Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Att enskilda komponenter håller i 30+ år har jag inga problem att tro. Däremot skulle jag vilja se siffror på hur underhållskostnaden ser ut över tid.

När det ska investeras är en inte ovanlig tumregel att en maskin kostar X kronor och kommer kosta X kronor till under de närmsta 20 åren för att hållas vid liv.

Exempelvis en LVVP som kostar 100 000 idag, ska den rulla på om 20 år så har man under tiden lagt ner 100 000:-till på underhåll, reservdelar, arbetstimmar osv. Är kanske tilläggsisolering och direktverkande el möjligen en bättre affär?

Även om man sätter en låg timpenning på sin egen tid så tycker jag man ska göra det i såna här fall. Om jag behöver lägga 2 timmar om dagen på att hugga ved, eller kan jobba en timme extra och ändå gå med vinst så väljer jag ju det senare. att jag därtill får bättre pension, mer nyttigt gjort, slipper förslitningsskador osv är en bonus...

Sist men inte minst så är utseendet viktigt. För många är ett vackert hus viktigt, folk lägger hundratusentals kronor på kök som används nån gång i veckan. Sen kan ett tak fullt med solceller förstås vara en rejäl boost för den som ser det som en statussymbol och kan klappa sig själv på axeln några gånger i veckan. Så utseende kan nog vara både för och nackdel här!
Stt sätta en timmpeng på sin egna tid kan diskutdras.
2 timmar i vedhögen alt. två timmar, från hemmet till gymmet och tillbaka.
Dessutom kostar det att gå på gym.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, och då kan man ju värma varmvatten med solen betydligt billigare än att gå omvägen via el. Min svärfar, som ändå redan eldade med ved, satte solfångare på huset och hade iom det varmvatten 6 mån på året. Anläggningen kostade 15000:- (men är naturligtvis dyrare nu) och eftersom han redan hade acc-tankarna så var det ett billigt tillägg.

Visst, med gratis ved så blev det ju dyrare (i stort sett allt blir ju det), men bekvämligheten blev svårslagen.

Så som allt, så beror det på vad man har för förutsättningar. (Finns väl inte många ved-eldare i SE4 antar jag?)
Har heatpipe på huset samt plana solfångare på verkstaden. Satte upp solpaneler på den andra byggnaden för tre år sen.
I dag är det inte så lönsamt med solpaneler i SE4 spottpriset nu är väl något öre alt minus.
Hade för några dagar sen - 11 öre tror jag.
Detta är resultatet av för mycket sol och vind.

Nä bättre betalt är det i vinter vid minus 15 grader, mulet och vindstilla.
Typ 3 kr kanske.
:thinking:
Min största vinst är att jag kan kräma ur ca 30A på min 16A huvudsäkring när solen skiner.
 
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Om man inte lånar får man räkna med att man förlorar 3,25% i avkastning som ränta på banken. Så kalkylen är inte så bra men nästa år blir solpaneler förmodligen billigare.
 
  • Gilla
t3o
  • Laddar…
B Bob10 skrev:
Om man inte lånar får man räkna med att man förlorar 3,25% i avkastning som ränta på banken. Så kalkylen är inte så bra men nästa år blir solpaneler förmodligen billigare.
Jag vill påstå att riskfri snittränta på 15-30års sikt understiger 3,25%. Närmare 2% innan skatt är min killgissning.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T t3o skrev:
. Så här i efterhand så skulle det lönat sig mer att se till så man höll sig till 60-öringen också, alltså en mindre anläggning så man inte sålt så mycket mer än man förbrukar. Men som det pratas så får man anta att 60-öringen kommer försvinna på sikt och då borde det löna sig bättre med en större anläggning då man behöver få in mer kronor.
Jag är nog tveksam till att vi bygger stora solcellsanläggningar på våra hus och ansluter dessa till ett elnät ursprungligen byggda för en effektriktning (till huset). Desto mer vi försöker mata in effekt i motsatt riktning desto mer kommer elnäten att behöva modifieras (förstärkas) i förtid med ökade kostnader för elnätskunderna.

Förutom elnäten, så påverkar installation av många och stora solcellsanläggningar även elpriset (mängdlära).

Sammantaget så påverkar stora (många) solcellsanläggningar på våra hus både elpriset och höjer kostnader för elnätskunderna.

I DN finns senaste veckan en diskussion gällande solcellsanläggningar.

