Jocce81 Jocce81 skrev:
Färdigställt mitt första projekt med Kap och Gersågen. En större blomlåda till Sambon.

Det tog typ 2 veckor, men med Höggravid sambo som gick över i att vi har en baby i huset är det kanske förståeligt

Målet var att inte ha några synliga skruvar "utifrån" och "dolda" hjul för enkel förflyttning. Får se om 4st (som ska klara 50kg st) räcker eller om jag behöver komplettera...
[bild]
(Den ser liten ut på bilden men är typ 180 cm lång...)

/Jocce
Grattis, ja inte till blomlådan då, även om den var fin. ;)(y)

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Grattis, ja inte till blomlådan då, även om den var fin. ;)(y)
Tack tack

/Jocce

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Microkatten
Då den gamla trädgårdsbänken får nytt fint oljat ekvirke vore det synd att inte helrenovera aluminiumgavlarna också. Så istället för att bättringsmåla togs den vita färgen helt bort.

Frågan var hur ta bort färgen på bästa sätt, verkar var lite hit-and-miss bland färgborttagningsmedlena. Valde till slut

Grön och svart Rust-Oleum sprayburk för färgskydd och korrosionsbekämpning.
Den fungerar bra, men gavlarnas oändliga snirklingar gjorde det väldigt tidsödande. Stålborste och skruv(!) användes för att skrapa bort färgen. Dessutom gick det åt nästan två dyra dyra burkar, så tveksam om resterande trädgårdsmöblemang får samma behandling... :thinking:

Lite lös test-montering innan målning och ihopskruvning:

En parkbänk med träslats och gjutjärnsarmar på grusbelagd mark, vid husvägg med växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MickeLarsson och 15 till
  • Laddar…
Skall lägga 2 badrum med marmor och har testat lite olika klingor. Nu träffade jag rätt. Hyffsat trevligt snitt får jag lov att säga. Inte det billigaste och inte heller det dyraste..

Bästa är att det kom idag med brevbäraren när jag bestämde idag kl 09.

• Våt sågklinga skär genom grön stenplatta, vattendroppar, måttband synligt, professionellt stenbearbetningsverktyg.
    Skapa konto
  • Verktyg kapar grönt kakel, vattenkyld såg, mätaskala, utomhus, kant i fokus, regndroppar, arbetsverktyg, närbild.
    Skapa konto
  • Gilla
richardtenggren och 6 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Skall lägga 2 badrum med marmor och har testat lite olika klingor. Nu träffade jag rätt. Hyffsat trevligt snitt får jag lov att säga. Inte det billigaste och inte heller det dyraste..

Bästa är att det kom idag med brevbäraren när jag bestämde idag kl 09.
Fabrikat eller länk till klingan vore bra. ;)

• Gilla
MickeLarsson
  • Laddar…
  • En skärmbild av en diamantsågklinga för försäljning på Amazon med pris och produktspecifikationer.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
P pfb skrev:
Snygg, finns ritning?
Här är iallafall några bilder på insidan...

Trätrall med inbyggd sittbänk och växtlåda på en solig uteplats.
Skapa konto
Träkonstruktion, sittbänk med förvaring, uteplats, skuggor, solbelyst, snickeri, dynlåda, terrass, kuddar, oförfärdig projekt.
Skapa konto

Som sagt ingen ritning. Löste det mesta "on the go" vilket innebär att den inte är helt perfekt men sambon verkar nöjd iallafall

/Jocce

• Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Här är iallafall några bilder på insidan...

[bild] [bild]

Som sagt ingen ritning. Löste det mesta "on the go" vilket innebär att den inte är helt perfekt men sambon verkar nöjd iallafall

/Jocce
Tack!

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Färdigställt mitt första projekt med Kap och Gersågen. En större blomlåda till Sambon.

Det tog typ 2 veckor, men med Höggravid sambo som gick över i att vi har en baby i huset är det kanske förståeligt

Målet var att inte ha några synliga skruvar "utifrån" och "dolda" hjul för enkel förflyttning. Får se om 4st (som ska klara 50kg st) räcker eller om jag behöver komplettera...
[bild]
(Den ser liten ut på bilden men är typ 180 cm lång...)

/Jocce
180cm... Du har förstått att hon beställde den längden för att kunna gömma dig i den om du inte lyder. ;)

• Gilla
Jocce81 och 2 till
  • Laddar…
S
R Robert-san01 skrev:
180cm... Du har förstått att hon beställde den längden för att kunna gömma dig i den om du inte lyder. ;)

Sånt där ska man inte skoja om.
Jag murade två sarkofager i trädgården för några år sen. ;) Person ligger i nybyggd murad konstruktion; framstår som trädgårdsprojekt; humoristisk situation; trädgårdsodling i bakgrunden.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Wow
SaabNiklas och 14 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Sånt där ska man inte skoja om.
Jag murade två sarkofager i trädgården för några år sen. ;)[bild]
Begravde du plastskellet i dom?:rofl:

• Haha
saiter
  • Laddar…
S
N Niq skrev:
Begravde du plastskellet i dom?:rofl:
Nä, de används som odlingslådor till dess det är dags för deras riktiga användning.
Skulle blivit fyra men det blev två plus ett växthus. Kanske växthuset kan bli mausoleum? :thinking:

• Gilla
RiKr och 2 till
  • Laddar…
Inser att jag behöver en grävmaskin för denna fraktionen är inte kul att skyffla för hand...

Person med spade och vandringskängor gräver i grusig mark.
Skapa konto

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Börjat med en present till en kemist. Ett set drickaunderlägg i lite olika nyanser som är färgade på kemisk väg. Ek, ammoniakångad ek och ek färgad med järn.
Tre olika färgade träkort på en metallisk yta.
Skapa konto

• Gilla
emmjo och 20 till
  • Laddar…
Mest biljobb på sistone men även min renoverade högtryckstvätt slutade funka idag. Den tappar trycket och pulserar och när man släpper avtryckaren blir den högljudd och låter dåligt så felet är inte att det är stockat nånstans. Jag vet att backventilerna på den var i dåligt skick så jag tror en av dom har gett upp och tätar korrekt så trycket går tillbaka, förmodligen på högtryckssidan. Mest sannolikt att bara en ventil som gett upp men det blir att plocka av alla för att hitta den.

Frustrerande men så är det då man håller på med gamla grejer ibland. Värst då inga reservdelar kan hittas längre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.