85 992 läst · 298 svar
86k läst
298 svar
Yale doorman är ju katastrof!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 668 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 668 inlägg
Tja, det beror väll på hur din miljö ser ut, vilka funktioner du använder, hur du använder låset o.s.v. Vi har redan tagit upp ett par risker i tråden och det är inte direkt svårt att hitta andra trådar där man tar upp diverse problem. Kontentan borde vara tydlig och gäller egentligen all teknik, ju mer komplexitet, ju mer risker, sen blir det upp till var och en att avgöra vad som är värt vad.Fairlane skrev:
Har man inget behov av extra funktionalitet så är troligen ett traditionellt lås både billigare och bättre val. Har man behov eller rentav krav som man anser väger tyngre än ev. risker då är ett elektriskt lås ett bättre val. Det är fullt möjligt att du ex anser att riskerna är obefintliga i din miljö och att fördelarna väger lätt över. Det viktiga är att du iallafall gjort ett genomtänkt val.
Några risker ökar, andra minskar.I Ironside skrev:Tja, det beror väll på hur din miljö ser ut, vilka funktioner du använder, hur du använder låset o.s.v. Vi har redan tagit upp ett par risker i tråden och det är inte direkt svårt att hitta andra trådar där man tar upp diverse problem. Kontentan borde vara tydlig och gäller egentligen all teknik, ju mer komplexitet, ju mer risker, sen blir det upp till var och en att avgöra vad som är värt vad.
Har man inget behov av extra funktionalitet så är troligen ett traditionellt lås både billigare och bättre val. Har man behov eller rentav krav som man anser väger tyngre än ev. risker då är ett elektriskt lås ett bättre val. Det är fullt möjligt att du ex anser att riskerna är obefintliga i din miljö och att fördelarna väger lätt över. Det viktiga är att du iallafall gjort ett genomtänkt val.
Vilka risker som väger tyngre än andra är individuellt, därför blir det fel å säga att elektroniska lås generellt ökar risken.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 668 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 668 inlägg
Ja, det har jag ju gjort såklart, men det är faktiskt inte ett bevis för att Yale Doorman har större risker än ett traditionellt lås, utan bara att det har andra risker.Nissens skrev:
Risken att tappa bort en nyckel till exempel är väldigt mycket större med ett traditionellt lås, ska man då också dra slutsatsen att det är större risk med ett traditionellt lås, än med Yale Doorman? Kanske båda sorterna är större risker än varandra?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 668 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 668 inlägg
Man kanske inte ens har behov av de extra funktioner som ges av ett elektriskt lås för att det ändå ska kunna ses som säkrare.I Ironside skrev:Tja, det beror väll på hur din miljö ser ut, vilka funktioner du använder, hur du använder låset o.s.v. Vi har redan tagit upp ett par risker i tråden och det är inte direkt svårt att hitta andra trådar där man tar upp diverse problem. Kontentan borde vara tydlig och gäller egentligen all teknik, ju mer komplexitet, ju mer risker, sen blir det upp till var och en att avgöra vad som är värt vad.
- Man glömmer inte nyckeln i låset (det har hänt många i min närhet när man kommer hem, stressad, kanske med telefonen i ena handen etc.
- Man riskerar inte att handväskan stjäls, men nyckel och information om var man bor etc
Att tappa en nyckel är inte jämförbart med att ett elektronskt lås stänger ute/inne en. Alla har reservnycklar till mekaniska lås. Antingen på ett gömställe eller hos en vän/släkting eller både och.Fairlane skrev:Ja, det har jag ju gjort såklart, men det är faktiskt inte ett bevis för att Yale Doorman har större risker än ett traditionellt lås, utan bara att det har andra risker.
Risken att tappa bort en nyckel till exempel är väldigt mycket större med ett traditionellt lås, ska man då också dra slutsatsen att det är större risk med ett traditionellt lås, än med Yale Doorman? Kanske båda sorterna är större risker än varandra?
Det TS råkat ut för med sitt nyckellösa lås har jag aldrig någonsin ens hört talas om att någon gjort med ett mekaniskt dito…
Z Zodde skrev:
Absolut, kan tycka jag varit ganska tydligt med att jag syftar till ren funktion(låsa\låsa upp, öppna\stänga) och inte säkerheten i sig. Men om inte så är det iallafall sagt nu.Fairlane skrev:Man kanske inte ens har behov av de extra funktioner som ges av ett elektriskt lås för att det ändå ska kunna ses som säkrare.
