2 285 läst · 79 svar
2k läst
79 svar
Om löner - allmän diskussion
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Men Anders, det är ingen som tror att det är en linjär kurva.AndersMalmgren skrev:
Tillbaka till min fundering, kan du utveckla hur allt under medianen är låginkomst, men allt över medianen inte är höginkomst? Vad är definitionen, och är den allmänt vedertagen? Eller är det här ditt subjektiva tyckande, som lite varierar efter agendan för dagen? Jag vill veta!
Edit: kanske kan du beskriva i termer av percentiler hur dina grupper förhåller sig?
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Fine, alla under 60k är låginkomsttagareyoloboi skrev:Men Anders, det är ingen som tror att det är en linjär kurva.
Tillbaka till min fundering, kan du utveckla hur allt under medianen är låginkomst, men allt över medianen inte är höginkomst? Vad är definitionen, och är den allmänt vedertagen? Eller är det här ditt subjektiva tyckande, som lite varierar efter agendan för dagen? Jag vill veta!
Edit: kanske kan du beskriva i termer av percentiler hur dina grupper förhåller sig?
SCB definierar en låginkomsttagare som en person som har en inkomst som är 50 % lägre än den normala medianinkomsten.AndersMalmgren skrev:
I dag ( 2019) visar SCB:s beräkningar att den rikare halvan av befolkningen utgörs av alla som tjänar över 26 700 kronor i månaden. De 25 procent med högst inkomster tjänar över 36 400 kronor. Har man en inkomst över 50 000 i månaden tillhör man de rikaste 10 procenten.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/21Wv1q/du-ar-rikare-an-du-tror
Tack för ett informativt inlägg!D Dilato skrev:SCB definierar en låginkomsttagare som en person som har en inkomst som är 50 % lägre än den normala medianinkomsten.
I dag ( 2019) visar SCB:s beräkningar att den rikare halvan av befolkningen utgörs av alla som tjänar över 26 700 kronor i månaden. De 25 procent med högst inkomster tjänar över 36 400 kronor. Har man en inkomst över 50 000 i månaden tillhör man de rikaste 10 procenten.
[länk]
Tycker det är en rimlig definition. Kan inte vara lätt att leva på en sån lön.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Medianen ligger ju på 34 så det bli ju snedvridet. Då borde 17k vs 51 för höginkomst.D Dilato skrev:SCB definierar en låginkomsttagare som en person som har en inkomst som är 50 % lägre än den normala medianinkomsten.
[länk]
Bara i ett extremland som Sverige man räknas som höginkomstagare vid 52 där brytpunkten nu ligger. USA tex har också progressiv skatt men den börjar vid miljonbelopp
Ja, Sverige är ett sjukt land där majoriteten är hjärntvättade av sosseriets härjningar under många decennier. Majoriteten röstar dessutom för sin egen undergång, om och om igen. Höginkomsttagare över 51k är väl till för att lura dom dom tjänar riktigt dåligt och inte förstår orsaken till sin situation. Varför är det så få som inser att de extremt höga skatterna gör alla fattiga men främst är det de som tjänar sämst som pungslås allra värst.
Bra rytet! Det är viktigt att bli mer som USA där den låga skatten och de starka skyddsnäten gör att de med lägst inkomster frodas. Och resten av samhället, ja dom kan passa på att njuta av livets allra bästa. Jag önskar att republikanerna startar en svensk filial, hade fått min och många andras röst direkt.T TommyC skrev:Ja, Sverige är ett sjukt land där majoriteten är hjärntvättade av sosseriets härjningar under många decennier. Majoriteten röstar dessutom för sin egen undergång, om och om igen. Höginkomsttagare över 51k är väl till för att lura dom dom tjänar riktigt dåligt och inte förstår orsaken till sin situation. Varför är det så få som inser att de extremt höga skatterna gör alla fattiga men främst är det de som tjänar sämst som pungslås allra värst.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Mycket bättre köra vidare på den svenska modellen, Ingen ska med!yoloboi skrev:Bra rytet! Det är viktigt att bli mer som USA där den låga skatten och de starka skyddsnäten gör att de med lägst inkomster frodas. Och resten av samhället, ja dom kan passa på att njuta av livets allra bästa. Jag önskar att republikanerna startar en svensk filial, hade fått min och många andras röst direkt.
29000 kr - 13000 kr blir i min värld 16000 kr innan skatt. Taket i A-kassan är 26400 så det är god marginal dit.R Rkarlsson skrev:Drygt 167 kr timmen. Har du nånsin hört om löner utanför stockholm förr?
yrkesarbetare ligger och pendlar mellan 120-170 kr timmen, med ackord lite högre.
Lovar att om du får läsa en ratsitkatalog över halvstora kommuner så kommer du nog gråta över alla "låga" löner. Ta gärna inget som tillhör sthlm =)
Full arbetstid är 167 timmar per månad i snitt över 2023. Snittet varierar ett par timmar från år till år, beroende på hur helgdagarna faller. Timlönen motsvarar då 16000 / 167 = 95.8 kr/tim.
Du får gärna visa ett kollektivavtal med den timlönen.
Mest sjukt är att vi infört ett skatteparadis när det gäller tillgångsskatter. Som arvsskatt. Den allt högre kapitalkoncentrationen gör alla utom extremt få fattigare.T TommyC skrev:Ja, Sverige är ett sjukt land där majoriteten är hjärntvättade av sosseriets härjningar under många decennier. Majoriteten röstar dessutom för sin egen undergång, om och om igen. Höginkomsttagare över 51k är väl till för att lura dom dom tjänar riktigt dåligt och inte förstår orsaken till sin situation. Varför är det så få som inser att de extremt höga skatterna gör alla fattiga men främst är det de som tjänar sämst som pungslås allra värst.
Skärpning Sverige!