Nu är torktumlaren fixad efter många om och men.
Det var den så kallade NTC-sensorn som var trasig. Kostar bara 229kr hos Bosch.

• Gilla
Sulass
  • Laddar…
Grattis! Jag köpte en ny

D Dahlis_85 skrev:
Dags för en uppdatering.
Nu har torktumlaren stått still sedan 5 januari och i kväll gav jag mig på ett försök att få igång den igen.

- Tog loss pumpen på baksidan och gjorde rent den trots att den inte var särskilt smutsig.
[bild]

[bild]

- Plockade bort sensorerna inne i trumman och gjorde rent dem. Det var extremt mycket ludd bakom och i själva höljet.
[bild]

[bild]

- Försökte mig på att få loss kåpan för kondensorn men det resulterade i ett trasigt clips. Det känns som att det är omöjligt att få bort kåpan utan att ha sönder hela?

Testade att köra enbart en blöt t-tröja men den går fortfarande bara i 2-3 minuter innan den lägger av och det står -0- på displayen. Körde både i vanlig bomull och i snabb 40'
Den hinner inte bli varm alls. Iskallt i trumman efter att den stannat.

Länk till film på hur tumlaren beter sig:
[media]
Hej. Hur fick du loss pumpen på baksidan? Jag kan inte lyfta ut den ur själva pumphuset om man säger så. Fanns det någon gömd clips nånstans?

N Neocortex skrev:
Hej. Hur fick du loss pumpen på baksidan? Jag kan inte lyfta ut den ur själva pumphuset om man säger så. Fanns det någon gömd clips nånstans?
Man måste trycka ner två plastpiggar som sitter. själva bakstycket. Det var lite knivigt att få bort den.
Se bild, då jag tror att det är den delen du menar.

• Två plastpiggar markerade med röda cirklar inuti ett vitvarubacksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FalleFantom
  • Laddar…
D Dahlis_85 skrev:
Man måste trycka ner två plastpiggar som sitter. själva bakstycket. Det var lite knivigt att få bort den.
Se bild, då jag tror att det är den delen du menar.
Tackar. Nu löste det sig. Jag jobbade trångt från sidan så hade lite svårt att se.

• Gilla
Dahlis_85
  • Laddar…
D Dahlis_85 skrev:
Var sitter sensorn?

Hur kom du fram till att du skulle byta sensor?

• Gilla
Familjen Saghir
  • Laddar…
D Dahlis_85 skrev:
Dags för en uppdatering.
Nu har torktumlaren stått still sedan 5 januari och i kväll gav jag mig på ett försök att få igång den igen.

- Tog loss pumpen på baksidan och gjorde rent den trots att den inte var särskilt smutsig.
[bild]

[bild]

- Plockade bort sensorerna inne i trumman och gjorde rent dem. Det var extremt mycket ludd bakom och i själva höljet.
[bild]

[bild]

- Försökte mig på att få loss kåpan för kondensorn men det resulterade i ett trasigt clips. Det känns som att det är omöjligt att få bort kåpan utan att ha sönder hela?

Testade att köra enbart en blöt t-tröja men den går fortfarande bara i 2-3 minuter innan den lägger av och det står -0- på displayen. Körde både i vanlig bomull och i snabb 40'
Den hinner inte bli varm alls. Iskallt i trumman efter att den stannat.

Länk till film på hur tumlaren beter sig:
[media]
Bumpar gammal tråd, hade EXAKT samma problem, felsökt till jag nästan börja gråta. Började kolla panelen på baksidan känner en viss doft som inte ska vara där. Öppnar upp panelen och inser att det har bott en hel musfamilj. De har dragit in en massa saker plus gnagt upp kablarna till pumpen 😭

• Elektronisk apparat inre, smutsig, komponenter synliga, spår av försämring, möjligen spolar, kablar, underhåll behövs.
    Skapa konto
  • Elektrisk utrustning med smuts och skräpansamling; öppen för reparation eller underhåll.
    Skapa konto
  • Elektrisk apparat interiör, damm, spindelnät, möjlig skadedjursaktivitet, behov av rengöring eller underhåll.
    Skapa konto
  • Gilla
affepaffe
  • Laddar…
D Dahlis_85 skrev:
Vart sitter NTC sensorn? är det den inne i tumlaren eller den som sitter inne vid kompressorn 🤯

fotogen fotogen skrev:
Vart sitter NTC sensorn? är det den inne i tumlaren eller den som sitter inne vid kompressorn 🤯
Ntc sensorn sitter bredvid kompressorn vid alla rör på högra sidan om du står framför maskinen

Kalas, då har jag lokaliserat den. Efter mitt lilla musproblem som korsslöt pumpen på baksidan så har jag inte pumpfelmeddelandet längre utan enbart att den startar program som tex säger 3:40 för att sen hoppar med till 0:01 och sen tycker maskinen den är klar med programmet. Inga andra kablar är skadade vad jag kan se. NTC sensorn är ju relativt billig så den kan jag byta ut.
En fråga till de som är kunnigare än jag, vad har den sensorn exakt för uppgift då den sitter i själva maskineriet. Några andra teorier om vad som kan vara fel?
Vet inte vilket jag ska slänga ut först tumlaren eller katterna som drar in alldeles för friska möss 🤯

fotogen fotogen skrev:
Kalas, då har jag lokaliserat den. Efter mitt lilla musproblem som korsslöt pumpen på baksidan så har jag inte pumpfelmeddelandet längre utan enbart att den startar program som tex säger 3:40 för att sen hoppar med till 0:01 och sen tycker maskinen den är klar med programmet. Inga andra kablar är skadade vad jag kan se. NTC sensorn är ju relativt billig så den kan jag byta ut.
En fråga till de som är kunnigare än jag, vad har den sensorn exakt för uppgift då den sitter i själva maskineriet. Några andra teorier om vad som kan vara fel?
Vet inte vilket jag ska slänga ut först tumlaren eller katterna som drar in alldeles för friska möss 🤯
Typ det vanligaste felet på alla moderna torktumlare är att ntc sensorn ballar ur, varför den ballar ur vet jag faktiskt inte, men har väl bytt ett par hundra de senaste åren haha. Enkelt jobb som tur är.
Men det är en temperatur sensor, så den ger ett värde för temperaturen den känner och säger åt kompressorn att starta eller stanna när den når vissa värden

axelito axelito skrev:
Typ det vanligaste felet på alla moderna torktumlare är att ntc sensorn ballar ur, varför den ballar ur vet jag faktiskt inte, men har väl bytt ett par hundra de senaste åren haha. Enkelt jobb som tur är.
Men det är en temperatur sensor, så den ger ett värde för temperaturen den känner och säger åt kompressorn att starta eller stanna när den når vissa värden
Tack 🙏 annars blir det tippen nästa. Känns förjävligt och slänga en 2,5 år gammal tummlare för 10k+.

Reklamera?

Vonelffors Vonelffors skrev:
Reklamera?
Det är möss som har byggt bo och gnagt på kablar. Inte ens försäkringen tar skador av gnagare.... Länsförsäkringar.... 🤯

Även ntc:n?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.