”Det är orimligt att man som mikroproducent ska tvingas betala för att producera el till andra. Det är dags att regering och riksdag inför en statlig prisgaranti till alla som säljer sin solel, skriver Robert von Bahr.” i en debattartikel med rubriken; ”Inför en statlig prisgaranti till alla som säljer sin solel”
https://www.dn.se/insandare/infor-en-statlig-prisgaranti-till-alla-som-saljer-sin-solel/

”Bidrag till solpaneler leder till att solkraftsproduktionen blir större än vad som är samhällsekonomiskt optimalt. Detta statliga stöd snedvrider elmarknaden och riskerar att minska till investeringar i kraftslag som behövs under vinterhalvåret, skriver Per Kågesson.” i sitt svarsinlägg med rubriken; ”Statligt stöd till solceller snedvrider elmarknaden”
https://www.dn.se/insandare/svar-statligt-stod-till-solceller-snedvrider-elmarknaden/

Per Kågesson skriver vidare ” Robert von Bahr är upprörd över att hans investering i en solcellsanläggning riskerar att inte ge tillräcklig avkastning om priset på el stundtals blir mycket lågt till följd av att utbudet på den nordiska elproduktionen är större än efterfrågan på el. Om många investerar i solkraftsanläggningar är risken uppenbar att sådana situationer kommer att bli vanliga under sommarhalvåret och särskilt under soliga dagar med stark vind. Det borde von Bahr ha kunnat räkna ut innan han gjorde investeringen. Han skriver ju att ”nu har vi de fina månaderna framför oss” och är således medveten om att merparten av solcellernas bidrag inträffar under sommaren. Möjligen har von Bahr låtit sig vilseledas av solcellsproducenterna som i sin marknadsföring aldrig nämner risken för att en stor del av solkraftproduktionen kommer att äga rum när elpriset är lågt. Men det ligger i sakens natur.”


När den svenska elmarknaden avreglerades 1996, så innebar det att vi fick möjlighet att sätta solceller på vårt tak och generera egen el. Men avregleringen innebar samtidigt att elpriset på elmarknaden sätts efter tillgång/efterfrågan på en vara (elenergi) som är svår (dyrt) att lagra.

Vi måste vara medvetna om att elpriset på den avreglerade marknaden sjunker om många samtidigt genererar elkraft och elbehovet inte samtidigt ökar. Att elpriset sjunker är en signal till marknaden att öka elanvändningen och/eller att minska utbudet av elenergi annars fortsätter priset att sjunka.

Om elproducenter på marknaden (t.ex. de med solceller) av någon anledning (t.ex. stöd och subventioner) fortsätter att producera trots ett elpris som går mot noll (eller negativt). Då kan annan elproduktion (som inte har utan stöd och/eller subventioner) men som även t.ex. producerar nattid och på vintern (till skillnad från de med solceller) slås ut.

Alla de som inser att vi även behöver elproduktion nattid och på vintern, måste då förstå problematiken det innebär med stöd och/eller subventioner (eller prisgaranti) för solcellsproduktion.

Detta bör inte vara någon nyhet. Bl.a. så skrev Per Kågeson om detta 2019-05-13 i en slutreplik; ”Mycket solkraft ändrar hela elmarknaden” https://www.svd.se/a/EWvlwj/mycket-solkraft-andrar-hela-elmarknaden

Det borde inte heller vara någon nyhet att all drift och övriga kostnader för investeringar i elnäten, bekostas av de som använder elnäten.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib och 5 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag vill påstå att riskfri snittränta på 15-30års sikt understiger 3,25%. Närmare 2% innan skatt är min killgissning.
nej men snittavkastning på börsen är ju drygt 7% per år så det får man räkna med. Drygt 17.5k per år minus skatt blir alternativkostnaden på 250k
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
nej men snittavkastning på börsen är ju drygt 7% per år så det får man räkna med. Drygt 17.5k per år minus skatt blir alternativkostnaden på 250k
Jag skrev riskfri och detta har redan avhandlats i tråden.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Jag är nog tveksam till att vi bygger stora solcellsanläggningar på våra hus och ansluter dessa till ett elnät ursprungligen byggda för en effektriktning (till huset). Desto mer vi försöker mata in effekt i motsatt riktning desto mer kommer elnäten att behöva modifieras (förstärkas) i förtid med ökade kostnader för elnätskunderna.

Förutom elnäten, så påverkar installation av många och stora solcellsanläggningar även elpriset (mängdlära).

Sammantaget så påverkar stora (många) solcellsanläggningar på våra hus både elpriset och höjer kostnader för elnätskunderna.

I DN finns senaste veckan en diskussion gällande solcellsanläggningar.

