H HelsingePeter skrev:
För att det är svalt på morgonen. Dessutom är det skönt att ha det avklarat så man kan göra roligare saker resten av dagen.
Brukar heller inte kännas som att det behövs visas så mycket hänsyn dagen efter midsommar, då det sällan visas någon hänsyn av partygängen på midsommarnatten. 😉🙂
Klockrent
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Hade jag utgått från mig själv får de andra gärna börja klippa 5 på morgonen eller ännu tidigare om de vill.

Vill de vara produktiva så ska de få vara det. Kl 8 är bevisligen en väldigt accepterad tid för merparten.

Jag tillhör nog dem som visar hänsyn och förekommer problem. När vi hade div körningar fick man påminna folk på sms att det kommer damma tidigt och att de fortfarande har tvätten ute och att vinden kommer troligtvis ligga på.
Om det var möjligt så anpassade man område efter vindriktningen för att underlätta.

Om du säger att du blivit förbannad på grannen om denne börjat klippa en timme efter du somnat när du jobbat nätter...
Då antar jag att du menar att det är grannen som skulle vänta ända till 15-16 tiden för att inte väcka just DIG? och istället störa i middagen för andra? Delar du ut flygblad med dina arbetstider så alla kan planera livet till din sömn eller hur kommunicerar du så grannarna slipper ditt vrede?

Då utgår du enbart från dig själv och ditt liv, och skiter i andra med andra ord.
Läs om och läs rätt.
Jag menar inte att någon ska vänta till 15-16 för att JAG jobbat natt.
Jag menar att det för många kan vara tidigt att det börjar leva om utanför klockan 8 på en helgmorgon av många olika anledningar, t.ex barn, sjukdom, jobb osv.

Det är stor skillnad att börja föra oväsen kl 8 eller kl 10.
Och argumentet som många kommer med: då skulle du minsann flyttat ut i skogen utan grannar osv. osv.
gäller ju likadant åt båda håll, de som vill föra oväsen kan ju även de flytta ut så att de inte stör i så fall?

Nä, det enda som gäller när man bor med grannar in på knuten är att visa varandra hänsyn och respekt. Och förstå att alla har vi olika levnadsmönster och behov, och utefter det så får vi alla kompromissa.
09-21 tycker jag är mer rimligt, åtminstone på helgen.
 
  • Gilla
Marko9911 och 7 till
  • Laddar…
S
P Parkeringsvakten skrev:
Det är svettigt och jobbigt att klippa i gassande sol. Är det så svårt att förstå?
Herregud, vad är det för veklingar som växer upp nu för tiden?
 
  • Gilla
Patricnil och 3 till
  • Laddar…
N Nizzlon skrev:
Läs om och läs rätt.
Jag menar inte att någon ska vänta till 15-16 för att JAG jobbat natt.
Jag menar att det för många kan vara tidigt att det börjar leva om utanför klockan 8 på en helgmorgon av många olika anledningar, t.ex barn, sjukdom, jobb osv.

Det är stor skillnad att börja föra oväsen kl 8 eller kl 10.
Och argumentet som många kommer med: då skulle du minsann flyttat ut i skogen utan grannar osv. osv.
gäller ju likadant åt båda håll, de som vill föra oväsen kan ju även de flytta ut så att de inte stör i så fall?

Nä, det enda som gäller när man bor med grannar in på knuten är att visa varandra hänsyn och respekt. Och förstå att alla har vi olika levnadsmönster och behov, och utefter det så får vi alla kompromissa.
09-21 tycker jag är mer rimligt, åtminstone på helgen.
Jo jag läste. Glömde bort att tolka att om du bara blir förbannad om grannen klipper en timme efter du somnat efter jobbat natt. Att han väcker dig efter 2-3 timmar var alltså okej.
 

Bästa svaret

Kan ju bara konstatera att tråden spårat ur en hel del och jag lämnar den nu.

Jag ville ha svar på frågan hur man tänker som inte tar hänsyn till normal "uppförandekod", och kan konstatera att egoister och "jag får göra vad jag vill" är i majoritet, följt av hämdklippare.

