I Ironside skrev:
Vi har satt upp helt täta rullgardiner och visst hjälper det en aning jämfört med att inte ha något alls. MEN det är ganska illa ändå, gardinerna blir extremt varma och agerar värme element i rummet.

Om inte solen står på allt för hårt kan det fungera men annars är det ingen höjdare.
Men är de tillräckligt "tjocka" (inte bara mörka) ? isolerande tänkte jag.. (jag köpte ju mina eg för drag o kyla.. men upptäckte fördelen med solen och värmen nu.. när jag inte plockat ner gardinen "sommartid" )

Fick mig o fundera lite nu också.. min gardin är vit på sidan mot fönstret och mörkgrå in mot rummet.. kan ju också hjälpa till.. då vitt inte suger åt sig solen på samma sätt / blir inte lika varm..

När jag var yngre hade jag persienner som var så.. svarta på ena sidan och grå/vita på andra sidan.. var ett sommarläge och ett vinterläge.. på vintern skulle svarta sidan vara utåt för att bli varma och avge värme inåt.. och "sommarsidan" drog inte åt sig värmen på samma sätt och det svarta mörkade rummet bättre.. när det var mer sol (som det är sommartid)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I
De rullgardiner vi har är silvriga utåt, de vill påstå att de ska reflektera iväg värmen men de blir väldigt varma ändå. I vardagsrummet har vi tjocka mörkläggningsgardiner men även de blir väldigt varma.

Grejen är att vill man inte ha in värme i huset så måste man stoppa den på utsidan, inte på insidan, då är det redan försent. Sen har såklart gardiner en fördel mot att inte ha något alls, solen värmer inte direkt upp yterna i rummet utan istället blir det gardinen som agerar värmeelement.

Men som sagt, jag tror mycket handlar om hur starkt solen står på.Vår ena sida är lungt men södra sidan är riktigt jobbig och då har vi ändå AC.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dom reflekterar lite olika och håller kvar värmen vid fönstren en del, märker också skillnad med mina om jag drar för, liiite effekt men inte i närheten av en markis
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
* Kanske ska tillägga att persiennerna satt ju inte i rummet.. utan mellan fönster ett o två :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S sepani skrev:
bra tips vi har FTX med möjlighet till forcerat läge
Har du kollat så spjällen för by-pass står i rätt lägen så du inte återvinner värmen?
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Jag provade att sätta anläggningen i bypass mode och forcera ventilationen men det verkar inte fungera…? Om det är 20C ute och 28C inne borde väl rimligen huset kylas ned…..?
 
richardtenggren
S sepani skrev:
Jag provade att sätta anläggningen i bypass mode och forcera ventilationen men det verkar inte fungera…? Om det är 20C ute och 28C inne borde väl rimligen huset kylas ned…..?
Luft är en kass värmebärare, så det är svårt att få någon bra kyleffekt även med kylbatteri på FTX.
Jag har fläktkonvektor kopplad till bergvärmen, så kallad frikyla, den kyler bra, men då cirkulerar ju luften igenom den. Här är från uppstarten (hur bra mätvärdet är går nog diskutera men nog blir det kallt allt) :)
Infraröd termometer visar temperatur på vit yta, mätning i Celsius, gul och svart färg på termometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
FTX kylan har så lågt flöde så det är knappt värt besväret. Fläktkonvektor är det som gäller, annars bara öppna alla dörrar och fönster på kvällen/natten/morgonen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
S sepani skrev:
Jag provade att sätta anläggningen i bypass mode och forcera ventilationen men det verkar inte fungera…? Om det är 20C ute och 28C inne borde väl rimligen huset kylas ned…..?
"Forcerad ventilation" är inte i närheten av tillräckligt för behovet. Såvida du inte har professionella brandfläktar.
Pröva med att öppna 2-3 fönster på övervåningen och lika många på bottenvåningen. Här förutsätter jag att det fritt och stort luftutbyte mellan våningarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
"Forcerad ventilation" är inte i närheten av tillräckligt för behovet. Såvida du inte har professionella brandfläktar.
Pröva med att öppna 2-3 fönster på övervåningen och lika många på bottenvåningen. Här förutsätter jag att det fritt och stort luftutbyte mellan våningarna.
OK, tack...det ska alltså inte fungera. Jag tänker att jag byter ut varm luft mot "kall" men jag antar att problemet är att värmen satt sig i materialet.
 
TRJBerg
S sepani skrev:
OK, tack...det ska alltså inte fungera. Jag tänker att jag byter ut varm luft mot "kall" men jag antar att problemet är att värmen satt sig i materialet.
Problemet är snarare att det är en väldigt stor volym varm luft som ska ersättas av kall luft. Dvs det är mängden som är problemet.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Problemet är snarare att det är en väldigt stor volym varm luft som ska ersättas av kall luft. Dvs det är mängden som är problemet.
OK, ska kolla hur mycket den kör ut per h i fullt läge. Jag har ca 300 x 2,4 = ca 700 m3 att växla men det är riktigt bra drag i den.
 
S sepani skrev:
OK, ska kolla hur mycket den kör ut per h i fullt läge. Jag har ca 300 x 2,4 = ca 700 m3 att växla men det är riktigt bra drag i den.
S sepani skrev:
OK, ska kolla hur mycket den kör ut per h i fullt läge. Jag har ca 300 x 2,4 = ca 700 m3 att växla men det är riktigt bra drag i den. Kollade o 700 m3/h
 
S sepani skrev:
Vi har alltid haft problem med höga inomhus temperaturer i vårt hus på den varma delen av året , framförallt i köket. Till saken hör att det är ett kombinerat kök o vardagsrum med stora glaspartier. 2021 satte vi in AC men sen kom energi krisen så den körs sparsamt (men klarar inte få ned till sval nivå även om den körs för fullt). Såklart hjälper den. Samtidigt bytte vi isolering på vinden och blåste in lösull. Det verkar ha höjt temperaturen ytterligare. Idag när jag kom hem hade vi 28C i köket. Borde inte isolering hjälpa ”hålla svalt ” ? Är det sannolikt så att det är de stora glaspartier som är problemet? Och hjälper det isåfall med någon gardin? Solskydd? Eller liknande?
Vid eftermiddagssol så har du ca 600w per m2 glas, det enklaste och effektivaste sättet att minimera värmen är att skydda utifrån innan solen träffar glaset, i första hand markis, i andra hand solfilm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag instämmer i kören med att först börja med utvändig solavskärmning. Markiser funkar som bekant bra. En på gatan här har spänt upp billiga dukar av något slag som får sitta uppe hela sommaren. Han tycker det är bra då dom kostar typ 300-400 kr st, så det gör inget om dom blåser sönder.

Val av utvändig solavskärmning beror på budget, vindläge, om dörrar ska kunna öppnas osv osv.

Därefter kan du fundera på någon typ av kylmaskin.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.