OramaC
Har följt tråden länge, är av och till när det gäller att skaffa solceller.

Med facit i hand skulle jag köpt solceller 2019 då jag först var inne på detta.

Tak i syd-sydväst ish. Noll skugga osv, ca 25 graders lutning. SE2, mycket planerade "grön-tillverkning" inom industrin som kommer suga el något kopiöst.

Optimalt enligt alla nasare.

Svängade in en nasare så sent som igårkväll, hade "vägarna förbi".

Jag tog då upp det som jag själv snappat upp i denna tråd ifrån några av er, för motargumentens skull.

* Högst produktion då spotpriset numera är lågt/lägst

* 60-örongens vara eller ickevara

* Glädjealkyler räknade på höga spotpriser över det normala

Nasaren menade på att

* Alla partier nu är överens och 60-öringen klubbad/garanterad till 2040 (inget jag kunnat hitta iaf, någon annan kanske har hört?)

* Personer som installerade solceller 2020-2021 har redan anläggningarna betalda, har ringt upp honom personligen helt i extas över hur mkt pengar dom tjänat (goddag yxskaft)

* Beroende på hur "tjenis" man är med sin NÄTleverantör, kan få större huvudsäkringar till 0kr kostnadsökning, win-win alltså (låter inte som att det följer lika-för-alla)

Nasaren skulle återkomma framgent för att kika/mäta/räkna mer på just våra förutsättningar.
 
  • Haha
  • Wow
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
OramaC OramaC skrev:
Har följt tråden länge, är av och till när det gäller att skaffa solceller.

Med facit i hand skulle jag köpt solceller 2019 då jag först var inne på detta.

Tak i syd-sydväst ish. Noll skugga osv, ca 25 graders lutning. SE2, mycket planerade "grön-tillverkning" inom industrin som kommer suga el något kopiöst.

Optimalt enligt alla nasare.

Svängade in en nasare så sent som igårkväll, hade "vägarna förbi".

Jag tog då upp det som jag själv snappat upp i denna tråd ifrån några av er, för motargumentens skull.

* Högst produktion då spotpriset numera är lågt/lägst

* 60-örongens vara eller ickevara

* Glädjealkyler räknade på höga spotpriser över det normala

Nasaren menade på att

* Alla partier nu är överens och 60-öringen klubbad/garanterad till 2040 (inget jag kunnat hitta iaf, någon annan kanske har hört?)

* Personer som installerade solceller 2020-2021 har redan anläggningarna betalda, har ringt upp honom personligen helt i extas över hur mkt pengar dom tjänat (goddag yxskaft)

* Beroende på hur "tjenis" man är med sin NÄTleverantör, kan få större huvudsäkringar till 0kr kostnadsökning, win-win alltså (låter inte som att det följer lika-för-alla)

Nasaren skulle återkomma framgent för att kika/mäta/räkna mer på just våra förutsättningar.
Det var än mer extrema svar än de jag fått! Det finns ingen som kan ljuga som en säljare!
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
OramaC
pacman42 pacman42 skrev:
Det var än mer extrema svar än de jag fått! Det finns ingen som kan ljuga som en säljare!
Ja alltså, jag anser mig ju inte vara HELT pantad, lite seg ibland men vem är inte det. Ändock så försöker hänga med lite i svängarna.

När det gäller solceller är jag positiv till att ha det som eventuellt komplement, ett steg närmare till att kunna klippa kabeln till parasiterna, EOn.....

Men jag är väldigt restriktiv, satsar sällan på delvis osäkra investeringar.

Senaste tankarna jag haft har varit lite åt ditt håll, @pacman42, om jag inte missminner mig. Då att ha en liten anläggning som täcker mitt behov per timme under produktiontopparna, dvs sommartid, för att slippa elöverföringsacg, skatt, moms osv. Spotpriset är ju i regel en spotstyve av detta.

Är dock inte där än eftersom jag anser det fortfarande är alldeles för dyrt, då ingen kalkyl är beräknad att bära sig själv.

