Viklundsträdgård
Matte001 Matte001 skrev:
Testat några fler snittblommor?
Kanske din balsameringsvätska funkar på dem också?
Det är bara Parkslide jag vill utrota. :)
 
Plockade blommor dör i allmänhet. Även om vissa under gynnsamma förhållanden kan bilda sticklingar. Ditt test säger extremt lite.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Plockade blommor dör i allmänhet. Även om vissa under gynnsamma förhållanden kan bilda sticklingar. Ditt test säger extremt lite.
Jag antar/förutsätter att planer är att gräva upp alla rötter, ner till jordens mitt, för att sedan stoppa ner dem i denna lösning. Allt för att säkerställa att de verkligen dör. Alternativt kan man ju bara elda upp, lägga på marken och torka ut, eller restavfall. Men "what ever floats your boat" som de på andra sidan pölen brukar säga... ;)
 
Hur tålig roten är har väldigt lite med hur länge en snittblomma står. Tex maskrosor vissnar väldigt fort, men att bli av med rötter är inte lätt. Orkideer står ofta länge som snittblommor, men många sorter dör om rötterna hamnar i jord.
 
Angående fjärrvärme rören i Lund som jag skrev om för en tid sedan. Nu har de grävt, lagt rör samt fyllt igen. Vad jag kan se så har de precis undvikit att gräva i själva beståndet/bestånden, utan slaktade istället en dunge med buskar/träd. Misstänker att de fraktade iväg potentiellt kontaminerade jordmassor då jag inte har noterat någon hög med parkslideskott. De undvek även att gräva onödigt mycket och gjorde istället ett schakt med vinkelräta sidor som stöttades upp (på majoriteten av resterande sträcka grävde de ut betydligt mer, med sluttande kanter. De la även en markduk i schaktbotten och upp över kanten. Oklart om den är kvar nu efter att de har schaktat igen.
Byggarbetsplats, högar av jord, grusväg framför, solig dag, gröna träd, ingen synlig personal, industriell omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med stenar, jordhögar, stängsel och en varningsskylt "RAS". Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med grus, högar av jord, byggnadsmaterial och gröna växter under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De missade dock ett mindre bestånd där de la buskar och träd
Nerfallna trädgrenar över grönt gräs, solsken, vår eller sommar, natur, rörig, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får ändå säga att entreprenören har skött det snyggt såhär långt. Tiden får utvisa om de har spridit parksliden.
Värt att nämna att bilderna är från 11 maj så beståndet är mycket högre idag..
 
  • Gilla
johnjensen och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Hittade i trädgården, bara så där eller? Hur har den kommit dit?
Flyttade in förra året, tänkte aldrig på den förra året, körde förmodligen över den med gräsklipparen. Hade hjälp med att beskära några träd häromdagen och de trodde att det var Parkslide, annars hade jag nog aldrig tänkt på den
 
D
P perka99 skrev:
Flyttade in förra året, tänkte aldrig på den förra året, körde förmodligen över den med gräsklipparen. Hade hjälp med att beskära några träd häromdagen och de trodde att det var Parkslide, annars hade jag nog aldrig tänkt på den
Via massor eller hur då?
 
D Bubblebubb skrev:
Via massor eller hur då?
Vi har inte lagt dit några massor/jord så vet inte hur den hittat hit
 
J JSten skrev:
Angående fjärrvärme rören i Lund som jag skrev om för en tid sedan. Nu har de grävt, lagt rör samt fyllt igen. Vad jag kan se så har de precis undvikit att gräva i själva beståndet/bestånden, utan slaktade istället en dunge med buskar/träd. Misstänker att de fraktade iväg potentiellt kontaminerade jordmassor då jag inte har noterat någon hög med parkslideskott. De undvek även att gräva onödigt mycket och gjorde istället ett schakt med vinkelräta sidor som stöttades upp (på majoriteten av resterande sträcka grävde de ut betydligt mer, med sluttande kanter. De la även en markduk i schaktbotten och upp över kanten. Oklart om den är kvar nu efter att de har schaktat igen.
[bild]
[bild]
[bild]
De missade dock ett mindre bestånd där de la buskar och träd
[bild]
Får ändå säga att entreprenören har skött det snyggt såhär långt. Tiden får utvisa om de har spridit parksliden.
Värt att nämna att bilderna är från 11 maj så beståndet är mycket högre idag..
Tjau... en rejäl dusch med Roundup/Glyfofosfat så är skiten borta!
 
  • Gilla
  • Arg
Parkslide och 2 till
  • Laddar…
D
P perka99 skrev:
Vi har inte lagt dit några massor/jord så vet inte hur den hittat hit
Å fan, en slug planta.

Jag fick via massor, bara ta bort direkt sen var det klart ganska snabbt. Försökte komma tillbaka några gånger men jag tillät den inte tillträde .
 
D Bubblebubb skrev:
Å fan, en slug planta.

Jag fick via massor, bara ta bort direkt sen var det klart ganska snabbt. Försökte komma tillbaka några gånger men jag tillät den inte tillträde .
Klippte du bara delen ovan jord eller gjorde du något mer?
 
D
P perka99 skrev:
Klippte du bara delen ovan jord eller gjorde du något mer?
Jag grävde upp allt jag kunde och försökte ta bort rotdelar. Den var ju inte fullt ut etablerad så gick bra men det tog ändå 2 säsonger innan den gav upp.
 
P perka99 skrev:
Klippte du bara delen ovan jord eller gjorde du något mer?
Ska man klippa eller rycka upp den för att få med lite rötter?
 
P perka99 skrev:
Ska man klippa eller rycka upp den för att få med lite rötter?
Effektivare att rycka, men då måste du slänga det i brännbart. Om du klipper behöver du inte vara lika noggrann med det.
 
Eller låta det ligga kvar på platsen. Men rotfragment vill man helst inte ha i komposten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.