”Det är orimligt att man som mikroproducent ska tvingas betala för att producera el till andra. Det är dags att regering och riksdag inför en statlig prisgaranti till alla som säljer sin solel, skriver Robert von Bahr.” i en debattartikel med rubriken; ”Inför en statlig prisgaranti till alla som säljer sin solel”
[länk]

”Bidrag till solpaneler leder till att solkraftsproduktionen blir större än vad som är samhällsekonomiskt optimalt. Detta statliga stöd snedvrider elmarknaden och riskerar att minska till investeringar i kraftslag som behövs under vinterhalvåret, skriver Per Kågesson.” i sitt svarsinlägg med rubriken; ”Statligt stöd till solceller snedvrider elmarknaden”
[länk]

Per Kågesson skriver vidare ” Robert von Bahr är upprörd över att hans investering i en solcellsanläggning riskerar att inte ge tillräcklig avkastning om priset på el stundtals blir mycket lågt till följd av att utbudet på den nordiska elproduktionen är större än efterfrågan på el. Om många investerar i solkraftsanläggningar är risken uppenbar att sådana situationer kommer att bli vanliga under sommarhalvåret och särskilt under soliga dagar med stark vind. Det borde von Bahr ha kunnat räkna ut innan han gjorde investeringen. Han skriver ju att ”nu har vi de fina månaderna framför oss” och är således medveten om att merparten av solcellernas bidrag inträffar under sommaren. Möjligen har von Bahr låtit sig vilseledas av solcellsproducenterna som i sin marknadsföring aldrig nämner risken för att en stor del av solkraftproduktionen kommer att äga rum när elpriset är lågt. Men det ligger i sakens natur.”


När den svenska elmarknaden avreglerades 1996, så innebar det att vi fick möjlighet att sätta solceller på vårt tak och generera egen el. Men avregleringen innebar samtidigt att elpriset på elmarknaden sätts efter tillgång/efterfrågan på en vara (elenergi) som är svår (dyrt) att lagra.

Vi måste vara medvetna om att elpriset på den avreglerade marknaden sjunker om många samtidigt genererar elkraft och elbehovet inte samtidigt ökar. Att elpriset sjunker är en signal till marknaden att öka elanvändningen och/eller att minska utbudet av elenergi annars fortsätter priset att sjunka.

Om elproducenter på marknaden (t.ex. de med solceller) av någon anledning (t.ex. stöd och subventioner) fortsätter att producera trots ett elpris som går mot noll (eller negativt). Då kan annan elproduktion (som inte har utan stöd och/eller subventioner) men som även t.ex. producerar nattid och på vintern (till skillnad från de med solceller) slås ut.

Alla de som inser att vi även behöver elproduktion nattid och på vintern, måste då förstå problematiken det innebär med stöd och/eller subventioner (eller prisgaranti) för solcellsproduktion.

Detta bör inte vara någon nyhet. Bl.a. så skrev Per Kågeson om detta 2019-05-13 i en slutreplik; ”Mycket solkraft ändrar hela elmarknaden” [länk]

Det borde inte heller vara någon nyhet att all drift och övriga kostnader för investeringar i elnäten, bekostas av de som använder elnäten.
Den elnätsägare (Jönköping Energi) som jag är kopplad till skickar varje vecka en önskan om att jag ska köpa solceller av dem och ansluta till nätet. Om de inte vill ha fler leverantörer, varför annonserar de då så ivrigt om just det?
 
  • Gilla
ettan47 och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Den elnätsägare (Jönköping Energi) som jag är kopplad till skickar varje vecka en önskan om att jag ska köpa solceller av dem och ansluta till nätet. Om de inte vill ha fler leverantörer, varför annonserar de då så ivrigt om just det?
Det är olika beroende på nät. Mitt nät ger ingen nytta och de annonserar inte längre om solceller, men de gjorde det förr.
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skrev riskfri och detta har redan avhandlats i tråden.
Hur "riskfritt" elpriset är för en solcellsinvestering har vi fått en försmak av i maj månad i SE 1, 2 och 3:surprised:. Utan 60-öringen torde kalkylen falla platt med 37 resp. 28 öre i medelpris. Plockar man ut medelpriset för dygnets soltimmar så är frågan hur mycket förtjänsten kan summeras till för maj månad.