Gjorde nyss en kalkyl med mina förutsättningar på nätet, 12kw anläggning, utan batt, med grönt avdrag, 146'000, återbetalt på 18 år. Tog jag väck 60-öringen så blev det 28 år.
 
Ja, du hamnar ungefär där jag hamnar också. Så jag tänker mig istället att använda likströmmen till uppvärmning, dvs ingen växelriktare. Dels så har vi ju varmvattnet i huset, dels så har frugan bestämt att vi skall ha en badtunna. Jag kan nog spara in mycket elförbrukning bara på de två.
 
  • Gilla
OramaC
  • Laddar…
Det går att hitta paneler för 1300:-/st. Kablar ingår inte, men de är inte dyra på Ali, ej heller i Sverige om man väljer rätt firma.
 
OramaC
Precis, man ska nog försöka hitta en bra elektriker och är man själv lite händig i övrigt så gör man det nog bäst att installera själv
 
OramaC OramaC skrev:
Precis, man ska nog försöka hitta en bra elektriker och är man själv lite händig i övrigt så gör man det nog bäst att installera själv
Jag är fd elektriker...
 
  • Gilla
OramaC
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, du hamnar ungefär där jag hamnar också. Så jag tänker mig istället att använda likströmmen till uppvärmning, dvs ingen växelriktare. Dels så har vi ju varmvattnet i huset, dels så har frugan bestämt att vi skall ha en badtunna. Jag kan nog spara in mycket elförbrukning bara på de två.
Finns enklare inverters just för uppvärmning av varmvatten och värmeelement utan elektronik.

https://solarne.info/turbo-water-heating-system-8x550wcables-30m-eco-boost-3kw-p-4564.html
 
Ok, jag hittade växelriktaren i Sverige också:
https://www.lampmani.se/solomriktare-eco-solar-boost-mppt-3000-3kw/

Den hade ju verkligen kunnat vara av intresse. Jag undrar dock varför jag skall växelrikta likströmmen från panelerna när den inte ändrar amplituden, enda orsaken jag kan komma på är att man har elektronik i exempelvis varmvattenberedaren som förväntar sig växelström. Jag behöver nog grubbla en stund på detta.
 
En snabb googling visar dock att det finns många off-grid växlare att välja på för en liten peng. Hittade bland annat en med fyra separata ingångar för fyra oberoende paneler som dessutom hade WiFi-övervakning mm. Den kostade drygt 2000kr bara. Svårt att själv ens bygga logiken för att övervaka produktionen för de pengarna...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är fd elektriker...
Varför hålla på med uppvärmning av vatten och små anläggningar? Ta en tur på blocket och leta lite. Idag hittade jag 400W paneler (listade som nya) för 720kr styck och 15kW växelriktare för 10tkr (också listad som ny).

Lägg till lite montagematerial och en bulvan-elektriker så går det att få ihop en anläggning som är lönsam på under 10 år även om 60-öringen försvinner.
 
M merbanan skrev:
Varför hålla på med uppvärmning av vatten och små anläggningar? Ta en tur på blocket och leta lite. Idag hittade jag 400W paneler (listade som nya) för 720kr styck och 15kW växelriktare för 10tkr (också listad som ny).

Lägg till lite montagematerial och en bulvan-elektriker så går det att få ihop en anläggning som är lönsam på under 10 år även om 60-öringen försvinner.
Jag har inte plats för en full anläggning på taket, de offerter jag tagit in täcker som bäst halva min årsförbrukning. Därför är det bättre att minimera kostnaden för anläggningen och maximera nyttan utifrån det. Då hamnar man på få paneler som gör varmvatten, det ger bäst kickback snabbast.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inte plats för en full anläggning på taket, de offerter jag tagit in täcker som bäst halva min årsförbrukning. Därför är det bättre att minimera kostnaden för anläggningen och maximera nyttan utifrån det. Då hamnar man på få paneler som gör varmvatten, det ger bäst kickback snabbast.
Blir det inte ännu mer ekonomiskt med vacuumrör som gör varmvatten direkt?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Blir det inte ännu mer ekonomiskt med vacuumrör som gör varmvatten direkt?
Nej, de är faktiskt dyrare än solpaneler och doppvärmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.