Har en Siemens diskmaskin som diskar dåligt. Ofta är inte tabletten helt upplöst och direkt efter att den tvättat klart är det bara 25-28 grader i maskinen trots 65 graders-program.
Ska jag misstänka "värmepumpen" (cirkulationspump & värmeelement i samma enhet) eller tempgivare/termostat?
Sedan tycker jag att det är lite för mycket vatten kvar i maskinen, 1-2 cm kvar på botten.
Får dock aldrig några felkoder, varken E09 (värmefel), E24 (blockerad pump) eller någon annan.
Ska jag misstänka "värmepumpen" (cirkulationspump & värmeelement i samma enhet) eller tempgivare/termostat?
Sedan tycker jag att det är lite för mycket vatten kvar i maskinen, 1-2 cm kvar på botten.
Får dock aldrig några felkoder, varken E09 (värmefel), E24 (blockerad pump) eller någon annan.
Skitiga silar?D duell skrev:Har en Siemens diskmaskin som diskar dåligt. Ofta är inte tabletten helt upplöst och direkt efter att den tvättat klart är det bara 25-28 grader i maskinen trots 65 graders-program.
Vår 20 år gamla Husqvarna hade brända kontakter i relät som matar värmaren. Nytt relä för några tior löste det problemet. Vattenproblemet har jag ingen erfarenhet av men skulle misstänka att det finns en nivåsensor som har oxiderade kontakter, kärvande mekanik eller hoppat ur läge.
Har du kollat elektroniken ? Får elementet spänning?
Bästa svaret
Kör testprogrammet om du inte gjort det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-diskmaskin-med-kranglande-spolarm.334934/page-2
inlägg 18
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-diskmaskin-med-kranglande-spolarm.334934/page-2
inlägg 18
Mm, lite dumt att det inte visas.
E08 innebär för lite vatten. Inte aquastopp utan ventilen på vattenpaketet. Om du lossar vänster sida så ser du paketet och längst ner sitter en ventil som skall öppna för att släppa in vattnet i maskinen.
E08 innebär för lite vatten. Inte aquastopp utan ventilen på vattenpaketet. Om du lossar vänster sida så ser du paketet och längst ner sitter en ventil som skall öppna för att släppa in vattnet i maskinen.
Den skall tömma ut vattnet helt för att sen fylla på. Ventilen nere till höger i bilden, vit/rosa, skall öppna. Lossa kontakten och mät, om det är avbrott så är den kass. Var beredd på att det kommer ut vatten om du lossar ventilen.D duell skrev:
Ventilen ligger på 2,1 kOhm, jag hör att den spänningssätts ibland och då ser det ut som att det sipprar förbi lite vatten.
Under ett snabbprogram är nivån i vattenpaketet aldrig lägre än 10 cm från fullt.
Den tar in lite vatten ibland och släpper ut en skvätt då och då.
Tror att den tömde ut ca 3l precis i början av programmet och efter ett par minuter släppte den ut ungefär lika mycket till.
På ena bilden syns vattennivån vid "vattenlåset" när ventilen är öppen.
På bilden ser det ut att vara nästan tätt, vilken funktion påverkar den delen?
Under ett snabbprogram är nivån i vattenpaketet aldrig lägre än 10 cm från fullt.
Den tar in lite vatten ibland och släpper ut en skvätt då och då.
Tror att den tömde ut ca 3l precis i början av programmet och efter ett par minuter släppte den ut ungefär lika mycket till.
På ena bilden syns vattennivån vid "vattenlåset" när ventilen är öppen.
På bilden ser det ut att vara nästan tätt, vilken funktion påverkar den delen?