.
 
yoloboi skrev:
Det är vad jag undrar! Se citat av dig nedan :
Det är inte en linjär kurva.
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte en linjär kurva.
Men Anders, det är ingen som tror att det är en linjär kurva.

Tillbaka till min fundering, kan du utveckla hur allt under medianen är låginkomst, men allt över medianen inte är höginkomst? Vad är definitionen, och är den allmänt vedertagen? Eller är det här ditt subjektiva tyckande, som lite varierar efter agendan för dagen? Jag vill veta!

Edit: kanske kan du beskriva i termer av percentiler hur dina grupper förhåller sig?
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Men Anders, det är ingen som tror att det är en linjär kurva.

Tillbaka till min fundering, kan du utveckla hur allt under medianen är låginkomst, men allt över medianen inte är höginkomst? Vad är definitionen, och är den allmänt vedertagen? Eller är det här ditt subjektiva tyckande, som lite varierar efter agendan för dagen? Jag vill veta!

Edit: kanske kan du beskriva i termer av percentiler hur dina grupper förhåller sig?
Fine, alla under 60k är låginkomsttagare
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fine, alla under 60k är låginkomsttagare
SCB definierar en låginkomsttagare som en person som har en inkomst som är 50 % lägre än den normala medianinkomsten.

I dag ( 2019) visar SCB:s beräkningar att den rikare halvan av befolkningen utgörs av alla som tjänar över 26 700 kronor i månaden. De 25 procent med högst inkomster tjänar över 36 400 kronor. Har man en inkomst över 50 000 i månaden tillhör man de rikaste 10 procenten.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/21Wv1q/du-ar-rikare-an-du-tror
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fine, alla under 60k är låginkomsttagare
... och alla över 60k är höginkomsttagare då? Eller hur tänker du? Utgår från att detta är Anders-definitioner, som endast är accepterade och gällande i Anders?
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
SCB definierar en låginkomsttagare som en person som har en inkomst som är 50 % lägre än den normala medianinkomsten.

I dag ( 2019) visar SCB:s beräkningar att den rikare halvan av befolkningen utgörs av alla som tjänar över 26 700 kronor i månaden. De 25 procent med högst inkomster tjänar över 36 400 kronor. Har man en inkomst över 50 000 i månaden tillhör man de rikaste 10 procenten.
[länk]
Tack för ett informativt inlägg! :)
Tycker det är en rimlig definition. Kan inte vara lätt att leva på en sån lön.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
D Dilato skrev:
SCB definierar en låginkomsttagare som en person som har en inkomst som är 50 % lägre än den normala medianinkomsten.

I dag ( 2019) visar SCB:s beräkningar att den rikare halvan av befolkningen utgörs av alla som tjänar över 26 700 kronor i månaden. De 25 procent med högst inkomster tjänar över 36 400 kronor. Har man en inkomst över 50 000 i månaden tillhör man de rikaste 10 procenten.
[länk]
Medianen ligger ju på 34 så det bli ju snedvridet. Då borde 17k vs 51 för höginkomst.
Bara i ett extremland som Sverige man räknas som höginkomstagare vid 52 där brytpunkten nu ligger. USA tex har också progressiv skatt men den börjar vid miljonbelopp
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
En vanlig definition på höginkomsttagare är att man betalar statlig inkomstskatt.
Den gränser är 613 900 kr/år eller 51 1659 kr/månad för inkomståret 2023.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Ja, Sverige är ett sjukt land där majoriteten är hjärntvättade av sosseriets härjningar under många decennier. Majoriteten röstar dessutom för sin egen undergång, om och om igen. Höginkomsttagare över 51k är väl till för att lura dom dom tjänar riktigt dåligt och inte förstår orsaken till sin situation. Varför är det så få som inser att de extremt höga skatterna gör alla fattiga men främst är det de som tjänar sämst som pungslås allra värst.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
A
T TommyC skrev:
Ja, Sverige är ett sjukt land där majoriteten är hjärntvättade av sosseriets härjningar under många decennier. Majoriteten röstar dessutom för sin egen undergång, om och om igen. Höginkomsttagare över 51k är väl till för att lura dom dom tjänar riktigt dåligt och inte förstår orsaken till sin situation. Varför är det så få som inser att de extremt höga skatterna gör alla fattiga men främst är det de som tjänar sämst som pungslås allra värst.
Bra rytet! Det är viktigt att bli mer som USA där den låga skatten och de starka skyddsnäten gör att de med lägst inkomster frodas. Och resten av samhället, ja dom kan passa på att njuta av livets allra bästa. Jag önskar att republikanerna startar en svensk filial, hade fått min och många andras röst direkt.
 
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Bra rytet! Det är viktigt att bli mer som USA där den låga skatten och de starka skyddsnäten gör att de med lägst inkomster frodas. Och resten av samhället, ja dom kan passa på att njuta av livets allra bästa. Jag önskar att republikanerna startar en svensk filial, hade fått min och många andras röst direkt.
Mycket bättre köra vidare på den svenska modellen, Ingen ska med!
 
R Rkarlsson skrev:
Drygt 167 kr timmen. Har du nånsin hört om löner utanför stockholm förr?

yrkesarbetare ligger och pendlar mellan 120-170 kr timmen, med ackord lite högre.

Lovar att om du får läsa en ratsitkatalog över halvstora kommuner så kommer du nog gråta över alla "låga" löner. Ta gärna inget som tillhör sthlm =)
29000 kr - 13000 kr blir i min värld 16000 kr innan skatt. Taket i A-kassan är 26400 så det är god marginal dit.

Full arbetstid är 167 timmar per månad i snitt över 2023. Snittet varierar ett par timmar från år till år, beroende på hur helgdagarna faller. Timlönen motsvarar då 16000 / 167 = 95.8 kr/tim.

Du får gärna visa ett kollektivavtal med den timlönen.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ja, Sverige är ett sjukt land där majoriteten är hjärntvättade av sosseriets härjningar under många decennier. Majoriteten röstar dessutom för sin egen undergång, om och om igen. Höginkomsttagare över 51k är väl till för att lura dom dom tjänar riktigt dåligt och inte förstår orsaken till sin situation. Varför är det så få som inser att de extremt höga skatterna gör alla fattiga men främst är det de som tjänar sämst som pungslås allra värst.
Mest sjukt är att vi infört ett skatteparadis när det gäller tillgångsskatter. Som arvsskatt. Den allt högre kapitalkoncentrationen gör alla utom extremt få fattigare.

Skärpning Sverige!
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fine, alla under 60k är låginkomsttagare
Ska vi mäta, ska vi mäta inkomst, ska vi mäta inkomst med varann?

Jag mäter min basinkomst mot en medellön, medellön mot ett unket stön...


Plebejer pratar inkomst, patricier ler i mjugg.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.