Nissens Nissens skrev:
För oss som inte hoppat på solpanelshysterin är elpriset oviktigt nu. Värmesystemet är avstängt och elförbrukningen väldigt låg, några hundringar i månaden.
Men till vintern blir räkningen inte bara några hundringar i månaden?
 
  • Haha
jannebmw
  • Laddar…
Nissens
M mortimer skrev:
Men till vintern blir räkningen inte bara några hundringar i månaden?
Näpp, men jag har inte heller lagt ut hundratusentals kronor som det tar typ ett decennium eller mer att få tillbaka. 🙂

Om man någonsin får tillbaka dem…
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Näpp, men jag har inte heller lagt ut hundratusentals kronor som det tar typ ett decennium eller mer att få tillbaka. 🙂
Du sponsrar hellre elbolagen ? 😉
 
Nissens
M mortimer skrev:
Du sponsrar hellre elbolagen ? 😉
Hellre det än att sponsra företagen som säljer solpaneler.
Men jag investerar i annat som ger tillbaka pengarna på betydligt kortare sikt. 🙂
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och vad var de? För oss som inte följer marknaden timme-för-timme.
Idag har vi ett snitt på 170 öre kWh, priset har varit stadigt stigande sedan 24 juni.
 
  • Gilla
Mickebus och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hellre det än att sponsra företagen som säljer solpaneler.
Men jag investerar i annat som ger tillbaka pengarna på betydligt kortare sikt. 🙂
Ok. Man lägger pengarna på lite olika saker och det tycker jag är helt ok. Man gör sina egna val oavsett vad det gäller här i livet.
 
nikasp
Nissens Nissens skrev:
För oss som inte hoppat på solpanelshysterin är elpriset oviktigt nu. Värmesystemet är avstängt och elförbrukningen väldigt låg, några hundringar i månaden.
Vi som gjort det får ju betalt för det vi säljer så inte oviktigt för mig.
 
  • Gilla
Mickebus och 1 till
  • Laddar…
Nissens
nikasp nikasp skrev:
Vi som gjort det får ju betalt för det vi säljer så inte oviktigt för mig.
Ja, men för mig är det för lång tid och för osäkert att få tillbaka pengarna.
Jag har inga ideologiska idéer kring solceller, jag ser bara till affären.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Nissens Nissens skrev:
Ja, men för mig är det för lång tid och för osäkert att få tillbaka pengarna.
Jag har inga ideologiska idéer kring solceller, jag ser bara till
Jag räknar med 10-12 år och resten är bonus. Men blir nog elbil inom max 1-2 år och då räntar det mer än att betala nästan 22 kr för diesel som idag.
 
Nissens Nissens skrev:
Skulle vara kul att se den kalkylen, elen har verkligen varit billig länge nu.
Visst.
Ekonomisk tabell, år 2020 till 2023, avskrivningar, resultat, underhållskostnader, och produktionskostnad per kWh.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
För oss som inte hoppat på solpanelshysterin är elpriset oviktigt nu. Värmesystemet är avstängt och elförbrukningen väldigt låg, några hundringar i månaden.
För mig är det tvärtom, högre förbrukning under sommaren än övriga månader. Pool, ac inne och avfuktare i krypgrunden går mera.
 
  • Gilla
t3o
  • Laddar…
Nissens
A Akerfeldt skrev:
För mig är det tvärtom, högre förbrukning under sommaren än övriga månader. Pool, ac inne och avfuktare i krypgrunden går mera.
Ok, jag har enbart varmvatten. 🙂
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, jag har enbart varmvatten. 🙂
Förutsättningarna är ju olika 😊 är jäkligt nöjd med första året, 15% återbetalning juni 2022- maj 2023. Sen var ju 2022 ett ovanligt bra år
 
F
Nissens Nissens skrev:
Näpp, men jag har inte heller lagt ut hundratusentals kronor som det tar typ ett decennium eller mer att få tillbaka. 🙂

Om man någonsin får tillbaka dem…
Hmmmm. Priserna tickar på, det är högre priser nu i Juni än i Maj. Beror väl mest på att vårfloden är över gissar jag på. Men oavsett vilket, men för i år, fram till dags datum så har det gett 69 öre/kWh. Det är hittills bättre än ”rekordåret” 2021 men naturligtvis extremt svagt för alla stackare som fått kalkyler baserade på 2022 års idioti. Men det jag ville ha sagt….. en acceptabel fortsättning på året och ett liknande till och mina paneler är betalade i Maj nästa år skulle jag tro.

Nu har jag fått en offert på batterier, med 50% installationsbidrag (alltså ren stöld från staten) och ansluten till stödtjänster så är det kalkylerat 1,7 år om man räknar rakt. Jag räknar själv med ca 4år för priserna känns uppblåsta. Tycker du man skall köra på den? Alternativet är väl 300kkr på lönekontot så pengarna ger inte nåt ändå.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
Hmmmm. Priserna tickar på, det är högre priser nu i Juni än i Maj. Beror väl mest på att vårfloden är över gissar jag på. Men oavsett vilket, men för i år, fram till dags datum så har det gett 69 öre/kWh. Det är hittills bättre än ”rekordåret” 2021 men naturligtvis extremt svagt för alla stackare som fått kalkyler baserade på 2022 års idioti. Men det jag ville ha sagt….. en acceptabel fortsättning på året och ett liknande till och mina paneler är betalade i Maj nästa år skulle jag tro.

Nu har jag fått en offert på batterier, med 50% installationsbidrag (alltså ren stöld från staten) och ansluten till stödtjänster så är det kalkylerat 1,7 år om man räknar rakt. Jag räknar själv med ca 4år för priserna känns uppblåsta. Tycker du man skall köra på den? Alternativet är väl 300kkr på lönekontot så pengarna ger inte nåt ändå.
Haft lite mer tur med min produktion, snittar på 74,2öre i år.

Beställt ett Homevolt, baserat på att Tibber får fram tjänsterna.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.