Innan vi låter spydigheterna hagla så förstår jag ju också att hela året räknas. Precis som att man inte baserar några börsinkomster på enskilda dåliga månader. Men visst förändras kalkylen en hel del med elpriset som vi sett i maj i SE1,2,3?:thinking:
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hur "riskfritt" elpriset är för en solcellsinvestering har vi fått en försmak av i maj månad i SE 1, 2 och 3:surprised:. Utan 60-öringen torde kalkylen falla platt med 37 resp. 28 öre i medelpris. Plockar man ut medelpriset för dygnets soltimmar så är frågan hur mycket förtjänsten kan summeras till för maj månad.

Innan vi låter spydigheterna hagla så förstår jag ju också att hela året räknas. Precis som att man inte baserar några börsinkomster på enskilda dåliga månader. Men visst förändras kalkylen en hel del med elpriset som vi sett i maj i SE1,2,3?:thinking:
Nej, en enstaka månad eller två påverkar inte en kalkyl på säg 30 år märkbart.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Den elnätsägare (Jönköping Energi) som jag är kopplad till skickar varje vecka en önskan om att jag ska köpa solceller av dem och ansluta till nätet. Om de inte vill ha fler leverantörer, varför annonserar de då så ivrigt om just det?
Hej lilytwig

Det vet jag inte.

Tänk så här;
Utgående från det jag skrev i inlägget, vad tar elnätsägaren för risk(er) om du nappar på erbjudandet, och köper och betalar en anläggning.?

Även om elpriset t.o.m. skulle ligga runt noll i flera år framåt, (när solen lyser), innebär det någon risk för elnätsägaren?

Om elpriset vore 2 kr/kWh i flera år framåt, (när solen lyser), innebär det någon risk för elnätsägaren?

Vad tar du för risker?
 
Redigerat:
Intressant att se att solel nu en vanlig solig sommardag går upp till så mycket som 10% av Sveriges totala elbehov:
https://svensksolenergi.se/statistik/
Samtidigt ger vindkraft ungefär 30-40%.

Både sol och vind byggs ut i snabb takt, i Sverige och i hela Europa. Solel gav bara hälften så mycket för två år sedan. Vi är väldigt snabbt på väg mot ett läge där vi har konstant överskott på el dagtid maj-september.

Eftersom kärnkraft är långsam att slå på och av, behöver den hela tiden ligga i bakgrunden och stötta upp ifall det blir en mulen eller vindstilla dag, samt på natten när solen inte ger något. Det gör att kärnkraften också kommer att producera el alla dagar då sol och vind egentligen hade varit nog.

Så jag spår att vi redan den här sommaren kommer att se elpriser som hela tiden ligger runt noll dagtid, och att den trenden sedan förstärks under kommande år, och då även under vår och höst. Förtjänsten för att sälja solel handlar då bara om skattereduktionen på 60 öre/kWh. På sikt kommer det förstås ifrågasättas om skattereduktionen ska vara kvar, när den uppmuntrar till mer produktion av el på tider då det redan produceras för mycket el.

Av detta drar jag slutsatsen att satsningar på solel idag är ekonomiskt mycket riskabla.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Intressant att se att solel nu en vanlig solig sommardag går upp till så mycket som 10% av Sveriges totala elbehov:
[länk]
Samtidigt ger vindkraft ungefär 30-40%.

Både sol och vind byggs ut i snabb takt, i Sverige och i hela Europa. Solel gav bara hälften så mycket för två år sedan. Vi är väldigt snabbt på väg mot ett läge där vi har konstant överskott på el dagtid maj-september.

Eftersom kärnkraft är långsam att slå på och av, behöver den hela tiden ligga i bakgrunden och stötta upp ifall det blir en mulen eller vindstilla dag, samt på natten när solen inte ger något. Det gör att kärnkraften också kommer att producera el alla dagar då sol och vind egentligen hade varit nog.

Så jag spår att vi redan den här sommaren kommer att se elpriser som hela tiden ligger runt noll dagtid, och att den trenden sedan förstärks under kommande år, och då även under vår och höst. Förtjänsten för att sälja solel handlar då bara om skattereduktionen på 60 öre/kWh. På sikt kommer det förstås ifrågasättas om skattereduktionen ska vara kvar, när den uppmuntrar till mer produktion av el på tider då det redan produceras för mycket el.

Av detta drar jag slutsatsen att satsningar på solel idag är ekonomiskt mycket riskabla.
Jag tycker att vinsten med solceller är den el man slipper köpa och därmed slipper skatt, moms, påslag etc.
 
  • Gilla
ettan47 och 5 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Jag tycker att vinsten med solceller är den el man slipper köpa och därmed slipper skatt, moms, påslag etc.
Största vinsten är att man betalar mindre i El överförings avgift och moms på den. Extra Bonus att man betalar mindre till E.ON den är priceless!
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.