Ingenstans har jag klagat eller gnällt, eftersom jag inte störs personligen och var själv igång på gården kl 8, så det har aldrig varit aktuellt i tråden.

Jag fann det bara väldigt intressant att grannar avvek från det normala mönstret på midsommardagen och ville luska i hur man tänker då...
 
  • Gilla
Peken och 15 till
  • Laddar…
Det är tydligt att väldigt många tycker att det är normalt att klippa gräset kl8 på midsommardagen.
 
  • Gilla
Rejäl och 4 till
  • Laddar…
Hmm... Så därför får vi väl i sedvanlig svensk anda göra det till en demokratisk fråga 😉
Om 51% tycker det är OK så är det.
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jo jag läste. Glömde bort att tolka att om du bara blir förbannad om grannen klipper en timme efter du somnat efter jobbat natt. Att han väcker dig efter 2-3 timmar var alltså okej.
Du har fortfarande inte läst vad jag skrev.
Och eftersom du börjar få slut på argument för din sak och går till angrepp istället så finns det inget behov från min sida att besvara dig mer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Det verkar vara många som tycker att alla ska minsan gå upp innan kl 08:00
Vilken idioti nuförtiden!
Man vill alltså bestämma över mitt liv och bestäma med sin gräsklippare när jag och familjen ska gå upp
Vilka tider man lever i!!!
Så det är inte bara ungdomar som är korkade utan även vi vuxna :(
Ja det är så korkat på andra hållet att folk vill bestämma när grannen ska dra igång. När 8 är en rimlig tid i majoriteten av fall. Men man får inte för att en korkad granne tycker att den andra är korkad.
Herrejösses, alla är korkade som vill bestämma över varandra. :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I många delar av Tyskland finns exakta regler om detta. Du får absolut inte väsnas på söndagarna eller vardagarna mella 12 - 15 för då är det middag. Lördagar vet jag inte.
Och det tycker jag är skitbra. Alla vet vad dom ska förhålla sig till. I Sverige är myndigheterna för fega att sätta tydliga gränsrer. Som vanligt.
Så är det i Belgien också. Dvs inga motordrivna verktyg på söndagar och jag tror att det är 8 och 21 som gäller som gränser på vardagarna.
Nu verkar det dock bara vara jag - som utlänning - som känner till detta och grannarna tvättar tex glatt bilen med högtryckstvätten på söndagarna. 😉

I övrigt är hänsyn viktigt. Hela gatan behöver tex inte höra ens musik. Med bärbara högtalare kan man lätt ha en egen liten trivsam musikzoon som inte stör någon annan.
Vissa störande jobb måste göras, men då handlar det ofta om enstaka tillfällen.
(Hantverkare är förstås en helt annan historia, med skränande radior typ klockan 7 på morgonen. 😀)

Jag har grannar på ena sidan som har kört ”alla” sina familjegräl och telefonsamtal i trädgården sen 2009. Många, många fester också.
Vad jag inte fattar är, märker de inte att det inte är någon annan som stör? Att det alltid är de, liksom?

I sådana här ämnestrådar märks det också att det är en väldigt stor skillnad på känslighet mellan folk. Hur känslig man är för oljud och hur känslig man är för hur saker och ting kan påverka andra.
Visst, livet vore nog bra mycket enklare för mig själv om jag inte vore känslig och inte bekymrade mig om andra. 😀
(Men kanske inte så himla kul för min omgivning.)

Dock verkar det som om många områden faktiskt har lokala ordnings- / trivselregler även i Sverige.
 
  • Gilla
Patricnil och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
D Daniel 109 skrev:
Det är lördag.
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Vi bor i Tyskland och här är reglerna mycket strängare än i Sverige.

Vardagar inklusive lördag får privatpersoner inte orsaka oväsen med tex gräsklippning 08:00-12:00 och 14:00-20:00. Söndagar och helgdagar får man inte alls orsaka oväsen. Tiderna kan variera lite grann beroende på Bundesland.

Midsommar firas inte i Tyskland men även om, skulle man kunna klippa gräset på midsommardagen. Det är ju en lördag och ingen helgdag.

Bönder är för övrigt undantagna från de här reglerna när det gäller köra på åkrarna med traktorer, tröskate och dyligt. Även på gården får det göras oväsen.

Även hantverkare och byggfirmor etc är undantagna från reglerna och kan utan vidare arbeta genom hela middagspausen 12:00-14:00.

Klipper själv gräset när det passar när vi är i Sverige men å andra sidan ligger vårt hus "mitt i skogen", närmaste granne ca 500m.
 
  • Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
Midsommardagen är helgdag i Sverige.
Måste man klippa gräset på natten då eller? Jag begriper inte tiderna.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Det är icke okey, jag är född och uppvuxen i hus och har själv bott i hus med grannar i hela mitt liv. Och har lärt mig efter den gamla skolan att aldrig starta en maskin före kl 10:00 och gjorde man det på en Söndag el Helgdag, ja då fick man på käften helt enkelt !
 
  • Gilla
Patricnil och 6 till
  • Laddar…
I
A Annica R. skrev:
Jag har grannar på ena sidan som har kört ”alla” sina familjegräl och telefonsamtal i trädgården sen 2009. Många, många fester också.
Vad jag inte fattar är, märker de inte att det inte är någon annan som stör? Att det alltid är de, liksom?.
Jag tror en del av problemet ligger här, man lever i sin egen bubbla och förstår inte hur omfattade störningen är för andra. Vi har många i området som har fester, de e aldrig några problem, men så har vi 1 granne som spelar så det inte finns en chans till sömn, när vi sagt till dem så har de tvivlat på att det kan låta så mycket hos mig... så fel de har!

Ska de förstå behöver man troligen returnera samma nivå av störning vilket tar emot för en person som normalt vill visa hänsyn till övriga i området.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A Annica R. skrev:
Så är det i Belgien också. Dvs inga motordrivna verktyg på söndagar och jag tror att det är 8 och 21 som gäller som gränser på vardagarna.
Nu verkar det dock bara vara jag - som utlänning - som känner till detta och grannarna tvättar tex glatt bilen med högtryckstvätten på söndagarna. 😉

I övrigt är hänsyn viktigt. Hela gatan behöver tex inte höra ens musik. Med bärbara högtalare kan man lätt ha en egen liten trivsam musikzoon som inte stör någon annan.
Vissa störande jobb måste göras, men då handlar det ofta om enstaka tillfällen.
(Hantverkare är förstås en helt annan historia, med skränande radior typ klockan 7 på morgonen. 😀)

Jag har grannar på ena sidan som har kört ”alla” sina familjegräl och telefonsamtal i trädgården sen 2009. Många, många fester också.
Vad jag inte fattar är, märker de inte att det inte är någon annan som stör? Att det alltid är de, liksom?

I sådana här ämnestrådar märks det också att det är en väldigt stor skillnad på känslighet mellan folk. Hur känslig man är för oljud och hur känslig man är för hur saker och ting kan påverka andra.
Visst, livet vore nog bra mycket enklare för mig själv om jag inte vore känslig och inte bekymrade mig om andra. 😀
(Men kanske inte så himla kul för min omgivning.)

Dock verkar det som om många områden faktiskt har lokala ordnings- / trivselregler även i Sverige.
vilken del av belgien du bor spelar stor roll om regler följs eller inte

vi har liknande regler här i frankrike om söndagar är ju dom flesta butiker och resturanger stängda med men att det ska vara tyst det är ju ingen som direkt följs som maj månad då varje helg är en lång helg med fest och liv.

var på nyheterna för några veckor sen om tjafs mellan grannar om just klippagräs på kvällarna men polisen har andra viktigare saker att ta hand om så nu har dom infört lokala volentärer som ska anmäla folk likt stasi får många att se rött och tankar faller tillbaka till kriget
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.