Bara två enkla saker. Dvs, jag säger som Zodde, det är fel att säga att riskerna ökar generellt.
- Man glömmer inte nyckeln i låset (det har hänt många i min närhet när man kommer hem, stressad, kanske med telefonen i ena handen etc.
- Man riskerar inte att handväskan stjäls, men nyckel och information om var man bor etc
Att tappa en nyckel är för mig likställt med att behöva byta lås. ( Kan ju ha blivit stulen)Nissens skrev:Att tappa en nyckel är inte jämförbart med att ett elektronskt lås stänger ute/inne en. Alla har reservnycklar till mekaniska lås. Antingen på ett gömställe eller hos en vän/släkting eller både och.
Det TS råkat ut för med sitt nyckellösa lås har jag aldrig någonsin ens hört talas om att någon gjort med ett mekaniskt dito…
Du kan INTE bli inlåsta pga strejkande elektronik. Du har ett mekaniskt vred på insidan som styr elektroniken, INTE tvärtom.
Du får klara besked när det närmar sig batteribyte. Både på låset i sig och i appen. Så kommer du inte in från utsidan har du sannolikt negligerat signalerna.
Men… att enskilda exemplar uppför sig ologiskt sker överallt.
Medlem
· Blekinge
· 10 417 inlägg
Otroligt vilket misstroende som finns i detta tråd. Som att förbrytare finns i varje gathörn, alltid beredda att bryta in i hus.
Jag fattar inte varför ett enkelt dörrlås inte duger och folk vill installera elektroniska lösningar som kan krångla. Jag är så nöjd att jag kan låsa upp min dörr med nyckel utan elektroniska anordningar som kan låsa ut mig. Är det någon som någonsin har avvisat ett inbrottsförsök med elektroniskt dörrlås?
Jag fattar inte varför ett enkelt dörrlås inte duger och folk vill installera elektroniska lösningar som kan krångla. Jag är så nöjd att jag kan låsa upp min dörr med nyckel utan elektroniska anordningar som kan låsa ut mig. Är det någon som någonsin har avvisat ett inbrottsförsök med elektroniskt dörrlås?
Du verkar inte ha läst tråden…T Thomas_Blekinge skrev:Otroligt vilket misstroende som finns i detta tråd. Som att förbrytare finns i varje gathörn, alltid beredda att bryta in i hus.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 668 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 668 inlägg
Jag kan inte hålla med om att alla har en reservnyckel. Att lås fallerar så att folk tvingas ringa jourhavande låssmed är inget nytt som kom med de elektroniska låsen.Nissens skrev:Att tappa en nyckel är inte jämförbart med att ett elektronskt lås stänger ute/inne en. Alla har reservnycklar till mekaniska lås. Antingen på ett gömställe eller hos en vän/släkting eller både och.
Däremot kan jag hålla med om att det nog är ovanligt att konventionella lås bara blinkar och låter moloket.
Troligen hade ett batteribyte i tid gjort att problemet aldrig uppstått och förmodligen hade det gått att öppna med ett 9-V batteri som inte är svårare att få tag i en en extranyckel om man vill. Man kan till och med lägga ett batteri på lämpligt ställe och byta med jämna mellanrum om det är så, eller åka till närmaste öppna butik.
Undrar statistiskt hur många tjuvar som öht bryter sig in genom ytterdörr ? De krossar väl oftast bara en ruta i altandörr, eller fönster.T Thomas_Blekinge skrev:Otroligt vilket misstroende som finns i detta tråd. Som att förbrytare finns i varje gathörn, alltid beredda att bryta in i hus.
Spc löser ingenting i sitt grundutförande.S SueCia skrev:
Vilken sorts lås rekommenderar du att man kopplar till spc som försäkringsbolagen godkänner? Vill helst slippa nattlås.
Vilken sorts läsare?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Försäkringsbolagen godkänner i stort sett vilket lås du vill. Har pratat med Folksam och de sa att "dörren ska vara låst". Frågade specifikt om elslutbleck och personen jag pratade med sa att det duger sålänge dörren är låst. Hur långt man kan dra det vet jag inte, en hasp är ju också ett lås. Men med tanke på att man godkänner Yale Doorman så bör kraven vara ganska låga.K kallabaz skrev: